PHILOSOPHICAL AND CULTURAL DOMINANTS IN THE WORK OF VIKTOR OLEKSENKO: SYMBOLIC AND COMMEMORATIVE CONTEXTS IN THE VISUAL SPACE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.17

Keywords:

visual symbols, sacralised images, national philosophy, philosophy of the heart, theory of social memory, memory figure.

Abstract

The purpose of this article is to apply a multidisciplinary approach to a work of art, to identify cultural codes, and to reveal its perceptual image as a “memory figure” according to Jan Assmann. The methodological basis of the study is semantic analysis and iconological interpretation of artistic images, connotations and reminiscences. The scientific novelty of the study is a comprehensive polydiscursive approach applied to one work of art. This approach makes it possible to identify its palimpsest, intertextual and intermedial character, as well as its important meaning in the theory of social memory. The article analyses the philosophical and cultural meanings, reminiscences, and historical and cultural connotations of the artwork by the Honoured Artist of Ukraine Viktor Oleksenko. The philosophical and symbolic reality of art is actualised through the prism of the iconic meaning of the artwork and its individual symbols and concepts. The layering of the principles of colour science, iconographic and heraldic schemes, cognitive psychology, history and philosophy of visual art turn a painting into a metatext of culture. Tracing the motives and meanings, cultural and semiotic receptions and visual reminiscences in the artistic and visual construct of the work allows us to rethink national spiritual values and sacralised images of Ukrainian culture that acquire archetypal significance. Particular attention is paid to the artistic embodiment of the philosophy and mentality of cordocentrism, the principles of geometric gestalt and the heraldic image of a Cossack with a musket, decorativeness and ornamentation as part of the Ukrainian Baroque traditions. The analysis and specification of the semantic dimension of the visual language of the work suggests the possibility of its perceptual influence on the formation and actualisation of the politics of memory by means of art.

References

Візуальні дослідження у контексті теорії та історії культури : навч. посібник (2022) / за ред. В. І. Панченко. К.: ВПЦ «Київський університет». 559 с.

Дем’яненко Б, Дем’яненко В. (2015). Жовтий. Енциклопедичний словник символів України / за заг. ред. В. П. Коцура, О.І. Потапенка, В. В. Куйбіди. 5-е вид. Корсунь-Шевченківський: ФОП Гавришенко В. П. С. 262–266.

Комунальна установа «Обласний художній музей» Черкаської обласної ради. Фонд Ж-1504.

Кримський С. Б. (1998). Архетипи української культури. Вісник НАН України. № 7–8. С. 74–87.

Куйбіда В. Птахи, птахи на фресках Софії Київської. Енциклопедичний словник символів України / за заг. ред. В.П. Коцура, О.І. Потапенка, В.В. Куйбіди. 5-е вид. Корсунь-Шевченківський: ФОП Гавришенко В.П. С. 669–673.

Олексенко В. А. (1999). Доктрина серця : поезії, поезографіка, поезомалярство, асамбляжі, об’єкт / передм. В. Т. Поліщука. Черкаси.: Брама. 32 с.

Олексенко В. А. (2001). Крик : поезії, проза, поезографіка, графіка. Передм. С. П. Левченка. Черкаси: Брама. 2001. 40 с.

Олексенко В. А. (2016). Геометрія візуальної мови живописного твору. Традиції та новітні технології у розвитку сучасного мистецтва : збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської наук.-практ. конференції. Мін-во освіти і науки України, Черкаський національний ун-т ім. Б. Хмельницького. Черкаси. С. 96–103.

Олексенко В. А. (2021). Космічні вібрації: поезогрфія. Післямова О. К. Федорук. Черкаси: видавець Олек- сандр Третяков. 72 с.

Сайт кафедри образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. URL: http://artka.ck.ua/professors/oleksenko-viktor-andrijovych/ (дата доступу 21.09.2022).

Семіотичний аналіз явищ культури : монографія (2021). К.: Інститут філософії імені Г.С. Сковороди. 396 с.

Чижевський Д. (1992). Нариси з історії філософії на Україні. К.: вид-во «Орій» при УКСП «Кобза». 230 с.

Warburg А.M. (1932). Gesammelte Schriften. Bd.1-2. Leipzig: B.G. Teubner.

Published

2023-09-18

How to Cite

Bugeria М. О. (2023). PHILOSOPHICAL AND CULTURAL DOMINANTS IN THE WORK OF VIKTOR OLEKSENKO: SYMBOLIC AND COMMEMORATIVE CONTEXTS IN THE VISUAL SPACE. Культурологічний альманах, (2), 131–137. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.17