ДОСЛІДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРНОЇ ПАМ’ЯТІ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПОСТКОЛОНІАЛЬНОЇ ТЕОРІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.48

Ключові слова:

культурна пам’ять, українська культура, постколоніальнії студії, деколонізація.

Анотація

У статті аналізується розвиток концептуального інструментарію для вивчення культурної пам’яті, зокрема, відображаючи зміни в дослідницькому підході після російської агресії в Україні. Підкреслено вплив цих подій на академічні та громадські дискусії, зокрема, зацікавленість у предметі досліджень української культури та пам’яті в міждисциплінарному контексті, що створює нові перспективи для розуміння культурних динамік. Дослідження пропонує концепцію терміна культурна пам’ять, відмежовуючи її від інших термінів, як-от «історична пам’ять» та «колективна пам’ять», і аргументує її важливість як динамічного процесу, що сприяє розумінню минулого, формуванню ідентичності та збереженню культурних цінностей у сучасному світі. Концептуально об’єднані два підходи в студіях культурної пам’яті: теорію культурної пам’яті Я. Асманн та А. Ассман і соціальної пам’яті П. Коннертона. Запропоновано досліджувати постколоніальні та деколоніальні аспекти української культурної пам’яті з урахуванням транзитивних і посттравматичних вимірів, що сприятиме глибокому розумінню формування національної ідентичності в контексті колоніальних та посттоталітарних впливів на сучасну культурну ситуацію. Аналіз праць провідних дослідників української культури, як-от М. Павлишин, М. Рябчук, В. В’ятрович, О. Данилевська та Т. Гундорова, дає змогу зрозуміти різноманітні аспекти культурної пам’яті та її взаємодію з історією і сучасністю. Важливо враховувати не лише зовнішні трансформації, а й внутрішні процеси, що сприяють формуванню культурної ідентичності. Детальне дослідження цих аспектів вимагає інтердисциплінарного підходу та постійного аналізу в контексті сучасних соціокультурних і політичних реалій.

Посилання

Ассман, А. (2016). Простори спогаду. Форми та трансформації культурної пам’яті. Ніка-Центр.

Assmann, J., & Czaplicka, J. (1995). Collective Memory and Cultural Identity. New German Critique, (65), 125. https://doi.org/10.2307/488538

Коннертон, П. (2013). Як суспільства пам’ятають. Ніка-Центр.

Ґібернау, М. (2012). Ідентичність націй. Темпора.

Гундорова, Т. (2012). Транзитна культура. Симптоми постколоніальної травми: есеї. Грані-Т.

Козлюк, С. (2015, 21 травня). Володимир В’ятрович: Деколонізація України – неминуча. Тиждень. https://tyzhden.ua/volodymyr-v-iatrovych-dekolonizatsiia-ukrainy-nezvorotna/

Киридон, А. (2016). Гетеротопії пам’яті: Теоретико-методологічні проблеми студій пам’яті. Ніка-Центр.

Langenohl, A. (2008). Memory in Post-Authoritarian Societies. У A. Erll, A. Nünning (Eds.), Cultural memory studies: An international and interdisciplinary handbook (p. 163–173). Walter de Gruyter.

Le Rider, J. (2008). Mitteleuropa as a lieu de mémoire.У A. Erll, A. Nünning (Eds.), Cultural memory studies: An international and interdisciplinary handbook (p. 37–47). Walter de Gruyter.

Нагорна, Л. (2014). Історична культура: концепт, інформаційний ресурс, рефлексивний потенціал. ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України.

Павлишин, М. (1994). Козаки в Ямайці: постколоніяльні риси в сучасній українській культурі. Слово і час, (4–5), 65–71.

Рябчук, М. (2011). Постколоніальний синдром. Спостереження. К.І.С.

Шкандрій, М., Кравченко, Ю. (б. д.). Антиколоніальне, постколоніальне, деколоніальне. Decolonialglossary. https://decolonialglossary.com.ua/decolonialanti-colonialpostcolonial-uk

Snyder, T. (2022, 28 квітня). The War in Ukraine is a Colonial War. URL. The New Yorker. https://www.newyorker.com/news/essay/the-war-in-ukraine-is-a-colonial-war.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-16

Як цитувати

Ткачук, Б. В. (2024). ДОСЛІДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРНОЇ ПАМ’ЯТІ КРІЗЬ ПРИЗМУ ПОСТКОЛОНІАЛЬНОЇ ТЕОРІЇ. Культурологічний альманах, (2), 385–391. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.48

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ