CULTURAL-FORMING POTENTIAL OF STATE ART LYCEUMS: GENESIS AND MODERNITY
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.4.39Keywords:
art lyceum, specialized art education, specialized art boarding school, ten-year schoolAbstract
The article explores historical, legislative, and cultural aspects of the origin, formation, and development of State Art Lyceums, which from the 1960s until 2020 were known as specialized art boarding schools. The roots and key stages of the establishment of these institutions are examined, highlighting their significant role in the development and support of the potential of gifted youth in the field of culture and art. The research methodology involved the use of a combination of methods and approaches: analytical, culturological, historical-retrospective, and systemic, allowing for a comprehensive investigation of the identified issues and obtaining well-founded research results. Six art lyceums, legally subordinated to the Ministry of Education and the Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine, are identified and systematized. The main features of state art lyceums are determined. The article focuses on the genesis of Ukraine's educational policy in the fields of education and culture. Based on a detailed analysis of significant changes in the legislative framework during the period of independence and the periods of reform in the art education system driven by the processes of Eurointegration, their impact on the development of state art lyceums is revealed. The study also pays attention to the current state of state art lyceums, their tasks, and features of functioning during the period of geopolitical changes and contemporary challenges. The scientific novelty of the work lies in the systematization of domestic specialized art educational institutions for gifted children and the determination of their cultural-creative component in the system of art education in Ukraine.
References
Волков С.М. (2011). Модуси інституалізації української культури: культурно-освітні практики 40-х років ХХ століття. Культурологічна думка. Т. 3. № 1. С. 101–109.
Волков С.М. (2013). Професійне мистецтво й мистецька освіта: точки перетину, орієнтири розвитку. Культура України. Вип. 42 (1). С. 30–42.
Державне агентство України з питань мистецтв та мистецької освіти : веб-сайт. URL: https://arts.gov.ua/ (дата звернення: 15.09.2023).
Колос Т.М. (2015). Управлінські аспекти діяльності закладів початкової мистецької освіти в культуротворчих процесах сучасної України. Культура і сучасність. № 1. С. 68–75.
Київський державний музичний ліцей імені М.В. Лисенка : веб-сайт. URL: https://lysenko-school.kiev.ua/(дата звернення: 01.10.2023).
Київський державний художній ліцей імені Т.Г. Шевченка : веб-сайт. URL: http://dergartschool.kiev.ua/(дата звернення: 14.10.2023).
Конституція України. Відомості Верховної Ради України. 1996. № 30. с. 141. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80.
Кремень В.Г., Топузов О.М., Ляшенко О.І., Мальований Ю.І., Засєкіна Т.М. (2023). Профільна середня освіта: концептуальні засади для Нової української школи. Вісник Національної академії педагогічних наук України, 5(2), 1–8. URL: https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5201.
Львівський державний музичний ліцей імені Соломії Крушельницької : веб-сайт. URL: URL: http://solomiya-sk.lviv.ua/ (дата звернення: 03.10.2023).
Масловська І.О. (2020). Система початкової мистецької освіти як складова сучасного культурного простору України. Матеріали науково-практичної конференції 23 квітня 2020 року. Старобільськ : ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка». С. 147–157.
Одеський державний музичний ліцей імені професора П.С. Столярського : веб-сайт. URL: https://stolyarsky.od.ua/ (дата звернення: 29.09.2023).
Опішнянський державний художній ліцей імені Василя Кричевського : веб-сайт. URL: http://www.collegium-opishnya.com.ua/school-info/gallery-alt/.
Про державну національну програму «Освіта» («Україна ХХІ століття») : Постанова Кабінету Міністрів від 3 листопада 1993 р. № 896. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text (дата звернення: 03.11.2023).
Про затвердження Положення про спеціалізовану мистецьку школу (школу-інтернат) : Постанова Кабінету Міністрів від 13 лютого 2019 р. № 280. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/280-2019-%D0%BF#Text (дата звернення: 01.11.2023).
Про затвердження Положення про мистецький ліцей : Постанова Кабінету Міністрів від 23 грудня 2021 р. № 1313. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1313-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 16.10.2023).
Про внесення змін до Державного стандарту початкової освіти : Постанова Кабінету Міністрів від 24 липня 2019 р. № 688. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text%20 (дата звернення: 11.10.2023).
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : Постанова Кабінету Міністрів від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartivpovnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898 (дата звернення: 03.11.2023).
Про освіту : Закон України від 23.05.1991 № 1060-ХІІ. Відомості Верховної Ради України. URL: https://zakononline.com.ua/documents/show/155510___599910 (дата звернення: 12.10.2023).
Про освіту : Закон України від 02.07.2023 № 2145-VIII. Відомості Верховної Ради України. 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 28.10.2023).
Про культуру : Закон України від 21.09.2023 № 2778-VI. Відомості Верховної Ради України. 2011. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2778-17#Text (дата звернення: 15.10.2023).
Про повну загальну середню освіту : Закон України від 05.06.2023 № 463-ІХ. Відомості Верховної Ради України. 2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text%20 (дата звернення: 14.10.2023).
Початкова та профільна мистецька освіта : веб-сайт. URL: https://arts.gov.ua/misteczka-osvita/profilna-osvita/(дата звернення: 12.10.2023).
Про схвалення Довгострокової стратегії розвитку української культури – стратегії реформ : Розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 лютого 2016 р. № 119-р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/248862610 (дата звернення: 18.10.2023).
Рашкевич Ю.М. (2014). Болонський процес та нова парадигма вищої освіти : монографія / за ред. Ю.М. Рашкевич ; М-во освіти і науки України, Національний університет «Львівська політехніка». Львів : Вид-во Львів. політехніки, 168 с.
Рожок В. (2005). Мистецька освіта і Болонський процес. Урядовий кур’єр. № 143. 12 с.
Харківський державний музичний ліцей : веб-сайт. URL: https://www.music-school.kh.ua/ (дата звернення: 06.10.2023).