GLUKHIV TEACHING INSTITUTE: PHILOSOPHICAL PRINCIPLES OF FOUNDATION AND FUNCTIONING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.21

Keywords:

Glukhiv Teacher’s Institute, philosophy of education, students, teachers, professional training.

Abstract

The article clarifies the main differences between the philosophy of education and science. The general meaning of pedagogic education, the main goal, tasks are highlighted. The establishment of the first training institutions for future teachers in Ukraine in the 19th and early 20th centuries is analyzed in detail. (Glukhivskyi, Feodosiskyi). Various aspects of the activity of the mentioned educational institution are comprehensively considered (academic term; number of students; disciplines; knowledge control, etc.). The professional training of future teachers is outlined, in particular, the formation of their professional skills through the then forms and methods of education, as well as the beginning of the introduction and use of information resources in educational practice for subjects of the humanitarian cycle. The everyday life of the institute’s pupils is characterized (living conditions, study schedule, distribution of the institution’s budget funds). The standard of living of the teachers of the Glukhiv Teachers’ Institute (1874–1917) was studied. The main problems of training future teaching staff are substantiated. The 1920 Statute of the Glukhiv Pedagogical Institute was analyzed (general provisions, structural subdivisions, compulsory and optional subjects). The reasons for the liquidation of the above-mentioned institution in 1924 are taken into account according to the archival materials of the Nizhyn Foundation. On the basis of philosophical, historical and pedagogical literature, all important moments from the foundation to the actual closure of the Glukhiv Teacher’s Institute (1874–1917 / 1924) are covered: the history of the establishment of the institution; preparation for teaching work and everyday life of student youth; professionalism and salaries of teaching staff; educational process (load, disciplines); transformation into a technical school (reasons); historiography of the researched problem. All aspects of our topic are clarified.

References

Ащаулова Т.А., Гриценко А.П. (2022). Порівняльна характеристика соціального статусу та рівня життя викладачів Глухівської чоловічої гімназії та Глухівського учительського інституту в 1870-х–1900-х роках. Сумський історико-архівний журнал, XXXIX, 26–32.

Бєлашов В.І. (2014). Історіографічна традиція та джерельна база вивчення історії Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка (1874–2014 рр.). Історичні студії суспільного прогресу, 2, 39-51.

Гриценко А.П. (2014). Історія впровадження методики використання інформаційних ресурсів у практику навчання історії у вітчизняних школах на рубежі ХІХ–ХХ ст. Сіверщина в історії України, 7, 249–252.

Дем’яненко Н.М., Кравченко І.М. (2010). Учительські інститути в системі педагогічної освіти України (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.): монографія. Київ: Фенікс. 510 с.

Заремський М.Й. (2022). Філософія науки: навчально-методичний посібник для аспірантів. Глухів. 211 с.

Зозуля С.Ю. (2002). Справа про ліквідацію Глухівського інституту народної освіти в фондах Ніжинського архіву. Сіверщина в історії України: збірник наукових праць за матеріалами восьмої науково-краєзнавчої конференції. Глухів, 2, 184–191.

Крижанівський В.М. (2021). Повсякденне життя вихованців Глухівського учительського інституту в 1874–1914 рр. Сіверянський літопис, 2, 107–114.

Крижанівський В.М. (2018). Соціальний та професійний портрет викладачів історії Глухівського учительського інституту (1874–1917 рр.). Сіверщина в історії України, 11, 245–249.

Курок О.І., Гриценко А.П. (2022). Організація фахової підготовки майбутніх педагогів у Глухівському учительському інституті в 1870-х роках. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка, 50 (3), 12–24.

Ломако Л. (2018). Учительські інститути в системі педагогічної освіти Наддніпрянської України другої половини ХІХ – початку ХХ ст.: аналіз сучасної історіографії. Історичні і політологічні дослідження, 1 (62), 55–69.

Мошик І.В. (2021). Статут Глухівського педагогічного інституту 1920 р. Сіверщина в історії України, 14, 263–268.

Нікітін Ю.О. (2019). Проблема підготовки педагогічних кадрів у педагогічних інститутах у кінці ХІХ – на початку ХХ ст. (на прикладі Глухівського учительського інституту). Гілея: науковий вісник. Серія: Історичні науки, 151 (12), 108–113.

Рудь О.М. (2013). Розвиток педагогічної майстерності вихованців Глухівського вчительського інституту (1874–1917 рр.). Науковий часопис Національного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики, 20, 182–186.

Філософія освіти і науки: навчальний посібник (2017) / В.П. Загороднюк та ін. Київ: Знання України. 348 с.

Філософія освіти: навчальний посібник (2021) / В.П. Андрущенко та ін. Київ: Національний педагогічний університет імені Михайла Драгоманова. 348 с.

Published

2023-09-18

How to Cite

Hrytsenko А. П., & Koliienko А. А. (2023). GLUKHIV TEACHING INSTITUTE: PHILOSOPHICAL PRINCIPLES OF FOUNDATION AND FUNCTIONING. Культурологічний альманах, (2), 157–162. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.21