СТРАТЕГІЇ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ: ТРАНСФОРМАЦІЯ ІНСТИТУЦІЙНОГО ПОЛЯ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.32Ключові слова:
культурна політика, стратегія розвитку культури, інститути, інституційне поле, інституції культуриАнотація
У статті проаналізовано трансформацію інституційного поля української культури крізь призму двох ключових стратегічних документів – «Довгострокової стратегії розвитку культури в Україні до 2025 року» та «Стратегії розвитку культури в Україні на 2025–2030 роки». Актуальність дослідження зумовлена безпрецедентними викликами, які постали перед культурною галуззю України в умовах повномасштабної російської агресії, спрямованої на знищення української ідентичності. Наголошено, що з 2022 року українські культурні інституції продемонстрували надзвичайну стійкість і суб’єктність, ефективно протидіючи тиску й виступаючи ключовим чинником суспільної резильєнтності, що багато в чому зумовлено розбудовою інституційного поля в попередні роки. Проблематика статті полягає в порівняльному аналізі впливу цих стратегій на інституційне поле, зіставленні декларованих механізмів з реальними суспільними процесами та змінами, що є критично важливим для підвищення ефективності реалізації та корегування культурної політики в умовах тривалої війни. Метою дослідження є вивчення особливостей трансформації інституційного поля України з 2015 року, простеження впливу «Довгострокової стратегії розвитку культури в Україні до 2025 року» на формування архітектури інституційної системи культури та оцінювання потенційних ефектів «Стратегії розвитку культури в Україні на 2025–2030 роки» для подальших змін. Для досягнення мети використано компаративний метод, а також методи історичного, соціокультурного та контекстуального аналізу. Додатково застосовано аксіологічний, історико-культурний, комунікативний, телеологічний та системний підходи для комплексного аналізу та порівняння стратегічних документів. За результатами дослідження встановлено, що «Довгострокова стратегія розвитку культури в Україні до 2025 року», незважаючи на свій неофіційний статус та змінений формат затвердження, суттєво визначила архітектуру інституційного поля української культури. Вона стимулювала впровадження конкурсних процедур, створення системи державних грантів, формування впливових державних інституцій (Український культурний фонд, Український інститут книги, Український інститут) та сприяла структуризації й посиленню спроможностей громадського сектора. Ці зміни стали запорукою стійкості культурної системи на початку повномасштабного вторгнення та забезпечили ефективну координацію і співпрацю державних і недержавних інституцій. Нова «Стратегія розвитку культури в Україні на 2025–2030 роки», ухвалена у 2025 році, враховує виклики воєнного часу, розглядаючи культуру як основу національної безпеки. Вона продовжує логіку інституційної розбудови державного сектора та передбачає ресурсну підтримку недержавних інституцій через реформу грантової системи та створення нових структур (Український фонд культурної спадщини, мережевий музей сучасного мистецтва). Зроблено висновок, що спосіб розроблення обох документів засвідчив демократичні традиції, силу громадянського суспільства, важливу роль інституцій різних форм власності та конструктивний вплив євроінтеграційних устремлінь України. Подальше впровадження елементів учасницької моделі урядування та горизонтальної співпраці між державним і недержавним секторами є запорукою сталого розвитку культури в Україні й підтверджує, що інституції є головним агентом розвитку, суспільної стійкості та дотримання демократичних принципів і цінностей.
Посилання
Alasuutari, P., & Kangas, A. (2020). The global spread of the concept of cultural policy. Poetics, 82. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2020.101445
Альянс культури вимагає призначення компетентного міністра культури: Заява. (2015). Реанімаційний пакет реформ. Отримано 18 липня 2025. URL: https://rpr.org.ua/news/alyans-kultury-vymahaje-pryznachennyakompetentnoho-ministra-kultury/
Альянс культури: Для чого об’єдналися культурні ініціативи? (2015, 24 вересня). Велика ідея. Отримано 18 липня 2025. URL: https://biggggidea.com/practices/1469/
Валевський, О. (2014). Актуальні проблеми формування державної культурної політики: Аналітична записка. Національний інститут стратегічних досліджень. Отримано 18 липня 2025. URL: https://niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/aktualni-problemi-formuvannya-derzhavnoi-kulturnoi-politiki
Гололобов, С. М., & Мірзоян, К. О. (2023). Сутність, моделі та етапи формування і реалізації державної політики у сфері культури в сучасній Україні. Економіка, управління та адміністрування, (2)104, 119–128. https://doi.org/10.26642/ema-2023-2(104)-119-128
Герчанівська, П. (2023). Стратегічні проблеми культурної політики в повоєнній Україні. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2023.286867
Декларація Мехіко щодо політики у сфері культури. (1982). Отримано 18 липня 2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_730#Text
Довгострокова стратегія розвитку культури в Україні до 2025 року. (б.д.). Альянс Культури 2014-2015. Отримано 18 липня 2025. URL: https://www.cultura.kh.ua/images/stories/innovaciyna_diyalnist/dovgostrokova_strategiya_rozv_.pdf
Договір гідності заради сталого розвитку. Україна–2025: Документ Несторівської групи. (2015). Незалежний культурологічний часопис «Ї». Отримано 18 липня 2025. URL: http://www.ji.lviv.ua/n80texts/Dogovir_gidnosti.htm
Дослідницький проєкт RES-POL. (б.д.). Український центр культурних досліджень. Отримано 18 липня 2025. URL: https://uccr.org.ua/doslidnytskyy-proiekt-res-pol/
Dragićević Šešić, M., & Dragojević, S. (2005). Arts Management in Turbulent Times: Adaptable Quality Management. European Cultural Foundation; Boekmanstudies. Отримано 18 липня 2025. URL: https://www.opensocietyfoundations.org/publications/arts-management-turbulent-times-adaptable-quality-management#publications_download
European agenda for culture in a globalizing world: {SEC(2007) 570}. (б.д.). Отримано 18 липня 2025. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1598955769302&uri=CELEX:52007DC0242
Gloor, L. (2014). Manual: Culture Strategy Elaboration versus Project Management. Academia.edu. Отримано 18 липня 2025. URL: https://www.academia.edu/8486222/Manual_Culture_Strategy_Elaboration_versus_Project_Management
Живоглядова, Д. Ю. (2023). Стратегії та менеджмент в сфері культури: досвід міжнародного співробітництва. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії. Отримано 18 липня 2025. URL: https://uacademic.info/ua/document/0823U101395
Здіорук, С. (2012). Культурна політика України: національна модель у європейському контексті: Аналіт. доп. НІСД. Отримано 18 липня 2025. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2013-02/Kultura_Zdioruk-beb1d.pdf
Конституція ЮНЕСКО від 16.11.1945. (б.д.). Отримано 18 липня 2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/995_014#Text
Кравченко, О. (2015). Ключові проблеми сучасної культурної політики України: культурологічний контекст. Культура України. Серія: Культурологія, (49), 188–199. Отримано 18 липня 2025. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Kukl_2015_49_20
Макалюк, І., Жалдак, Г., & Мартиненко, В. (2022). Інституція та інститут: тенденція «штучної підміни» понять. Agricultural and Resource Economics: International Scientific E-Journal, 8(1), 204–234. https://doi.org/10.51599/are.2022.08.01.11
Малімон, В. (2021). Культурна політика держави як чинник реформування суспільства [Автореф. дис. ... канд. культурології]. Івано-Франківський національний технічний університет нафти і газу. Отримано 18 липня 2025. URL: http://elar.nung.edu.ua/handle/123456789/1938
Маслікова, І. І. (2020). Методологічна база досліджень культурних інститутів. Вісник: Українські культурологічні студії, 1(6), 8–12. https://doi.org/10.17721/UCS.2020.1(6).02
Matarasso, F., & Landry, C. (1999). Balancing act : twenty-one strategic dilemmas in cultural policy. Council of Europe Publishing. Отримано 18 липня 2025. URL: https://www.culturenet.cz/coKmv4d994Swax/uploads/2017/03/Balancing-Act.pdf
Medium-Term Strategy for 2022-2029 (41 C/4). (2021). UNESCO. General Conference, 41st. Отримано 18 липня 2025. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000378083?posInSet=3&queryId=3d052dbd-44a5-45a3-bd44-e089c8a33991
Обушна, Н. (2016). Особливості категоріального апарату інституціональної теорії у площині державного управління. Менеджер. Вісник Донецького державного університету управління, (1), 40–48. Отримано 18 липня 2025. URL: https://ojs.dsum.edu.ua/index.php/manager/article/view/289
Participatory governance of cultural heritage. Report of the OMC (Open Method of Coordination) working group of Member States’ experts. (б.д.). Отримано 18 липня 2025. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/b8837a15-437c-11e8-a9f4-01aa75ed71a1
Про культуру: Закон України від 14.12.2010 № 2778-VI. (б.д.). Законодавство України. Отримано 18 липня 2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text
Про схвалення Довгострокової стратегії розвитку української культури – стратегії реформ: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.02.2016 № 119-р. (б.д.). Законодавство України. Отримано 18 липня 2025 з https://www.kmu.gov.ua/npas/248862610
Про схвалення Стратегії розвитку культури в Україні на період до 2030 року та затвердження операційного плану заходів з її реалізації у 2025–2027 роках: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.03.2025
№ 293-р. (б.д.). Законодавство України. Отримано 18 липня 2025. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zhenniaoperatsiinoho-planu-zakhodiv-z-ii-realizatsii-u-20252027-rokakh-i-293
Публічне управління: Термінол. слов. (2018). Уклад.: В. С. Куйбіда, М. М. Білинська, О. М. Петроє [та ін.]; за заг. ред. В. С. Куйбіди, М. М. Білинської, О. М. Петроє. НАДУ. Отримано 18 липня 2025. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/44779/1/%D0%A1%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
Саблук, П. Т. (2011). Інституційні засади трансформацій в аграрній сфері: Доп. на 13-х річних зборах Всеукр. конгресу вчених економістів-аграрників, 20–21 червня 2011 р. ННЦ “Інститут аграрної економіки”.
Саракун, Л. С. (2016). Культурна політика сучасної України: Монографія. Отримано 18 липня 2025. URL: https://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/ukr0000025786
Strategic framework for the EU's cultural policy. (б.д.). Отримано 18 липня 2025. URL: https://culture.ec.europa.eu/policies/strategic-framework-for-the-eus-cultural-policy
Стратегія розвитку культури України до 2030 року. (б.д.). Офіційна сторінка. Отримано 18 липня 2025. URL: https://www.culturestrategyukraine.org/
The Routledge Research Companion to Planning and Culture. (2016). G. Young (Ред.). Routledge. Отримано 18 липня 2025. URL: https://books.google.com.ua/books?id=W_3OCwAAQBAJ
Токман, В. (2024, 30 жовтня). Стратегія розвитку української культури: методологічний контекст. Національний інститут стратегічних досліджень. Отримано 18 липня 2025. URL: https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/stratehiya-rozvytku-ukrayinskoyi-kultury-metodolohichnyy-kontekst?utm_source
Valevskyi, O., & Valevska, I. (2024). Strategic principles of cultural policy of Ukraine in the context of the course of European integration. Actual problems of International Relations, 1(158), 17–25. https://doi.org/10.17721/apmv.2024.158.1.17-25
Шевченко, М. (2021). У пошуках нової парадигми культурної політики ХХІ ст. Міжнародні відносини: теоретико-практичні аспекти, 8, 210–222. https://doi.org/10.31866/2616-745x.8.2021.249051
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






