НОВА КУЛЬТУРАЛЬНА ІСТОРІЯ ЯК ІМАНЕНТНА ОЗНАКА КУЛЬТУРНИХ ПРАКТИК

Автор(и)

  • Ольга Рафаілівна Копієвська Національна академія керівних кадрів культури та мистецтв https://orcid.org/0000-0002-4537-4888

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.44

Ключові слова:

нова культуральна історія, культуральна історія, культурна історія, культуральні дослідження, культурні практики, культурна регіоніка.

Анотація

Мета роботи – дослідити теоретичну рефлексію до осмислення поняття «нова культуральна історія», виявити іманентну ознаку тяжіння досліджених теорій до культурних практик. Методологія дослідження включає загальнонаукові принципи систематизації та узагальнення досліджуваної проблеми, які дозволили визначити і науково обґрунтувати наявні теорії, концептуальні підходи до розуміння змісту понять «нова культуральна історія», «культуральна історія», «культурна історія» як іманентної ознаки осмислення змісту культурних практик. Мета та завдання статті зумовили застосування аксіологічного підходу, що дозволило виявити в розглянутих теоріях міждисциплінарний характер і персоналізовані та одностайні наукові пози- ції. Використання аналітичного методу дозволило виявити концептуальні засади щодо подальших наукових перспектив культурологічного знання. Наукова новизна полягає в осмисленні смислового діапазону понять «нова культуральна історія», «культуральна історія», «культурна історія» з міждисциплінарних теоретич- них підходів та позиції; в окресленні культурно-історичного контексту становлення вітчизняного напряму культуральних досліджень. Смислове ядро нової культурної історії, яка вирізняється міждисциплінарним характером і плідною взаємодією з різними галузями соціально-гуманітарного знання, становить культура як в її повсякденному розумінні, так і у глибинному сенсі, культура як епіцентр людського буття у всіх його вимірах і культурні практики, як взаємодії людини зі світом і її творчого впливу на світ. Ці практики супроводжують людину впродовж усього її життя, і від самої людини залежить їх змістове наповнення, як їх унікальність і неповторність, так і рутинність. Культурні практики в сучасних соціально-економічних, політичних умовах набувають нового змісту й потребують щодо їх розвитку й ефективного використання відповідного наукового осмислення, практичної зацікавленості та підтримки всіх стейкхолдерів культурних трансформацій.

Посилання

Грінченко, Г. (2006). Епоха. Культури. Люди (історія будденості та культурна історія Німеччини і Радянського Союзу 1920-1950). Схід-Захід: Історико-культурологічний збірник. Харків; Київ : Критика, С. 228–231.

Копієвська, О. Р. (2011). Трансформаційні процеси в культурних практиках України: глобальний, глокальний контекст та локальні особливості (кінець ХХ – початок ХХІ ст.) : дис. … д-ра культурології : 26.00.06. Київ, 2018. 487 с.

Личковах, В. (2011). Чернігово-Сіверська культурологічна регіоніка. Чернігів : Видавець Лозовий В. М., 168 с.

Раздина, Е. В. (2010). Трансформація національної держави у світовій системі інститутів влади під впливом процесів глобалізації. Гуманітарний часопис : зб. наук. пр. Харків : ХАІ, № 2. С. 121–127.

Циман, Б. (2006). Лінгвістичний поворот у культурно-історичному дослідженні. Роздуми на прикладі опису історії сучасного антисемітизму. Схід-Захід : Історико-культурологічний збірник. Харків; К. : Критика, Вип. 8: Спеціальне видання: Порубіжжя / за ред. В. Кравченка. С. 5–29.

Burke, P. (2008). What is Cultural History?: second edition. Polity, 168 p.

Chartier, R. (1988). Cultural History: Between Practices and Representations. Cornell University Press, 209 p.

The New History: Confessionsand Conversations / еd. M. L. Pallares-Burke. Cambridge, 2002. 256 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-16

Як цитувати

Копієвська O. (2024). НОВА КУЛЬТУРАЛЬНА ІСТОРІЯ ЯК ІМАНЕНТНА ОЗНАКА КУЛЬТУРНИХ ПРАКТИК. Культурологічний альманах, (2), 359–364. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.44

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ