FREEDOM OF CHOICE AND EDUCATION: THE ROLE OF THE FAMILY AND EDUCATION IN THE FORMATION OF INDIVIDUAL VALUES AND DECISIONS
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.11Keywords:
family upbringing, educational institutions, individual values, personality development, modern challengesAbstract
The primary role in the formation of moral values is played by two social institutions – the family and educational institutions. Moral relationships in the family affect the entire life of an individual, because, first of all, they are accompanied by intense emotional experiences, and, secondly, they form the basis of all moral views of a person on society, work, and relationships with other people. Ensuring the freedom of choice and upbringing in accordance with the individual needs of the child becomes a key task of parents and educational institutions. The purpose of the study was to study and analyze the importance of the influence of the family environment and educational institutions on the development and formation of values and life approaches of the individual. It was determined that family upbringing is a necessary component of the national system of education and upbringing. This is due to the fact that the family is an eternal all-human microenvironment for the life of several generations of people, where the process of socialization of the individual begins. The main tasks of family education were listed and analyzed in the article. It is noted that parents and teachers have a common goal – to raise a child who will be active in society and a harmonious individual, capable of professional, social and family life. The role of patriotic education, which is especially relevant in the conditions of the war in Ukraine, is considered. It was determined that the process of forming the moral and patriotic upbringing of youth should be carried out both in the family and in educational institutions, since this interaction between them has the most effective influence on the results of this process. The task of education and upbringing of youth consists in the development of a sense of belonging, will and life principles aimed at patriotic self-identification and saturation of the spiritual life of the nation through the understanding of the Ukrainian language and history. In the digital age, upbringing becomes an important aspect of the formation of values and decisions in children and youth, and this is reflected in the role of the family and education. One of the features of education in the information and digital age is the need to provide children with a positive future perspective. The main principles of raising children and youth in the conditions of global digitalization were characterized. Special attention should be paid to the fact that the concepts of family and education do not exist separately, but interact to create a favorable environment for personality development.
References
Булавенко, С. (2019). Співпраця батьків та школи для формування соціальної активності учнів. Молодь і ринок, 10(177), 134–139. http://mir.dspu.edu.ua/article/view/187322/186631 (дата звернення: 22.09.2023).
Ваколя, З., Лисенко, С., & Костюшко, Г. (2023). Формування морально-патріотичного виховання молоді в умовах війни. Актуальнi питання гуманiтарних наук, 1(61), 213–217. https://doi.org/10.24919/2308-4863/61-1-35 (дата звернення: 22.09.2023).
Волкова, О. А. (2023). Роль сім’ї та школи у формуванні життєвого простору особистості дитини. Синергетичний підхід до проєктування життєвого простору особистості (с. 50–53). Полтава. http://elcat.pnpu.edu.ua/docs/%D0%A1%D0%B8%D0%BD%D0%B5%D1%80%D0%B3%D0%B5%D1%82%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9_2023.pdf#page=51 (дата звернення: 22.09.2023).
Дудник, Н., & Кривда, В. (2021). Цінність родинного виховання та його вплив на розвиток особистості дитини у партнерській взаємодії з закладом дошкільної освіти. Актуальні проблеми дошкільної освіти (с. 189–227). Візаві. https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/123456789/13946/1/Aktyal_probl_doshk_osvitu.pdf#page=189 (дата звернення: 22.09.2023).
Кость, Е. Ю., Самофал, Л. О., & Лалак, Н. В. (2022). Вплив сім’ї та ЗЗСО на формування моральних цінностей дітей молодшого шкільного віку. Сучасні тенденції розвитку науки й освіти в умовах поглиблення євроінтеграційних процесів (с. 99-101). Мукачево : Вид-во МДУ. http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/9699/1/The_influence_of_the_family.pdf (дата звернення: 22.09.2023).
Кремень, В. Г., Сисоєва, С. О., Бех, І. Д., Вознесенська, О. Л., Гавриш, Н. В., Гончар, Л. В., Журба, К. О., Ільїн, В. В., Канішевська, Л. В., Кириченко, В. І., Комаровська, О. А., Корнієнко, А. В., Куниця, Т. Ю., Курбатов, С. В., Литовченко, О. В., Малиношевський, Р. В., Мачуський, В. В., Найдьонова, Л. А., Рейпольська, О. Д., Толочко, С. В., Федорченко, Т. Є., Харченко, Н. В., Чаплінська, Ю. С., & Шахрай, В. М. (2022). Концепція виховання дітей та молоді в цифровому просторі. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 4(2), 1–30. https://doi.org/10.37472/v.naes.2022.4206 (дата звернення: 22.09.2023).
Марущак, І. В. (2021). Роль сім’ї у моральному вихованні та формуванні особистості дитини. Актуальні проблеми природничих і гуманітарних наук у дослідженнях молодих учених «Родзинка – 2021» (с. 405–406). Черкаси : ЧНУ ім. Б. Хмельницького. http://surl.li/ljknc (дата звернення: 22.09.2023).
Молчанюк, О. В. (2021). Взаємодія сім’ї та школи як важлива умова ефективності виховного процесу. Вісник післядипломної освіти, 15(44), 193–205. https://doi.org/10.32405/2218‐7650‐2021‐15(44)‐193‐205 (дата звернення: 22.09.2023).
Резворович, К. Р. (2021). Нормативно-правові акти України як засіб забезпечення ефективного функціонування механізму реалізації гендерної рівності в Україні. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ, (2), 125–129. https://visnik.dduvs.in.ua/wp-content/uploads/2021/09/21_2_ua/%D0%9D%D0%92_2-2021_23.10.21-125-130.pdf (дата звернення: 22.09.2023).
Ціпан, Т. С. (2020). Інноваційні форми та методи педагогічної взаємодії школи і сім’ї у вихованні учнівської молоді. Інноватика у вихованні, 12. https://doi.org/10.35619/iiu.v1i12.313 (дата звернення: 22.09.2023).