FEATURES OF ARCHETYPICAL IMAGES IN UKRAINIAN TRADITIONAL CULTURE AND THEIR TRANSFORMATION IN VISUAL INTERNET CONTENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.50

Keywords:

cultural archetype, archetypal image, prototype, Ukrainian traditional culture, ethnos, worldview, visual content.

Abstract

The purpose of the article is to reveal the features of archetypal images of Ukrainian traditional culture and trace the trend of their transformation in modern visual Internet content. Methodology. The method of theoretical research, historical and cultural method, semiotic method, phenomenological method, interpretive method and method of theoretical generalization are applied. Scientific novelty. Archetypal images of Ukrainian traditional culture are considered; based on the analysis of scientific literature, the concept of “archetype”, the generally accepted classification of cultural archetypes and the specificity of archetypal images of the traditional culture of Ukrainians were specified; transformative processes characteristic of the visualization of ancient archetypal images are outlined in accordance with the trend of their actualization and representation in modern Internet content. Conclusions. Archetypal images are symbolic representations that form and organize the semantic component of the main archetypes; specific verbal and visual manifestations that adapt and transform according to the cultural context. One strategy for identifying archetypal images is to look for recurring symbolic patterns with deep cultural significance over time. Present in traditional Ukrainian culture, rituals, mythology, folklore and religious texts, they are restored in modern culture through cultural products, practices, and works of art. Their actualization in visual content presented on the Internet contributes to relaying the meaning of archetypal images to the general public and cultural identification of Ukrainians. At the same time, most of the archetypes of traditional Ukrainian culture are the archetypes of the Mother (womenbereginas, housewives, mother-nature, Mother Earth), Earth, Sky and Sun, House/House, Temple, Light, Time, Fate, etc. – it is deformed due to the global restructuring of the meaningful realities of the modern socio-cultural space, in particular, its characteristic functions are violated, the chaos of the position in hermeneutic circles, etc., increases.

References

Антропологічний код української культури і цивілізації (2020) / О. О. Рафальський (керівник авторського колективу), Я. С. Калакура, В. П. Коцур, М. Ф. Юрій (науковий редактор). Київ: ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 2020. Книга 1. 432 с.

Балтазюк, І. В. (2020). Роль архетипів у збереженні національної ідентичності. Theoretical and empirical scientific research: concept and trends, 4, 125–127.

Бичковяк, О. В. (2020). Основні архетипи українського менталітету та їх вплив на реалії сьогодення. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Історичні науки, 2, 80–84.

Воронік, Д. С. (2016). Архетип культурного героя в українському візуальному мистецтві початку ХХІ ст. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство, 22, 221–226.

Зубавіна, І. (2014). Кіноекран як сфера репрезентації архетипічних мотивів та міфологічних образів. Сучасні проблеми художньої освіти в Україні, 9, 118–146.

Кримський, С. Б. (1998). Архетипи української культури. Вісник Національної академії наук України, 7–8, 74–87.

Кримський, С. Б. (2008). Під сигнатурою Софії. Київ: Національний університет «Києво-Могилянська академія». 367 с.

Марційчук, Ю. І. (2013). Процеси візуалізації в культурі: сучасний дослідницький контексті. Культура України, 41, 29–36.

Міщенко, М. М. (2014). Українські національні архетипи: від колективного несвідомого до усвідомленої національної ідентичності (до актуальності методології архетипічного аналізу. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія : Філософія. Філософські перипетії, 1130, 51, 90–94.

Процик, І. В. (2011). Архетип і символ: проблеми визначення та взаємодії. Актуальні проблеми слов’янської філології, 24 (2), 368–377.

Урись, Т. (2016). Архетип як естетична домінанта художнього вираження модусу національної ідентичності в сучасній українській поезії. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія : Філологія, 1 (35), 96–100.

Хамітов, Н. (2003). Людина і народ: етноантропологія. Філософія: світ людини, 399–414.

Feist, J., Feist, G. J. (2009). Theories of Personality, New York New York; McGraw-HillMcGraw-Hill, Boston. 573 р.

Stevens, A. (2006). The archetypes. In: Ed. Papadopoulos, Renos. The Handbook of Jungian Psychology Routledge, 74–93.

Published

2024-08-16

How to Cite

Ovcharenko А. В., & Larikova Л. А. (2024). FEATURES OF ARCHETYPICAL IMAGES IN UKRAINIAN TRADITIONAL CULTURE AND THEIR TRANSFORMATION IN VISUAL INTERNET CONTENT. Культурологічний альманах, (2), 402–407. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.50

Issue

Section

CULTUROLOGY