ISSUES OF INFLUENCE OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE ON THE WORLDVIEW OF APPLICANTS OF HIGHER MEDICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.17

Keywords:

science, education, worldview, medicine, medical education.

Abstract

The paper combines the approaches of philosophy of science and philosophy education to investigate the substantive aspects of the influence of scientific knowledge on the formation of the worldview of students and postgraduate students of higher medical universities. The main conceptual issues that determined the logic and methodology of this study: compliance of academic disciplines with the latest achievements of the relevant sciences, compliance of education systems with paradigmatic changes in science and culture. In this regard, approaches to the classification of sciences were analyzed, trends of differentiation and integration in the process of transition from the classical to postnonclassical model of science. It is substantiated that modern medicine is increasingly gaining the status of a synthetic science, as it is organically linked not only to natural, clinical, but also social and humanitarian, instrumental, technical sciences. Therefore, the professional training of medical students requires development of comprehensive competencies. Philosophical, general scientific, and special sociological methods of collecting, processing and analyzing information were used in the study. The authors, as part of the sociological group of the Bogomolets National Medical University, conducted a questionnaire survey of students (3–5 years of study) and postgraduate students of the university (N=339).

References

Alvargonzález, D. (2022). Fundamentals of the Claassification of Science. URL: https://www.researchgate.net/

publication/359037526_Fundamentals_of_the_Classification_of_Sciences.

Васильєва, І. (2010). Людина в релігійному вимірі: монографія. Київ: Книга плюс; Херсон: ПП Кальченко, 346 с.

Васильєва, І. (2018). Методологічні аспекти філософії медицини та вищої медичної освіти. Гуманітарні виміри трансформації сучасної вищої освіти: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 17–18 травня 2018 року, м. Київ: вид-во НМУ імені О. Богомольця, с. 39–40.

Васильєва, І. (2019). Філософія медицини в контексті тенденцій інтеграції та диференціації. Філософія науки, техніки і архітектури в гуманістичному вимірі: матеріали 2-ї Всеукраїнської наукової конференції (м. Київ, 29–30 листопада 2019 року) / відп. за випуск І. Чорноморденко. Київ: КНУБА, с. 11–13.

Васильєва. І., Нечушкіна, О., Кірієнко, С. (2019). Питання здоров’я людини в системі сучасної вищої медичної освіти. Філософія, наука і освіта: Треті академічні читання пам’яті професора Г.І. Волинки, 17–18 травня 2019 року. Київ: ТОВ «ВАДЕКС», с. 159–163.

Massachusetts Institute of Technology (2024). URL: htpps://www.mit.edu/education.

Нові технології в медицині: загальний огляд (2018). URL: https://medstar.ua/novi-tehnologii-v-medicinizagalnij.

Петрушенко, В. (2021). Філософія і методологія науки: навчальний посібник. 2-ге вид., випр. і доп. Львів: Новий Світ – 2000, 200 с.

Wulff, H.R. (1990). Philosophy of medicine: an introduction. Oxford: Blackwell.

Published

2024-08-15

How to Cite

Kiriienko С. В., & Laputko А. В. (2024). ISSUES OF INFLUENCE OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE ON THE WORLDVIEW OF APPLICANTS OF HIGHER MEDICAL EDUCATION. Культурологічний альманах, (2), 152–157. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.17