КОНЦЕПТ «ДОБРО» В УКРАЇНСЬКІЙ ТА АМЕРИКАНСЬКІЙ МОВНИХ КАРТИНАХ СВІТУ: СПІЛЬНЕ І ВІДМІННЕ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.2.50Ключові слова:
концепт, мовна картина світу, вербалізація, інтерпретаційне поле, ядерна зона, периферійна зона, асоціативний експериментАнотація
У статті розкрито специфіку формування концепту ДОБРО як базового нормативного фрагмента свідомості українців та американців у єдності його образного, інформаційного й ціннісного складників. З’ясовано механізми функціонування та визначено місце й роль цього концепту в українській та американській мовних картинах світу. Предметом вивчення слугували засоби вербалізації концепту ДОБРО в українській мові та американському варіанті англійської мови (отримані в результаті асоціативного експерименту), що експліковано та/або імпліковано представляють результати об’єктивації та актуалізації відповідної ментальної інформації в мовленні. Для виконання поставлених завдань на основі сучасної когнітології обґрунтовано методику моделювання та принципи аналізу концепту ДОБРО в українській та англійській картинах світу, виявлено особливості його структурної організації в обох мовах (образного, інформаційного та ціннісного складників), а також визначено мовні одиниці, які прямо чи опосередковано можуть вербалізувати інформацію, що міститься в цьому концепті. Застосування методики моделювання зумовило побудову інтерпретаційного поля та розробку вербальної моделі аналізованого концепту, що вможливило ідентифікацію спільних і відмінних когнітивних ознак, експлікованих мовними засобами в межах його ядерної та периферійної зон.
Посилання
Живіцька, І. А. (2010). Мовна картина світу як відображення реальності. Філологічні студії. 4. 20‒25.
Іващенко, В. Л. (2006). Концептуальна репрезентація фрагментів знання в науково-мистецькій картині світу (на матеріалі української мистецтвознавчої термінології. Київ : Вид. дім Дмитра Бураго.
Ковальова, Т. В. (2005). Великий тлумачний словник української мови: Близько 40000 сл. Харків : Фоліо.
Кононенко, В. І. (2004). Концепти українського дискурсу. Київ; Івано-Франківськ : Плай.
Коткова, Л. (2009). Концепти «добро» і «зло» в ідіолекті Володимира Винниченка. Волинь – Житомирщина. 19.
Новиков, А. О. (2015). Концепти «добро» і «зло» в художньому світі Олександра Довженка. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Філологічні науки (літературознавство). 2. 197–202.
Селіванова, О. О. (2004). Нариси з української фразеології (психокогнітивний та етнокультурний аспекти). Київ; Черкаси : Брама.
Селіванова, О. О. (2008). Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава : Довкілля-К.
Федоров, Ю. В. (2002). Концепт зла в сучасній культурі : автореф. дис. … канд. філософ. наук 09.02.04 / Тавр. нац. ун-т ім. В. І. Вернадського. Сімферополь.
Хорошун, О. О. (2011). Мовна та концептуальна картини світу в дослідженнях сучасної лінгвістичної науки. Глухівські наукові читання–2011, матер. міжнарод. наук.-практ. конф. (15–17 лист. 2011 року), Глухів: РВВ ГНПУ ім. О. Довженка. 241‒246.
Яременко, В., Сліпушко, О. (укл.). (1998). Новий тлумачний словник української мови: у 4 т. [для студентів вищ. та серед. навч. закладів]. Київ: Аконіт, 1.
Яремчук, А. (2020). Мовна картина світу – концептуальна картина світу – художня картина світу: параметричні ознаки й характер співвідношення. STUDIA UKRAINICA POSNANIENSIA, VIІІ/1, 69–76. ISSN2300-4754. DOI: 10.14746/sup.2020.8.1.06
Gould, P. (1988). Mental maps. New York: Random House, 213 p.
The American Heritage Dictionary of the English Language: 4th ed. New York: Houghton Mifflin Company, 2000. 836 p.