ІСЛАМСЬКА СІМ’Я ЯК СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ І ДУХОВНИЙ ІНСТИТУТ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.6Ключові слова:
іслам, сім’я, шлюб, шаріат, обов’язки подружжя, виховання дітей, релігійна ідентичність, моральністьАнотація
У статті розкривається значення інституту сім’ї в ісламській традиції як базового елементу соціального, морального та духовного устрою мусульманського суспільства. Ісламська родина розглядається не лише як приватна форма міжособистісного співіснування, а як сакральна структура, що регулюється нормами шаріату й виконує ключову функцію у збереженні релігійної та культурної ідентичності мусульманської умми. У дослідженні акцентовано увагу на обов’язках подружжя у шлюбі: відповідальності чоловіка за матеріальне забезпечення родини, її духовне наставництво, підтримку й захист; а також ролі жінки у сфері ведення домашнього господарства, виховання дітей, підтримання побутової гармонії та моральної чистоти. Аналізується важливість взаємної поваги, любові, лагідності, стриманості, делікатності у вирішенні сімейних конфліктів, а також дотримання рівноваги між духовним і матеріальним вимірами подружнього життя. Особлива увага приділена батьківським обов’язкам у контексті виховання дітей відповідно до ісламських цінностей, рівному ставленню до синів і дочок, а також обов’язку батьків забезпечити дітям як духовне, так і професійне зростання. Наголошується, що саме в родинному середовищі закладаються основи релігійного самовизначення особистості, моральної стійкості, соціальної відповідальності та поваги до норм шаріату. Сім’я в ісламі розглядається як фактор збереження духовного здоров’я суспільства, запобігання моральній деградації та формування стабільної, згуртованої умми. Залишаючи глибокий слід у формуванні особистості, родина в Ісламі стає основою для побудови гармонійного суспільства, здатного досягати стабільності та процвітання. Водночас сучасні виклики, як-от глобалізація та швидкі соціокультурні зміни, ставлять перед традиційними моделями подружжя нові завдання та випробування. Актуальність теми зумовлена необхідністю переосмислення традиційних моделей ісламського подружжя у відповідь на виклики сучасної глобалізації, секуляризації та трансформації соціокультурних засад родинного устрою.
Посилання
Васильєва, І. В., Гололобова, К. О., Лубська, М. В., Лубська, Т. І., Лубський, В. І. (2023). Релігійно-правовий контекст мусульманського сімейного права. Київ. 672 с.
Лубська, М. В. (2006). Мусульманське право: релігієзнавчо-правовий контекст. Київ : Фітосоціоцентр. 196 с.
Лубський, В. І., Лубська, М. В. (2004). Мусульманське право в ісламській традиції (історико-релігієзнавчий аналіз): монографія. Черкаси : Брама. 220 с.
Шамсутдинова-Лебедюк, Т. Н. (2001). «По справедливості жінки мають те ж саме ...»: Коран про взаємини чоловіка і жінки та сімейно-шлюбні відносини. Людина і світ, 9, 52–57.
Шамсутдинова-Лебедюк, Т. Н. (2005). Соціально-правова та етична природа мусульманської сім’ї. Українське релігієзнавство, 33, 46–54.
Шамсутдинова-Лебедюк, Т. Н. (2014). Сімейно-шлюбні відносини в ісламі: аналіз зарубіжної історіографії. Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії, 25, 280–282.
Шамсутдинова-Лебедюк, Т. Н. (2018). Коран та етичні приписи ісламу. Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії, 30, 148–152.
Шамсутдинова-Лебедюк, Т. Н. (2005а). Сімейно-шлюбні відносини в ісламі: релігієзнавчий аспект [Дис. канд. філос. наук]. Київ. 240 с.
Al-Bukhari, I. (2013). Sahih Al-Bukhari: The Early Years of Islam. The Other Press. 630 p.
Shamsutdynova-Lebediuk, T., & Lyalyovych, V. (2025). The theology of marriage and family: Sacred texts and doctrinal foundations. Sworld-Us Conference Proceedings, 1 (usc 30–00), 121–127. https://doi.org/10.30888/2709-2267.2025-30-00-025
Tarmizi, M. B. E. (1975). Sunan Al Tarmizi. Abwab Al Dawaat, Bab maja fi fazl Al Dua. Misar: Maktba Al Mustafa Al Babi Al Halbi. Т. 5. 456 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






