AXIOLOGICAL DIMENSION OF INTERPRETATIONS OF CULTURAL UNIVERSALS OF BALLET IN ART CULTURE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.38

Keywords:

axiological dimension, conceptual values, axiosphere, personal dimension of life, interpretation, ballet, traditional forms of culture

Abstract

The article reveals the system of cultural universals of ballet as a complex multi-meaning phenomenon of artistic culture. The specifics of the meanings of the "primary" ballet work as an object of artistic interpretation at different levels of use are considered – from borrowing individual elements to re-creating the entire text. The value-interpretive dominants – symbols-signs of ballet that determine the leading culturally significant meanings are revealed, the problem of the perception of cultural universals according to the axiological dimensions of modernity is revealed and understood. The axiological dimension of interpretations through the disclosure of new connections, sources, and meanings of the well-known text of the ballet "Swan Lake" allows us to join the global polylogue of personal, social and universal values in historical moments of great upheavals, especially in times of civilizational shifts. Cultural universals of the ballet genre, which arose from court entertainment and became established in the 19th century as a fairy-tale and fantastic spectacle, under the influence of the global transformation of the world, they moved into another axiological dimension. Despite the variety of interpretations, there is a noticeable tendency towards intertextual and intertextual interaction of the artistic text of the ballet on the basis of the identification and identification of elements representing meaningful value in a symbolic form. A value-ranked approach to various types of interpretation allows to realize the artistic task of the author-interpreter to embody the synergy of current meanings in a new system of values with the transformation or destruction of traditional forms of culture.

References

Баумейстер, А. Де існують цінності та як їх знайти? URL: https://www.youtube.com/watch?v=4ATaxGg6rko

Біленко, Т. (2009). Мовні проблеми в Україні: потенціал єднання чи конфлікту / Духовне життя українського суспільства: теоретико-методологічні та онтологічні проблеми розвитку : кол. моногр. : у 3 кн. Дрогобич : ДДПУ імені Івана Франка. С. 108–173.

Бистрицький, Є. (2020). Культура і комунікація в глобальному світі. Київ : Дух і літера. 416 с.

Кендзьор, Я. (2022). Лебедине озеро. URL: https://pravdatutnews.com / society/2022/03/08/13938-lebedyneozero-v-putinskomu-boloti-video

Ковалюк, Ю. (2014). Культурні коди в ідіоматиці. URL: https://www. sworld.com.ua/konfer36/731.pdf

Культурні цінності Європи. (2014). / за ред. Ганса Йоаса і Клауса Вігандта Пер.з нім.: Київ Дух і літера. 552 с.

Левченко, О. (2005). Фразеологічна символіка: лінгвокультурологічний аспект: Монографія / О. П. Левченко. – Львів: ЛРІДУ НАДУ. 353 c.

Маляр, Р. (2021). В костюмі лебедя. Балет і влада. URL: https://artslooker.com/v-kostyumi-lebedya-balet-ivlada-v-robotah-ukrainskih-mittciv/

Ніколаєвська, Ю.В. (2021). Нові виміри музикознавства ХХІ століття: досвід моделювання інтерпретативної теорії музичної комунікації. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. 2021. Вип. 131. С. 8–25. http://nbu.gov.ua/UJRN/Nvnmau_2021_131_4.

Приступенко, Т., Сергєєва, А. (2022). Культурний код: поняття та тенденції. URL: https://ojs.ukrlogos.in.ua/index.php/interconf/article/view/18569

Півторак, Ю. (2022). Танець як зброя: балет у російській культурі. URL : https://www.youtube.com/watch?v=VyzYhO3KUBQ&t=616s

Підлипська, А.М. (2022). Балет «За двома зайцями» Юрія Шевченка – Віктора Литвинова в науковому та художньо-критичному дискурсі. Танцювальні студії, 5(2), 102–110. https://doi.org/10.31866/2616-7646.5.2.2022.269330

Підлипська, А.М. (2018). Балет Р. Поклітару «Лебедине озеро. Сучасна версія» у світлі критики. Танцювальні студії, (2), 76–83. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2018.154496

Підлипська, А.М. (2019). Критичний дискурс інтерпретації балетної класики другої половини 1920-х – першої половини 1930-х років. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Вип. 30. С. 46–53.

Сергєєва, О. (2008). Структура і функції тексту в ранніх балетах І. Стравінського: автореф. дис…канд. мистецтвознав.: 17.00.03. Київ. 20 с.

Сучасна культурологія: актуалізація теоретико-практичних вимірів: колективна монографія. (2019). / За загал. ред. проф. Ю. С. Сабадаш; редактори-укладачі: проф. Ю. С. Сабадаш, проф. І. В. Петрова. – Київ: Ліра-К. С. 86–108.

Скляренко, Г. (2018) Сучасне мистецтво України. Портрети художників. Київ : Huss. С. 82.

Published

2023-12-25

How to Cite

Kravchuk О. Г. (2023). AXIOLOGICAL DIMENSION OF INTERPRETATIONS OF CULTURAL UNIVERSALS OF BALLET IN ART CULTURE. Культурологічний альманах, (3), 271–278. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.38

Issue

Section

CULTUROLOGY