THE REASONS AND CONTROVERSY OF THE MASSIFICATION OF HIGHER EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.27

Keywords:

higher education, massification of higher education, causes of massification of higher education, contradictions of massification of higher education, social inequality, democratization of education.

Abstract

In the second half of the 20th century, an impressive scale of expansion of higher education systems was observed all over the world. After the Second World War, this phenomenon, regardless of regional and national characteristics, acquired a universal character. However, in Ukraine, the massification of higher education has its own dynamics, which is determined by the peculiarities of the historical, political, cultural, social and economic development of our country. The study of the massification of higher education in Ukraine allows us to identify some contradictory trends. On the one hand, the level of coverage of the population by higher education continues to grow even in periods of crisis; while after graduation, specialists with higher education face a reality that is unable to offer them opportunities for professional self-realization; in conditions of economic instability and constant fluctuations in the level of poverty, the deepening of social inequality, which in turn leads to inequality in the field of education. On the other hand, the increase in demand for higher education in Ukraine and, accordingly, the expansion of the network of higher education institutions contradict the national strategy of sustainable development. The goal of this article is to analyze the socio-economic development of Ukraine, which affects the formation of contradictory trends that lead to the massification of higher education. To achieve this goal, the reasons for the massification of higher education in Ukraine are investigated; the consequences of this phenomenon are considered in the context of productive development and social stratification of society, and attention is also focused on the change in the functionality of higher education institutions caused by massification.

References

Берегова Г. Д. (2019). Сучасна освіта: між консерватизмом і лібералізмом. Scientific Journal Virtus. № 31. С. 53–56.

Дежавна служба статистики України. (2021). Вища та фахова передвища освіта в Україні. URL: https://ukrstat.gov.ua/.

Жижко Т. А. (2014). Місце демократії в університетській освіті. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Філософія. Вип. 42. С. 207–217.

Ївженко М. (2023). Найпопулярніші спеціальності та ВНЗ. За скільки окупається вища освіта в Україні. URL: https://biz.nv.ua/ukr/markets/za-skilki-okupayetsya-vishcha-osvita-na-naypopulyarnishih-specialnostyah-vukrajini- 50319451.html.

Marginson S. (2016). High Participation Systems of Higher Education. The Journal of Higher Education. № 87:2, Р. 243–271. DOI: 10.1080/00221546.2016.11777401.

Міністерство освіти і науки України. (2022). Попередні результати вступної кампанії 2022 року. URL: https://mon.gov.ua/ua/news/poperedni-rezultati-vstupnoyi-kampaniyi-2022-roku.

Міністерство освіти і науки України. (2022). Стратегія розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#n12.

Ніколаєв Є., Рій Г., Шемелинець І. Вища освіта в Україні: зміни через війну : аналітичний звіт. Київ : Київський університет імені Бориса Грінченка, 2023. 94 с.

Пищуліна О., Юрочко Т., Міщенко М., Жаліло Я. Розвиток людського капіталу: на шляху до якісних реформ : аналітична доповідь Центру Разумкова. Київ : Заповіт, 2018. 368 с.

Рябченко В. І. Демократизація соціального середовища закладу вищої освіти як передумова розвитку особистісного потенціалу суб’єктів його діяльності. Освітній дискурс: збірник наукових праць. 2019. Вип. 18(11–12). С. 7–24.

Trow M. From Mass Higher Education to Universal Access: The American Advantage. Minerva. 1999. Vol. 37, № 4. P. 303–328.

Туркот Т. І. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. Київ : Кондор, 2011. 628 с.

Шурупова К. В., Шустрова К. В. Соціально-психологічний портрет середнього класу в Україні. Розвиток промисловості та суспільства. Матеріали міжнародної науково-технічної конференції. Кривий Ріг : Криворізький національний університет, 2021. С. 143.

Published

2023-09-19

How to Cite

Rylova О. Ю. (2023). THE REASONS AND CONTROVERSY OF THE MASSIFICATION OF HIGHER EDUCATION. Культурологічний альманах, (2), 197–203. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.27