PHILOSOPHICAL ANALYSIS OF HUMAN CREATIVITY AS A FACTOR OF ECONOMIC ACTIVITY (THROUGH THE PHENOMENON OF CREATIVE ECONOMY)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.24

Keywords:

economy, creative economy, monetization, creativity, art, industry, psychology, abilities, art

Abstract

The proposed study involves a historical-philosophical analysis of the evolution of the concept of «creativity» and its correlation with the term «creativity.» Employing an interdisciplinary approach, the author combines psychological, philosophical, and cultural aspects in understanding the concept of «creativity» and its emergence and development. Creativity itself is not a rare phenomenon. It is inherent in many individuals in active or passive forms and is a sign of human intellectual development. Despite creative abilities being demanded in all spheres of human life, the fields of art and marketing have been and remain the greatest products of human creativity and innovation. The article's author notes that creativity has evolved into a «creative economy,» and with the technological transformations of the present, the creative economy is reaching a new level and occupies a significant place in the world's economic system. It is concluded that the products of this particular activity remain dependent on socio-political, cultural events, human values, and ideals, emerging narratives of humanity.

References

Арістотель. (2020). Сетафізика. Фоліо.

Бутенко, е. (2023). Соціально філософські аспекти розвитку творчої особистості. у освіта та соціалізація особистості (с. 27–29). Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського. http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/17599/1/butenko.pdf

Дослідження CASES: як війна вплинула на креативні індустрії України. (2022). https://cases.media/en/article/doslidzhennya-cases-yak-viina-vplinula-na-kreativni-industriyi-ukrayini

Креативна економіка: нова економічна епоха ХХІ ст. Концепт креативної економіки. Глобальні тренди. Потенціал та перспективи розвитку креативної економіки в Україні. (б. д.). https://creativeeconomy.center/wp-content/uploads/2021/12/2_5332503104040474153.pdf

Михалюк, А. (2021). Творчість та інновація: сучасний контент. Educological discourse, 3(34), 32–45. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/37391/1/a_мykhaliuk_od.pdf

Ніколенко, К. (б. д.). Особливості та перспективи сучасних досліджень креативності. Інтелект. Особистість. Цивілізація. 88–96. http://elibrary.donnuet.edu.ua/2854/1/5-5-pb.pdf#page=88

Пономарьова, В., Захарченко, В. (2021). Психологічний аналіз феномена креативності як характеристики особистості. 124–127. https://books.google.pl/books?hl=tr&lr=&id=3t8peaaaqbaj&oi=fnd&pg=p

a124&dq=феномен+креативності&ots=ayirsicmoq&sig=1tutmseeegrnef6galhonhab14u&redir_esc=y#v=onepage&q=феномен%20креативності&f=false

Руденко, Т., Потіщук, О. (б. д.). Антропологічні виміри творчості як феномену духовно-соціального буття. https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/6e61be05-c9b0-49c7-95a0-10a9558dc6dd/content

Сохацька, О. (2017). Монетизація соціальних медіа у глобальному інформаційному просторі. https://jeej.wunu.edu.ua/index.php/ukjee/article/view/527

Чиж, О. (2022). Основні напрями вивчення феномена креативності. Київський науково-педагогічний вісник, 25(25), 63–67. http://knopp.org.ua/file/25_2022.pdf#page=63

Published

2024-10-24

How to Cite

Zakharov Є. В. (2024). PHILOSOPHICAL ANALYSIS OF HUMAN CREATIVITY AS A FACTOR OF ECONOMIC ACTIVITY (THROUGH THE PHENOMENON OF CREATIVE ECONOMY). Культурологічний альманах, (3), 212–218. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.24