CONCEPTUAL CONTROVERSIES OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT AS AN IDEOLOGICAL CHALLENGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.20

Keywords:

educational environment, conceptual controversies, ideological challenge, effectiveness and quality of education, personal development, critical thinking

Abstract

The key problem lies in the fact that the current discourse on the operation of the educational environment is dominated by a set of definitive approaches that mainly focus on formal aspects and largely ignore substantive factors. As a result, the understanding of this subject area lacks the necessary clarity in terms of problem challenges, perspectives, threats, and dangers. The emphasis on formal, methodological, and quantitative aspects of the educational environment hinders the comprehension of substantive, methodological, and qualitative priorities. In essence, such an approach does not correspond to the nominative status of the "educational environment," as it effectively deals with conditions that are universal for the social environment as a whole–meaning they apply not only to the educational environment but to every element of the social system. In other words, the educational component of such an environment is quite conditional, as it actually refers to universal features, factors, and criteria that can be equally applied to any other sphere of social life. If the goal is to achieve substantive correspondence, it is necessary to supplement the formal features of the educational environment with substantive criteria such as coherence between the educational mission and the application of means necessary and sufficient to achieve this goal. It is also necessary to eliminate misunderstandings regarding basic conceptual orientations, such as the hierarchy of ideological priorities of the educational environment, the mission and vision of education, and the typology of thinking and understanding. These subject areas significantly determine the level of knowledge capitalization and skill generalization, the intellectual and overall personal format of educational service recipients, as well as the quality and effectiveness of education as a whole. In other words, by ignoring these subject areas, it is difficult to expect progress towards the practical implementation of the calling of education in general and the key function of the educational environment in particular.

References

Бойченко, М. І. (2021). Освіта у модусі критичного мислення: шлях подолання контраверсійності. Історія та філософія освіти в незалежній Україні: контроверзи сучасного наукового пізнання : зб. тез всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, 8 червня 2021 р., м. Київ, Інститут педагогіки НАПН України / ред. кол. : Топузов О. М., Сисоєва С. О., Дічек Н. П., Култаєва М. Д. та ін. К. : Педагогічна думка. С. 186–189.

Бондаренко, Н. (2023). Освітнє середовище: єдність форми та змісту. Вища освіта України, № 4, 40–49. DOI: https://doi.org/10.32782/NPU-VOU.2023.4(91).06.

Братко, М. В. (2014). Освітнє середовище вищого навчального закладу: пошук стратегій управління. Педагогічна освіта: теорія і практика : зб. наук. пр. / Київ. університет ім. Бориса Грінченка. № 22: Психологія. Педагогіка. С. 15–21.

Гарматій, О. (2020). Критичне мислення як ключова компетенція медіа грамотності. Збірник статей Восьмої міжнародної науково-методичної конференції «Критичне мислення в епоху токсичного контенту». Київ : Центр Вільної Преси, Академія української преси. С. 11–16.

Дороніна, Т. О. (2014). Сучасні підходи до визнання сутності та структури освітнього середовища. Педагогіка вищої та середньої школи: зб. наук. праць. Вип. 40. Кривий Ріг : Друкарня Романа Козлова. С. 179–186.

Заболотна, А. Г., Ільченко, Н. В. (2020). Інформаційне освітнє середовище як складова підготовки кваліфікованих фахівців. Матеріали Міжвузівської науково-практичної конференції «Формування сучасного освітнього середовища: теорія і практика» // Зб. наук. пр. / Редкол. : Н. В. Ільченко (голова) та ін. Ірпінь. С. 5–9.

Кух, А. М., Кух, О. М. (2003). Сучасна дидактика і освітнє середовище. Зб. наук. праць КПДПУ. Серія педагогічна. Вип. 9. С. 106–108.

Левкулич, В. (2021). Вища освіта сучасності крізь призму концептуальних пріоритетів. International Scientific Journal of Universities and Leadership, (12), 100-116. https://doi.org/10.31874/2520-6702-2021-12-2-100-116.

Левкулич, В. (2022). Вища освіта у дзеркалі викликів та альтернатив сучасності. Філософія освіти. Philosophy of Education, 28(1), 139–158. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-1-8.

Макар, Л. М. (2013). Сутність освітнього середовища в педагогічному процесі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Вип. 30 (83). С. 229–236.

Мєлков, Ю. О. (2021). Демократизація наукової діяльності університетів України як шлях до формування критичного мислення. Історія та філософія освіти в незалежній Україні: контроверзи сучасного наукового пізнання : зб. тез всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю, 8 червня 2021 р., м. Київ, Інститут педагогіки НАПН України / ред. кол. : Топузов О. М., Сисоєва С. О., Дічек Н. П., Култаєва М. Д. та ін. К. : Педагогічна думка. С. 186–189.

Надурак, В. (2023). Критичне мислення: поняття та практика. Філософія освіти. Philosophy of Education, 28(2), 129–147. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-2-7.

Самчук, З. (2023). Перехрестя науково-освітніх альтернатив: монополія на прийняття рішень чи культивування компетентності?. Філософія освіти. Philosophy of Education, 28(2), 171–196. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2022-28-2-10.

Слюсаренко, О. (2022). Когерентність науки та освіти в діапазоні від інструментального потенціалу до проблемних факторів функціонування. Modern problems in science. Proceedings of the ХIХ International Scientific and Practical Conference. Vancouver, Canada. P. 544–550. URL: https://isg-konf.com/modern-problems-in-science-two.

Чубаха, І. В. (2019). Основні компоненти сучасного освітнього середовища школи. Матеріали наукової конференції (2017-2018 рр.). Том 2. С. 102-103.

Fleck, L. (1980). Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache: Einführung in die Lehre vom Denkstil und Denkkollektiv. Suhrkamp Verlag. 180 s.

Schweitzer, A. (2009). Out of My Life and Thought: An Autobiography. Johns Hopkins University Press. 304 р.

Published

2024-05-02

How to Cite

Bondarenko Н. П. (2024). CONCEPTUAL CONTROVERSIES OF THE EDUCATIONAL ENVIRONMENT AS AN IDEOLOGICAL CHALLENGE. Культурологічний альманах, (1), 167–176. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.20