ОСОБЛИВОСТІ АРХЕТИПНИХ ОБРАЗІВ В УКРАЇНСЬКІЙ ТРАДИЦІЙНІЙ КУЛЬТУРІ ТА ЇХ ТРАНСФОРМАЦІЯ У ВІЗУАЛЬНОМУ ІНТЕРНЕТ-КОНТЕНТІ

Автор(и)

  • Андрій Володимирович Овчаренко Київський національний університет культури і мистецтв https://orcid.org/0009-0004-0537-6370
  • Людмила Анатоліївна Ларікова Національна музична академія імені П. І. Чайковського https://orcid.org/0000-0003-1231-9855

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.50

Ключові слова:

культурний архетип, архетипний образ, першообраз, українська традиційна культура, етнос, світогляд, візуальний контент.

Анотація

Мета статті – виявити особливості архетипних образів української традиційної культури та простежити тенденцію їх трансформації в сучасному візуальному інтернет-контенті. Методологія. Застосовано метод теоретичного дослідження, історико-культурний метод, семіотичний метод, феноменологічний метод, інтерпретативний метод та метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна. Розглянуто архетипні образи української традиційної культури; на основі аналізу наукової літератури уточнено поняття «архетип», загальноприйняту класифікацію культурних архетипів та специфіку архетипічних образів традиційної культури українців; окреслено трансформаційні процеси, характерні для візуалізації прадавніх архетипних образів відповідно до тенденції їх актуалізації та репрезентації в сучасному інтернет-контенті. Висновки. Архетипні образи – символічні репрезентації, що формують та впорядковують змісновно-сенсову складову основних архетипів; конкретні вербальна та візуальні прояви, що адаптуються та трансформуються відповідно до культурного контексту. Однією зі стратегій ідентифікації архетипних образів є пошук повторюваних символічних моделей із глибоким культурним значенням у часі. Присутні в традиційній українській культурі, обрядовості, міфології, фольклорних та релігійних текстах вони відновлюються в сучасній культурі через культурні продукти, практики, художні твори. Їх актуалізація у візуальному контенті, представленому в мережі Інтернет сприяє ретрансляції значення архетипних образів широкому загалу та культурній ідентифікації українців. При цьому більшість архетипів традиційної української культури – архетип Матері (жінки-берегині, матері-господарки, матері-природи, Матері Землі), Землі, Неба та Сонця, Дому/Хати, Храму, Світла, Часу, Долі та ін. – деформується через глобальну перебудову сенсових реалій сучасного соціокультурного простору, зокрема порушуються характерні ним функції, посилюється хаотизація положення в герменевтичних колах та ін.

Посилання

Антропологічний код української культури і цивілізації (2020) / О. О. Рафальський (керівник авторського колективу), Я. С. Калакура, В. П. Коцур, М. Ф. Юрій (науковий редактор). Київ: ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2020. Книга 1. 432 с.

Балтазюк, І. В. (2020). Роль архетипів у збереженні національної ідентичності. Theoretical and empirical scientific research: concept and trends, 4, 125–127.

Бичковяк, О. В. (2020). Основні архетипи українського менталітету та їх вплив на реалії сьогодення. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Історичні науки, 2, 80–84.

Воронік, Д. С. (2016). Архетип культурного героя в українському візуальному мистецтві початку ХХІ ст. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство, 22, 221–226.

Зубавіна, І. (2014). Кіноекран як сфера репрезентації архетипічних мотивів та міфологічних образів. Сучасні проблеми художньої освіти в Україні, 9, 118–146.

Кримський, С. Б. (1998). Архетипи української культури. Вісник Національної академії наук України, 7–8, 74–87.

Кримський, С. Б. (2008). Під сигнатурою Софії. Київ: Національний університет «Києво-Могилянська академія». 367 с.

Марційчук, Ю. І. (2013). Процеси візуалізації в культурі: сучасний дослідницький контексті. Культура України, 41, 29–36.

Міщенко, М. М. (2014). Українські національні архетипи: від колективного несвідомого до усвідомленої національної ідентичності (до актуальності методології архетипічного аналізу. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Філософія. Філософські перипетії, 1130, 51, 90–94.

Процик, І. В. (2011). Архетип і символ: проблеми визначення та взаємодії. Актуальні проблеми слов’янської філології, 24 (2), 368–377.

Урись, Т. (2016). Архетип як естетична домінанта художнього вираження модусу національної ідентичності в сучасній українській поезії. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Філологія, 1 (35), 96–100.

Хамітов, Н. (2003). Людина і народ: етноантропологія. Філософія: світ людини, 399–414.

Feist, J., Feist, G. J. (2009). Theories of Personality, New York New York; McGraw-HillMcGraw-Hill, Boston. 573 р.

Stevens, A. (2006). The archetypes. In: Ed. Papadopoulos, Renos. The Handbook of Jungian Psychology Routledge, 74–93.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-16

Як цитувати

Овчаренко, А. В., & Ларікова, Л. А. (2024). ОСОБЛИВОСТІ АРХЕТИПНИХ ОБРАЗІВ В УКРАЇНСЬКІЙ ТРАДИЦІЙНІЙ КУЛЬТУРІ ТА ЇХ ТРАНСФОРМАЦІЯ У ВІЗУАЛЬНОМУ ІНТЕРНЕТ-КОНТЕНТІ. Культурологічний альманах, (2), 402–407. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.50

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ