ПРОБЛЕМИ КУЛЬТУРНОГО СТАТУСУ І РОЛІ ЕКРАНА У ВІЗУАЛІЗАЦІЇ ЦИФРОВОГО КОНТЕНТУ

Автор(и)

  • Андрій Анатолійович Пархоменко Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля https://orcid.org/0009-0000-7036-4078

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.40

Ключові слова:

візуалізація, віртуальна реальність (VR), культурна репрезентація, межа (кордон), роль, статус, цифровий візуальний контент, екран

Анотація

У статті окреслений культурологічний вимір «екранологічних» розвідок стосовно цифрового візуального контенту: культурологічною є проблематика, яка формується на перетині досліджень технічного аспекту екранів (як пристроїв) та їхніх функцій (як учасників процесів цифровізації візуального контенту/візуалізації цифрової інформації) у культурному середовищі. Виявлено культурологічну парадоксальність статусу екрана, відмінну від відомого парадоксу мобільності/статичності та матеріальності/нематеріальності: екран там, де він є інформаційною поверхнею, є невід’ємною – завершальною – частиною цифрової візуалізації як культурної репрезентації. Водночас еволюція екрана й поява технологій VR призвели до того, що екран втратив універсальність статусу носія-транслятора цифрового візуального контенту та медіатора, – і тому не може вважатися невід’ємною частиною культурної репрезентації цифрового візуального. Показано, як культурна роль екрана розкривається в його складній функції і сутнісному призначенні бути не лише «вікном/брамою» у світ цифрових зображень, а й границею – такою собі «прикордонною заставою» або, залежно від конкретного контексту, внутрішньою межею, демаркаційною лінією, якою розділені реальне (об’єктивно присутнє в зовнішньому світі) і віртуальне (за походженням суб’єктивне, рукотворне, фантасмагоричне й симулякрове). Відсутність екрана із чіткими межами у VR призводить до заміщення образу фізичної реальності симулякровою віртуальністю, функція якої подібна до ілюзорно-компенсаторної. Але, хай там що, екран є структурованим інформаційним простором і підтримує домінування візуального (аудіовізуального), тоді як позбавлена екранних меж VR об’єктивно зменшує силу домінування візуального шляхом додавання симуляторів інших почуттів до імерсивності досвіду зорового сприйняття.

Посилання

Ворожейкін, Є. (2018). Візуальні стратегії сучасної екранної культури: філософсько-антропологічний аспект [Автореф. дис. канд. філос. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова]. Київ, 19 с. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/24736/Vorozheikin.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 12.06.2025).

Горбул, Т. (2024). Диджиталізація культурної спадщини в контексті соціокультурних трансформацій ХХІ ст. [Дис. докт. філософ., Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, Міністерство культури та інформаційної політики України]. Київ, 259 с. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5483/%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%B1%D1%83%D0%BB_%D0%94%D0%B8%D1%81%D0%B5%D1%80.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 10.07.2025).

Демченко, М. У Лас-Вегасі відкрили величезну Сферу. Це суцільний екран зовні та всередині. URL: https://hmarochos.kiev.ua/2023/10/24/u-las-vegasi-vidkryly-sferu/ (дата звернення: 26.07.2025).

Жукова, О., Павлов, В., Лукіянчук, А., Яковліва, О. (2023). Психолого‐педагогічний аналіз кліпового мислення як феномену сучасності. Академічні візії, 17. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7719192

Зеленов, Є., Сідаш, Н. (2023). Вплив кліпового мислення на світосприйняття молодого покоління. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 1 (105), 45–57. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-105-1-45-57

Кулиняк, М. (2022). Цифрова культурна спадщина як феномен цифрової культури. Культурологічний альманах, 3, 218–227. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.28

Лисинюк, М., Байда, І. (2024). Трансформація культури медіаспоживання в умовах цифровізації суспільства. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2, 14–19. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2024.308260

Найдьонов, О. (2019). Екранна культура мережевого суспільства: виникнення, зміст, цінності, смисли. Вісник Львівського університету. Серія: Філософсько-політологічні студії, 23, 66–73. URL: http://www.fps-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/23_2019/11.pdf (дата звернення: 11.06.2025).

Пархоменко, А. (2023). Цифрові візуалізації як культурні репрезентації. Культура у ХХІ ст.: дослідження, збереження, розвиток. The XXI century culture: research, memorization, development: збірник наукових статей за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції, 8‒9 грудня 2022 р. / за заг. ред. О. Смоліної, І. Сілютіної. Київ : Вид-во СНУ ім. В. Даля. 228 с. С. 101–108.

Сливка, І. (2023). Сучасна екранна культура та її емоційний вплив на глядача. Культурологічний альманах. (3), 330–339. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.46

Чміль, Г. (2020). Людина – екран: візуальна антропологія (пост)сучасності: монографія. Київ : Ін-т культурології НАМ України. 256 с. https://doi.org/10.5281/zenodo.15079214

Huhtamo, E. (2004). Elements of Screenology: Toward an Archaeology of the Screen. Published in ICONICS: International Studies of the Modern Image, 7, 31–82. Tokyo : The Japan Society of Image Arts and Sciences. URL: https://gebseng.com/media_archeology/reading_materials/Erkki_Huhtamo-Elements_of_Screenology.pdf (дата звернення: 05.06.2025).

Manovich, L. (1995). An Archeology of a Computer Screen. Published in: Kunstforum International. Germany. URL: https://manovich.net/content/04-projects/011-archeology-of-a-computer-screen/09_article_1995.pdf (дата звернення: 09.06.25).

Moshel, M. L., Warburton, W. A., Batchelor, J., et al. (2024). Neuropsychological Deficits in Disordered Screen Use Behaviours: A Systematic Review and Meta-analysis. Neuropsychol, 34, 791–822. https://doi.org/10.1007/s11065-023-09612-4

Ng, J. (2021). The Post-Screen Through Virtual Reality, Holograms and Light Projections: Where Screen Boundaries Lie. Amsterdam University Press. 281 р. https://doi.org/10.5117/9789463723541

Verhoeff, N. (2024). Urban Screens. Situations, Practices, Concepts. Amsterdam University Press. 214 р. URL: https://library.oapen.org/bitstream/handle/20.500.12657/95813/1/9789048563630.pdf (дата звернення: 20.06.2025).

Tree VR – Seedling. URL: https://www.youtube.com/watch?v=ERffRXjTAqM (дата звернення: 24.06.2025).

Zec, M., Porter, W., et al. (2017). Tree (VR experience). MIT Media Lab, URL: https://docubase.mit.edu/project/tree/(дата звернення: 24.06.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Пархоменко, А. А. (2025). ПРОБЛЕМИ КУЛЬТУРНОГО СТАТУСУ І РОЛІ ЕКРАНА У ВІЗУАЛІЗАЦІЇ ЦИФРОВОГО КОНТЕНТУ. Культурологічний альманах, (3), 328–337. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.40

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ