THE ISLAMIC FAMILY AS A SOCIOCULTURAL AND SPIRITUAL INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.6

Keywords:

Islam, family, marriage, Sharia, spousal duties, child upbringing, religious identity, morality

Abstract

The article explores the significance of the family institution in Islamic tradition as a fundamental component of the social, moral, and spiritual structure of Muslim society. The Islamic family is examined not merely as a private form of interpersonal cohabitation, but as a sacred structure governed by Sharia norms, fulfilling a vital role in preserving the religious and cultural identity of the Muslim ummah. The study highlights the responsibilities of spouses in marriage: the husband’s obligation to provide for the family materially, offer spiritual guidance, support, and protection; and the wife’s role in managing the household, raising children, and maintaining domestic harmony and moral purity. Emphasis is placed on the importance of mutual respect, love, gentleness, restraint, and delicacy in resolving family conflicts, as well as maintaining a balance between the spiritual and material dimensions of marital life. Special attention is given to parental duties in raising children in accordance with Islamic values, ensuring equal treatment of sons and daughters, and fulfilling the obligation to foster both their spiritual and professional development. The article underscores that the family environment is the foundation for religious self-determination, moral resilience, social responsibility, and adherence to Sharia norms. The family in Islam is viewed as a safeguard for the spiritual health of society, a deterrent to moral decline, and a key to forming a stable and united ummah. Leaving a profound imprint on personality development, the Islamic family becomes the foundation for building a harmonious society capable of achieving stability and prosperity. At the same time, contemporary challenges such as globalization and rapid sociocultural change present traditional marital models with new tasks and tests. The relevance of the topic stems from the need to reconsider traditional Islamic family models in response to the challenges of globalization, secularization, and the transformation of the sociocultural foundations of family life.

References

Васильєва, І. В., Гололобова, К. О., Лубська, М. В., Лубська, Т. І., Лубський, В. І. (2023). Релігійно-правовий контекст мусульманського сімейного права. Київ. 672 с.

Лубська, М. В. (2006). Мусульманське право: релігієзнавчо-правовий контекст. Київ : Фітосоціоцентр. 196 с.

Лубський, В. І., Лубська, М. В. (2004). Мусульманське право в ісламській традиції (історико-релігієзнавчий аналіз): монографія. Черкаси : Брама. 220 с.

Шамсутдинова-Лебедюк, Т. Н. (2001). «По справедливості жінки мають те ж саме ...»: Коран про взаємини чоловіка і жінки та сімейно-шлюбні відносини. Людина і світ, 9, 52–57.

Шамсутдинова-Лебедюк, Т. Н. (2005). Соціально-правова та етична природа мусульманської сім’ї. Українське релігієзнавство, 33, 46–54.

Шамсутдинова-Лебедюк, Т. Н. (2014). Сімейно-шлюбні відносини в ісламі: аналіз зарубіжної історіографії. Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії, 25, 280–282.

Шамсутдинова-Лебедюк, Т. Н. (2018). Коран та етичні приписи ісламу. Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії, 30, 148–152.

Шамсутдинова-Лебедюк, Т. Н. (2005а). Сімейно-шлюбні відносини в ісламі: релігієзнавчий аспект [Дис. канд. філос. наук]. Київ. 240 с.

Al-Bukhari, I. (2013). Sahih Al-Bukhari: The Early Years of Islam. The Other Press. 630 p.

Shamsutdynova-Lebediuk, T., & Lyalyovych, V. (2025). The theology of marriage and family: Sacred texts and doctrinal foundations. Sworld-Us Conference Proceedings, 1 (usc 30–00), 121–127. https://doi.org/10.30888/2709-2267.2025-30-00-025

Tarmizi, M. B. E. (1975). Sunan Al Tarmizi. Abwab Al Dawaat, Bab maja fi fazl Al Dua. Misar: Maktba Al Mustafa Al Babi Al Halbi. Т. 5. 456 p.

Published

2025-09-30

How to Cite

Shamsutdinova-Lebediuk Т. Н., & Lyalovich В. В. (2025). THE ISLAMIC FAMILY AS A SOCIOCULTURAL AND SPIRITUAL INSTITUTION. Культурологічний альманах, (3), 44–50. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.6

Issue

Section

RELIGIOUS STUDIES