CONCEPT “GOOD” IN UKRAINIAN AND AMERICAN WORLDVIEWS: SIMILARITIES AND DIFFERENCES
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.2.50Keywords:
concept, language worldview, verbalisation, interpretive field, nuclear zone, peripheral zone, associative experimentAbstract
The paper reveals the specifics of the formation of the concept GOOD as a basic normative fragment of the consciousness of Ukrainians and Americans in the unity of its figurative, informational, and value components. The mechanisms of functioning are clarified, and the place and role of this concept in the Ukrainian and US English language worldviews are determined. The subject of study is the means of verbalization of the concept GOOD in Ukrainian and US English (received with the associative experiment), which explicitly and/or implicitly represent the results of objectification and actualization of the corresponding mental information in speech.To solve the tasks set, the modelling methodology and principles of analysis of the concept GOOD in the Ukrainian and English worldviews are substantiated on the basis of modern cognitology, the features of its structural organization in both languages are revealed (figurative, informational and value components), and the linguistic units that can directly or indirectly verbalise the mental information contained in this concept are also determined.The application of a modelling methodology led to an interpretive field construction and the development of a verbal model of the analysed concept making it possible to identify common and distinctive cognitive features explicated by linguistic means within its nuclear, subnuclear, and peripheral zones.
References
Живіцька, І. А. (2010). Мовна картина світу як відображення реальності. Філологічні студії. 4. 20‒25.
Іващенко, В. Л. (2006). Концептуальна репрезентація фрагментів знання в науково-мистецькій картині світу (на матеріалі української мистецтвознавчої термінології. Київ : Вид. дім Дмитра Бураго.
Ковальова, Т. В. (2005). Великий тлумачний словник української мови: Близько 40000 сл. Харків : Фоліо.
Кононенко, В. І. (2004). Концепти українського дискурсу. Київ; Івано-Франківськ : Плай.
Коткова, Л. (2009). Концепти «добро» і «зло» в ідіолекті Володимира Винниченка. Волинь – Житомирщина. 19.
Новиков, А. О. (2015). Концепти «добро» і «зло» в художньому світі Олександра Довженка. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Філологічні науки (літературознавство). 2. 197–202.
Селіванова, О. О. (2004). Нариси з української фразеології (психокогнітивний та етнокультурний аспекти). Київ; Черкаси : Брама.
Селіванова, О. О. (2008). Сучасна лінгвістика: напрями та проблеми. Полтава : Довкілля-К.
Федоров, Ю. В. (2002). Концепт зла в сучасній культурі : автореф. дис. … канд. філософ. наук 09.02.04 / Тавр. нац. ун-т ім. В. І. Вернадського. Сімферополь.
Хорошун, О. О. (2011). Мовна та концептуальна картини світу в дослідженнях сучасної лінгвістичної науки. Глухівські наукові читання–2011, матер. міжнарод. наук.-практ. конф. (15–17 лист. 2011 року), Глухів: РВВ ГНПУ ім. О. Довженка. 241‒246.
Яременко, В., Сліпушко, О. (укл.). (1998). Новий тлумачний словник української мови: у 4 т. [для студентів вищ. та серед. навч. закладів]. Київ: Аконіт, 1.
Яремчук, А. (2020). Мовна картина світу – концептуальна картина світу – художня картина світу: параметричні ознаки й характер співвідношення. STUDIA UKRAINICA POSNANIENSIA, VIІІ/1, 69–76. ISSN2300-4754. DOI: 10.14746/sup.2020.8.1.06
Gould, P. (1988). Mental maps. New York: Random House, 213 p.
The American Heritage Dictionary of the English Language: 4th ed. New York: Houghton Mifflin Company, 2000. 836 p.