UKRAINIAN-POLISH THEATRICAL COMMUNICATIONS: SOME ASPECTS OF THE CULTURAL DIALOGUE RETROSPECTIVE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.48

Keywords:

cultural dialogue, retrospective analysis, theatrical communications, theatrical art, international relations, Ukraine, Poland

Abstract

This article concisely explores the Ukrainian-Polish cultural dialogue within the context of theatrical practices, aiming to analyze various aspects of intercultural Ukrainian-Polish theatrical communication development. The research methodology relies on historical-comparative, systemic, and culturological analyses and retrospective and analytic-synthetic examination of factual material. Applying these methods helps deepen the understanding of the essence and peculiarities of the transformations in intercultural theatrical communication, with a focus on Ukraine and Poland. The study highlights the earliest known interethnic cultural contacts in stage activities. A significant source that confirms these intercultural connections is the Ukrainian interludes from the early 17th century by Jakub Gawatowicz (Gawat), a Polish figure of Armenian descent born in the multinational city of Lviv. The article shows the favorable groundwork for developing Polish theaters in Ukraine’s ethnic territory. However, it does not find a corresponding phenomenon in the ethnic territory of Poland. The author presents a unique perspective on certain historical-cultural events in Ukrainian-Polish theatrical communications, processed during the culturological research, marking the novelty of this scientific work. The conclusion indicates that the Ukrainian-Polish cultural dialogue features a noticeable range of theatrical practices influenced by geographical location, historical existence, and, to some extent, a similar mentality among these ethnic groups. Polish theater has advanced Ukrainian theater in its development due to various objective socio-political circumstances, and the distance in communication results from periodic subjective mutual biases linked to historicalpolitical events. Future research will analyze the contemporary cultural dialogue between Ukraine and Poland in theatrical arts. Such analysis will aid in tracing the continuity of these intercultural relations and the dynamics of their communications.

References

Абисова, М. (2011). Конституювання суспільства спектаклю. Мультиверсум. Філософський альманах, (9 (107)), 68–79.

Безгін, І. (2006). Глядач і театр: соціодинаміка взаємовідносин: соціол. дослідження за науковою темою «Шляхи удосконалення організаційно-творчої діяльності київських театрів і формування глядацької аудиторії». Компас.

Бучковська, О. (2014). Розвиток міжкультурного співробітництва в умовах глобалізаційних перетворень. Культура України, (47), 82–90.

Гайшенець, А. (2020, 17 листопада). «Близькі незнайомі»: як театр допомагає будувати відносини України та Польщі. LB.ua. https://lb.ua/culture/2020/11/17/470376_blizki_neznayomi_yak_teatr.html.

Гарбузюк, М. (2018). Образ України у польському театральному дискурсі XIX століття: стратегії та форми репрезентації. Простір-М.

Гейзінга, Й. (1994). Homo Ludens (О. Мокровольський, Пер.). Основи.

Герчанівська, П. (2017). Культура в парадигмах XX–XXI ст. НАКККіМ.

Горбатовський, П. (2008). Від аматорського гуртка до професійного театру (польський театр у Києві у 1905–1914 роках). У Слов’янський світ: Зб. наук. пр. Київ: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського НАН України, 2008. Вип. 6. (с. 67–92).

Гриценко, О. (Ред.). (2007). Культурна політика в Україні : аналітичний огляд. Укр. центр культ. дослідж.

Грушевський, М. (1991). Історія України-Руси: в 11 т, кн. 12 (П. Сохань, Ред.; Т. 1). Наукова думка.

Денисюк, Ж. (2017). Комунікативні Інтернет-практики у формуванні соціокультурних цінностей суспільства. Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія, (2), 81–84.

Касян, Л. (2007). Іван Франко – критик, історик та теоретик українського національного театру. Українознавець, (3), 24–28.

Красильникова, О. (1999). Історія українського театру XX сторіччя. Либідь.

Крип’якевич, І. (1991). Історичні проходи по Львові. Каменяр.

Кришко, А., & Бріт, Н. (2015). Вплив ідей Вільгельма фон Гумбольдта (1767–1835) на мовну освіту в Україні ХІХ – початку ХХ століття. ФПО Жовтий.

Павлик, М. (1900). Ґаватович (Ґават), автор перших руських інтермедий 1619 р. У Записки товариства імені Шевченка : вид-во, присвяч. науці і письменству укр.-рус. народу: Т. 35–36 (с. 1–44). Накладом Т-ва імені Шевченка.

Панасюк, В., & Юдова-Романова, К. (2023). Театр як особливий тип художньої комунікації у сучасному науковому дискурсі. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, (6 (1)), 35–48.

Прес-служба ЛМР. (2018, 24 квітня). Польський народний театр у Львові відзначає 60-річчя творчої діяльності. Львівська міська рада. https://city-adm.lviv.ua/news/culture/248793-polskyi-narodnyi-teatr-u-lvovi-vidznachaie-60-richchia-tvorchoi-diialnosti.

Сабадаш, Ю. (Ред.). (2019). Сучасна культурологія: актуалізація теоретико-практичних вимірів. Видавництво Ліра-К.

Семчишин, М. (1985). Тисяча років української культури = One thousand years of Ukrainian culture : істор. огляд культ. процесу. Наук. т-во ім. Шевченка.

Сендецький, А. (2020). Невербаліка в мистецтві на прикладі творчості Львівського театру естрадних мініатюр «І люди, і ляльки». У Мистецька культура: історія, теорія, методологія (с. 163–164). ЛННБ України ім. В. Стефаника.

Сендецький, А. (2022a). Культурно-мистецький діалог українських театрів на сторінках польської періодики початку ХХІ століття. Вісник Маріупольського державного університету Серія: Філософія, культурологія, соціологія, (23), 131–143. DOI: doi.org/10.34079/2226-2849-2022-12-23-131-143.

Сендецький, А. (2022b). Роль незалежного театру у культурній дипломатії. У Гуманітарний корпус (с. 17–19). Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова.

Сендецький, А. (2023a). Неінституційний театр як інструмент культурної дипломатії в українсько-польському діалозі. У Трансформаційні процеси соціальної культури в Україні (с. 217–221). Київський національний університет культури і мистецтв.

Сендецький, А. (2023b). Театральне мистецтво України у культурному діалозі з країнами Євросоюзу 2014–2023 рр. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Серія Культурологія, (47), 103–113. DOI doi.org/10.35619/ucpmk.v47i.731.

Скрипник, Г. (Ред.). (2009–2017). Історія українського театру : у 3 т. НАН України, Ін-т мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського.

Степанюк, С. (2020). Співіснування двох культур: польський та український пересувні театри Волинського воєводства в 1928 – 1939 рр. Науковий вісник Інституту Польщі Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, (2 (406)), 216–222.

Фруктова, Т. (2011). Філософсько-естетична концепція дії у театрі Єжи Гротовського: спроба осмислення. Магістеріум. Культурологія, (42), 21–27.

Циховська, Е. (2014). «Суспільство спектаклю»: перспективи та загрози сучасних ЗМІ. Стиль і текст, (15), 231–240.

Чарнецький, C. (1934). Нарис історії українського театру в Галичині. Накладом фонду «Учітеся, брати мої».

Чарнецький, C. (2014). Історія українського театру в Галичині: нариси, статті, матеріали, світлини. Літопис; ЛНУ ім. І. Франка.

Чорний, М. (2012-2013). Австрійська секуляризаційна реформа у львові: міфи та реалії. Наукові зошити історичного факультету Львівського університету, 311–330.

Шахова, К. (2004). Аналіз творчості письменника. У Фрідріх Шіллер. Лірика. Драми (с. 3–20). Фоліо.

Bodziany, M. (2012). Komunikacja międzykulturowa w wielonarodowych jednostkach wojskowych. Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki.

Casmir, F. (1996a). Budowanie trzeciej kultury: zmiana paradygmatu komunikacji międzynarodowej i międzykulturowej. У Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania (с. 28–56). Instytut Kultury.

Casmir, F. (1996b). Komunikacja ludzka w perspektywie wielokulturowej. У Komunikacja międzykulturowa. Zderzenia i spotkania (с. 11–27). Instytut Kultury.

Kręglewska, K. (2023). Teatr wobec wojny. O praktykowaniu wdzięczności. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, (1–2/2023 (340–341)), 80–92. DOI: doi.org/10.36744/k.1675

Mikułowski Pomorski, J. (1999). Komunikacja międzykulturowa. Wprowadzenie. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Sendetskyy, A. (2022). International Cultural Dialogue of Ukraine: Current Dimensions of Theatrical Communications. У Культура і мистецтво: сучасний науковий вимір (с. 26–28). НАКККіМ.

Published

2024-05-02

How to Cite

Sendetskyy А. В. (2024). UKRAINIAN-POLISH THEATRICAL COMMUNICATIONS: SOME ASPECTS OF THE CULTURAL DIALOGUE RETROSPECTIVE. Культурологічний альманах, (1), 373–383. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.48

Issue

Section

CULTUROLOGY