TEXTBOOK OF HISTORY AND HISTORICAL POLITICS IN UKRAINE 2014–2019

Authors

Keywords:

secondary education, politics of historical memory, European integration, Russo-Ukrainian war, school history textbook

Abstract

The purpose of the article is to show the connection between state policy and the history textbook. To demonstrate that history is an important tool of state policy in school. Methods. The work uses a group of general scientific methods – analysis, synthesis, induction, deduction. Source base. School textbooks on world and Ukrainian history were used as sources.Results. It was found that national identity in children is formed in several ways. One of them is studying at school, where a conscious citizen is formed in history and civic education lessons. One of the means of learning is a textbook. The content of the textbook reflects the current political situation in the country. After the Revolution of Dignity, people who took a course towards European integration came to power in the country. This, in turn, led to a number of reforms in various areas, including transformations in the field of education. The study of history has undergone serious changes. A new subject was introduced in the school in grades 10 and 11 – the integrated course “History: Ukraine and the World”. This was an attempt to get rid of the old legacy of dividing history into 2 components – domestic and world. At the same time, the curriculum of the subject was changed. In addition, the Russian-Ukrainian war and the search for Ukrainian self-identification had an important impact on the content of the textbook.Conclusions. The author analyzed a number of textbooks and identified 3 main themes of the intersection of politics and history: European integration, Russian-Ukrainian relations, national narrative. These themes most accurately reflect the connection between school education and state policy.

References

Власов, В. Кульчицький, С. (2018). Історія України (рівень стандарту): підручник 10 кл. закл. сер. освіти. Київ: Літера ЛТД, 256 с.

Гісем, О. (2018). Історія України (рівень стандарту): підруч. для 10 кл. закл. загал. сер. освіти. Харків: Вид-во «Ранок», 240 с.

Гісем, О., Мартинюк, О. (2015). Історія України: підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 272 c.

Гісем, О., Мартинюк, О. (2017). Історія України: підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. Харків: Видавництво «Ранок», 288 c.

Грицак, Я. (2019). Нарис історії України. Формування модерної нації XIX–XX століття. Київ: Yakaboo Publishing, 656 с.

Грицак, Я. (2021). Подолати минуле: глобальна історія України. Київ: Портал, 432 с.

Громенко, С. (2025). Шкільні вчителі справді виграють війни. Росія це розуміє і готується до цього. А Україна? URL: https://localhistory.org.ua/texts/kolonki/shkilni-vchiteli-spravdi-vigraiut-viini-rosiia-tse-rozumiie-i-gotuietsia-do- tsogo-a-ukrayina/ (дата звернення: 22.02.2025 р.).

Гупан, Н. (2016). Історія України: підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. Київ: Видавничий дім «Освіта», 224 c.

Мержиєвська, В. Артимишин, П. (2023). Навігатор з історії України. Сучасність. Київ: Портал, 224 с.

Мудрий, М., Аркуша, О. (2018). Історія: Україна і світ: підручник для 10 кл. закл. заг. сер. освіти Київ : Генези, 288 c.

Підручник з історії: Проблеми толерантності / Г. В. Касьянов, П.Б. Полянський, І. Б. Гирич та ін. Чернівці: Букрек, 2012. 264 с.

Пометун, О., Гупан, Н. (2017). Історія України: підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. Київ: УОВЦ «Оріон», 288 с.

Порошенко, П. Імперія втрачає один із останніх важелів впливу на свою колишню колонію. URL: https://kharkivoda.gov.ua/news/95388 (дата звернення 22.03.25)

Порошенко, П. Реформа освіти починає приносити плоди. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2553718-reforma-osviti-pocinae-prinositi-plodi-porosenko.html (дата звернення: 22.02.2025 р.).

Сорочинська, Н., Гісем, О. (2017). Історія України: підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 272 с.

Струкевич, О. (2016). Історія України: підручник для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл. Київ : Грамота, 272 c.

Струкевич, О. (2018). Історія України: підручник для 10 кл. закл. заг. сер. освіти. Київ: Грамота, 240 c.

Турченко, Ф. (2011). Історія України: підручник для 11 кл. загальноосвіт. навч. закл. Київ: Генеза, 400 с.

Турченко, Ф. (2016). Україна ‒ повернення історії. Генеза сучасного підручника. Київ: Генеза, 104 с.

Хлібовська, Г., Бурнейко, І. (2017). Історія України: підручник для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл. Тернопіль: Астон, 296 с.

Щупак, І. (2015). Всесвітня історія: підручник для 7 кл. загальноосвіт. навч. закл. Київ: Видавництво «Світоч», 240 c.

Published

2025-05-29

How to Cite

Anisimov В. В. (2025). TEXTBOOK OF HISTORY AND HISTORICAL POLITICS IN UKRAINE 2014–2019. Культурологічний альманах, (2), 96–103. Retrieved from https://almanac.npu.kiev.ua/index.php/almanac/article/view/605

Issue

Section

HISTORY AND ARCHAEOLOGY