ПОСТНЕКЛАСИЧНІ ВІЗІЇ ВЗАЄМОВПЛИВУ СОЦІАЛЬНИХ ПРАКТИК ТА МОВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ: ФЕНОМЕН КОМУНІКАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.22Ключові слова:
людина, пізнання, мова, соціальні практики, постнекласичний дискурс, логіка мови та дії, соціальна комунікаціяАнотація
У публікації здійснено аналіз базових прикладних принципів постнекласичного дискурсу в площині «мова – соціальні практики – феномен комунікації». Досліджено важливі стани життєдіяльності людини, які розкривають багатогранну проблему взаємовпливу соціальних практик та мовного потенціалу, ураховуючи особливості її реалізації у вітчизняних умовах. Констатовано, що непрогнозований характер сучасного цивілізаційного поступу, кризовий стан інституційного рівня міжнародного права на тлі трагічних подій російсько-української війни підвищують вірогідність формування нових утопій і помилок у формуванні суспільних відносин, а також переорієнтовують актуальний вплив соціальних практик на процес запобігання деформації традиційної системи цілей і цінностей життєдіяльності певного народу. З’ясовано, що світорозуміння людини формується за допомогою мови, мислення та моральних принципів, а ситуація, коли свідомі бажання, наміри, мотивація формують суб’єктивний аспект її суспільної позиції, створює основу соціальної комунікації. Головним є те, що єдині прагнення людей формують цілеспрямовану концепцію результативності соціальних дій, яка адекватна моральним принципам та актуалізована за допомогою мовного потенціалу як передача інформаційного ресурсу. Показано, що на тлі протиріч епохи Постмодерну відбувається структурне ускладнення самого пізнавального процесу, а мовний потенціал створюється завдяки акумуляції практичного досвіду і знань людських спільнот, опосередковано відображаючи глибинні пласти їхнього соціального буття. Продемонстровано дієвий вплив потужного комунікаційно-інформаційного чинника на процес формування сучасних символів і знаків у планетарному масштабі, що надає прогностичний ресурс для дослідження подальших можливостей суспільного розвитку.
Посилання
Вихованець, З. (2018). Есе про семантичне виправдання відносності економічних знань: сучасне розширення критики. Київ: ВІР УАН, 182 с.
Яворська, Г. (2000). Прескриптивна лінгвістика як дискурс: Мова, культура, влада. Київ, 288 с.
Covarrubias, P. (2008). Masked Silence Sequences // Communication, Culture & Critique 1. Washington: International Communication Association. P. 227–252.
Dirk, N.B., Eley, G., Ortner, S.B. (1994). Introduction // Dirk N.B., Eley G., Ortner S.B. (eds.) Culture / Power / History: A Reader in Contempory Sosial Theory. Prinston, N. J.: Princeton Univ. Press. P. 3–45.
Foucault, M. (1994). Words and Things: An Archeology of the Human Sciences. Vintage. 409 p.
Hymes, D. (1974). Why linguistics needs the sociologist // Foundations in Sociolinguistics: an Ethnographic Approach. Philadelphia: Univ. of Pennsylvania Press, P. 68–82.
Lu, F. (2017). Museum architecture as spatial storytelling of historical time: manifesting a primary example of Jewish space in Yad Vashem Holocaust History Museum. Frontiers of Architectural Research. № 6 (4), P. 442–455.
Rosenstock-Huessy, E. (2013). Speech and Reality. Wipf and Stock Publishers. 220 p.
Tuan Y.-F. (2012). Humanist geography: An individual's search for meaning. Virginia: George F. Thompson Publishing, L. L. C. 216 p.