ОСОБЛИВОСТІ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В НАУКОВОМУ ДИСКУРСІ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.2.45Ключові слова:
міжкультурна комунікація, науковий дискурс, академічний стиль, толерантне мовленняАнотація
У статті розглянуто актуальне питання міжкультурної комунікації в науковому дискурсі, що набуває особливої ваги в умовах глобалізації науки, розширення ділових контактів й активної участі дослідників у міжнародних академічних обмінах. Відзначено значущість ефективного міжкультурного спілкування для успішного наукового пошуку, впровадження інновацій, розвитку міжнародної співпраці та формування взаєморозуміння між представниками різних культур. Міжкультурну комунікацію визначено як інтегративний процес, що охоплює філософсько-культурологічні, соціально-психологічні, лінгвістичні та когнітивні аспекти. Окреслено основні виклики, які постають перед науковцями в контексті міжкультурної взаємодії: мовні бар’єри, стилістичні відмінності, складність адаптації до іноземного академічного стилю, недостатнє знання локального соціокультурного контексту, а також проблема протидії мікроагресіям у науковому спілкуванні. Проаналізовано відмінності між західноєвропейською та східноєвропейською академічною традицією в побудові аргументації, способах викладу результатів дослідження, уживанні дієслівних форм, засобів логічного зв’язку та термінології. Відзначено пріоритети сучасного наукового дискурсу: принципи академічної доброчесності, дотримання етичних норм міжкультурної взаємодії, залучення міждисциплінарних досліджень та методів. Сформульовано рекомендації щодо розвитку навичок академічного письма та критичного мислення здобувачів наукового ступеня, загалом підвищення ефективності міжкультурної комунікації в глобальному академічному просторі.
Посилання
Бобрівник, С. Л., Гайдученко, С. В. (2019). Риторика міжкультурного спілкування: письмовий діловий дискурс у контексті міжкультурної комунікації. Наукові праці КНЕУ. 27. 112–118.
Бойчук, В. (2022). Дефініційний аналіз феномену міжкультурної комунікації. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 51. 28–31.
Гальона, Н., Дудко, І. (2020). Основи мовознавчої творчості: навчально-методичний посібник. Київ. URL: https://api.man.gov.ua/api/assets/man/31847495-264b-447a-92a3-52fa167c3f57/
Лебедєва, Л. Е. (2013). Міжкультурна комунікація: лінгвістичний аспект. Філологічні студії: Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. 9(1). 246–252.
Малинка, Ю. Г. (2012). Толерантність як результат міжкультурної комунікації в умовах глобалізації. Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія. 2. 123–127.
Печеранський, І. П. (2021). Філософсько-культурологічний дискурс як методологічна платформа в рамках сучасних дискусій стосовно міжнародних відносин. Міжнародні відносини: теоретико-практичні аспекти. 8. 62–75.
Середа, Г. (2020). Міжкультурна комунікація: лінгвістичний та культурно-антропологічний аспекти. Біоніка інтелекту. 1(94). 12–18.
Murray, R. (2002). How to write a thesis. Buckingham: Open University Press.
Feiyang, Zhang (2024). Comparative Study of the English-Chinese Academic Discourse System. International Journal of Education and Humanities. Vol. 17. No. 2. 146–149.
Microaggression, (2024). The University of Edinburgh. URL: https://equality-diversity.ed.ac.uk/students/microaggressions