RELIGIOUS IDENTITY OF UKRAINIANS IN THE CONDITIONS OF RUSSIAN AGGRESSION: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL APPROACHES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.14

Keywords:

religious identity, terminology, Russian-Ukrainian war, scientific works, review.

Abstract

The article is devoted to the review of the scientific works of Ukrainian researchers on the topic of the religious identity of Ukrainians in the conditions of the modern Russian-Ukrainian war in chronological order from 2014 to 2023. In the conditions of war, the Ukrainian community undergoes deep changes in mass consciousness, rethinking itself and its identity. Existing as a complex phenomenon, religious identity changes at the social and individual level, because it is a dynamic aggregate that is constructed by individuals and communities. Accordingly, this sets the task: 1) to reveal the quantitative and religious-thematic composition of scientific works of Ukrainian researchers devoted to religious identity; 2) to single out the theoretical and methodological approaches of their authors to the understanding of religious identity. The research methodology consists of scientific principles: objectivity, terminology, systematic and cognition. The analysis of scientific works established that the majority of them are devoted to religious identity in Christianity. Most of the works are devoted to Orthodoxy (33 works), Uniatism (Greek Catholic Church) (2 works) and Protestantism (3 works). Only one works is devoted to the Muslim religion of the Crimean Tatars, who represent Islam. Five approaches of Ukrainian researchers to the explanation of religious identity are identified. Civilizational approach – representatives of which claim that a civilizational crisis began with the collapse of the USSR and the formation of Ukraine. Globalization approach – representatives of which claim that religion appears as a tool of globalization. Post-secular approach – representatives of which investigate the influence of religion on society in Ukraine and raise the question of whether its development coincides with general trends. Prognostic approach – representatives of which try to predict the overcoming of the religious crisis. A comprehensive approach – representatives of which consider religious identity through the relationship with other types of identity – civil, national, ethnic, cultural, etc. The author’s definition of religious identity is proposed. Religious identity is a complex polyfunctional phenomenon of identity formation that identifies itself with certain religious traditions, groups and possesses certain common values. This phenomenon is at the beginning of traditional and new forms that shape a person’s perception of himself, his place in society, and society itself.

References

Арістова, А. (2016). ПостМайдан і процеси релігійної ре-ідентифікації. Суспільство, держава і церква у спектрі міждисциплінарних досліджень : збірник матеріалів Всеукраїнської науково-практичної конференції (Хмельницький, 9–10 вересня 2016 р.). (с. 3–4). Хмельницький: Хмельницький національний університет.

Арістова, А. (2019). Криза релігійної ідентичності: підходи до концептуалізації. Релігія та соціум, 1–2, (33–34), 94–100.

Борейко, Ю. (2016а). Конфесійна ідентичність православних українців в умовах сучасних викликів. Схід, 1, 54–58.

Борейко, Ю. (2016б). Повсякденність українського православного вірянина. Луцьк: Вежа-Друк. 380 с.

Борейко, Ю. (2018). Повсякденний вимір православного братського руху в Україні. Релігія та соціум, 1–2 (29–30), 98–104.

Борейко, Ю. (2019). Ідентичність православних віруючих у сучасній Україні. Історія релігій в Україні, 29, 178–185.

Воропаєва, Т. (2020). Трансформації колективної ідентичності громадян України: інтегративний аналіз. Молодий вчений, 12 (88), 244–250.

Горкуша, О. (2015). Особливості «постсекулярної доби» у світоглядному ландшафті сучасної України. Погляд експерта : 3 грудня 2015 р. Відкриті очі : блог. URL: http://www.vidkryti-ochi.org.ua/2015/12/blog-post.html.

Горкуша, О., Филипович, Л. (2015). Революція гідності як об’єднуючий чинник українських конфесій і специфічний вияв екуменізму. Українське релігієзнавство, 73, 43–51. https://doi.org/10.32420/2015.73.457.

Горкуша, О. (2016). Світоглядна функція релігії та церковна ідентичність: виклики в сучасних координатах української дійсності. Українське релігієзнавство, 80, 31–47. https://doi.org/10.32420/2016.80.719.

Горкуша, О. (2019). Проблема співвідношення «цивілізаційної», «дійснісної» та «церковної» ідентичності як виклик для релігійних суб’єктів – репрезентантів позаукраїнських церковних центрів. Колодний, А. (Ред.) Релігійна безпека / небезпека України. (с. 47–58). Київ: Українська асоціація релігієзнавців.

Горохолинська, І. (2019). Постсекулярність: філософські та богословські інтенції сучасної релігійності. Чернівці: Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича. 424 с.

Ємельяненко, Є. (2016). Релігійна ідентичність та маргінальність як інтегративне ядро національного самовизначення в Україні. Гілея, 108, 183–186.

Калач, В. (2018). Форми та рівні релігійної ідентичності: теоретико-методологічний аналіз. Українська полоністика, 15, 31–40.

Козловець, М. (2014). «Русский мир» як ідеологема сучасної російської ідентичності український контекст. Колодний, А. (Ред.) «Русский мир» Кирила не для України (с. 124–133). Київ: Українська асоціація релігієзнавців.

Колодний, А., Филипович, Л. (2020). Релігія як важливий чинник національного життя українців. Сучасні проблеми національно-культурної ідентичності: регіональний вимір : Збірник наукових статей за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції (24–25 вересня 2020 р.). (с. 28–41). Полтава: Полтавський національний педагогічний університет ім. В.Г. Короленка.

Недавня, О. (2017). Конфесійна ідентичність уніатської Церкви: висхідна за самовизначенням згідно Берестейських артикулів та вплив Реформації. Авраамічні релігії і Реформація: формування протестантського символу віри й ідеології нової суспільної реформації (європейський й український контекст ідентичності): матеріали Науково-практичної конференції, Галич, 18–19 травня 2017 р. (с. 269–275). Галич: Національний заповідник «Давній Галич».

Недавня, О. (2018) Релігійна ідентичність українських греко-католиків у глобалізовану секулярну добу: теоретичні новації і практичні їх вияви. Авраамічні релігії в Україні у визнанні плюралізму і толерантності як чинників української ідентичності: матеріали наукової конференції, Галич, 29 листопада 2018 р. (с. 41–50). Галич: Національний заповідник «Давній Галич».

Палагнюк, О. (2022). Ідентичність як сутнісне ядро соціальної солідарності. Наукові перспективи, 2 (20), 463–483. https://doi.org/10.52058/2708-7530-2022-2 (20)-463-483.

Пирожков, С., Майборода, О., Шайгородський, Ю. (Ред.) (2016). Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії: національна доповідь. Київ: НАН України. 284 с.

Пирожков, С., Хамітов, Н. (2016). Цивілізаційний проект України: від амбіцій до реальних можливостей. Вісник Національної академії наук України, 6, 45–52. https://doi.org/10.15407/visn2016.06.045.

Пирожков, С. (2017). Цивілізаційний вибір України: парадигма осмислення і стратегія дії (Стенограма наукової доповіді на засіданні президії НАН України 29 березня 2017 р.). Вісник Національної академії наук України, 6, 42–50.

Саган, О. (Ред.) (2023). Георелігійні процеси і конфесійні трансформації в Україні. Київ: Світ Знань. 318 с.

Степико, М. (2017). Загальноукраїнська ідентичність – головний об’єкт гібридної війни Росії проти України: аналітична записка. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2017-12/identychnist-26c0e.pdf.

Титаренко, В. (2020). Релігійна ідентичність як проблема сучасного суспільства. Сучасні проблеми національно-культурної ідентичності: регіональний вимір : Збірник наукових статей за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції (24–25 вересня 2020 р.). (с. 83–86). Полтава: Полтавський національний педагогічний університет ім. В.Г. Короленка.

Tytarenko, V. (2021). Transformation of religious identity in the context of globalization: causes and consequences. Схід, 1, (171), 43–47. https://doi.org/10.21847/1728-9343.2021.1 (1).225560.

Филипович, Л., & Горкуша, О. (Ред.) (2014). Майдан і Церква. Хроніка подій та експертна оцінка. Київ: Самміт-Книга. 650 с.

Филипович, Л. (2016а). Культура релігійного життя. Вибрані праці. Київ: Інтерсервіс. 584 с.

Филипович, Л. (2016б). Релігійні ідентичності в Україні: постановка проблеми. Українське релігієзнавство, 80, 47–52. https://doi.org/10.32420/2016.80.720.

Филипович, Л. (2017). Нові релігійні течії в Україні: загрози уявні і реальні. В Нормативно-правове регулювання діяльності новітніх релігійних рухів і сект: міжнародний досвід та українські перспективи : збірник матеріалів І Міжнародної науково-практичної конференції (30–31 березня 2017 р., Львів). (с. 5–10). Львів: Українські технології. URL: https://jakir.in.ua/biblioteka-yakir/materialy-konferentsii/41-41.html.

Филипович, Л. (2018). «Православний атеїст» як специфічна форма релігійної ідентичності в сучасній Україні. Історія релігій в Україні, 28, ІІ, 531–544.

Худавердієва, В. (2023). Релігія як структурна складова функціонування сучасного суспільства. Історія релігій в Україні, 33, 166–181. DOI: 10.33294/2523-4234-2023-33-1-166-181.

Цукур, О. (2021). Особливості конструювання особистістю православної ідентичності в умовах секуляризації суспільства. (Автореф. дис. … канд. психол. наук). Інститут соціальної та політичної психології НАПН України, Київ.

Шимко, О. (2019). Проблеми релігійної ідентичності в сучасній культурній традиції України. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Культурологія», 20, 8–13.

Якубович, М. (2016). Від Майдану до АТО: українські мусульмани в умовах військово-політичної кризи (2013–2016). Вінниця: Нілан, ТОВ «СІК ГРУП Україна». 157 с.

Яремчук, С., Дияк, В., & Тушко, К. (2023). Проблеми формування української культурної ідентичності в умовах війни. Грані, 26, 1, 105–111. https://doi.org/10.15421/172317.

Яроцький, П. (2015). Релігійний чинник денаціоналізації і становлення етноконфесійної ідентичності українців. Християнська традиція Київської Русі: матеріали Міжнародної науково-практичної конференції Волинської православної духовної академії Української православної церкви Київського патріархату 19.05.2015 р. (с. 313–324). Луцьк: Волинська православна богословська академія.

Яроцький, П. (2017б). Реформація: інноваційність релігійної ідентичності й системи цивілізаційних цінностей. Андріївський вісник, 6, 123–139.

Яроцький, П. (2018). Визнання релігійної ідентичності й релігійного плюралізму як фундаменту релігійної свободи і стабільності міжрелігійних і суспільних відносин. Волинський благовісник, 6, 299–315. https://doi.org/10.33209/2519-4348-2018-6-299-314.

Published

2024-08-15

How to Cite

Volotovska В. П. (2024). RELIGIOUS IDENTITY OF UKRAINIANS IN THE CONDITIONS OF RUSSIAN AGGRESSION: THEORETICAL AND METHODOLOGICAL APPROACHES. Культурологічний альманах, (2), 125–137. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.14