FORMATION OF A PHYSICIAN’S ETHICAL COMPETENCE: A SYNTHESIS OF BIOETHICS, DEONTOLOGY, AND PEDAGOGY
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.31Keywords:
ethical competence, medical internship, bioethics, medical deontology, clinical education, mentorship, professional responsibilityAbstract
The article explores the development of ethical competence in medical interns as a critical dimension of professional formation within contemporary medical education. The authors examine the pedagogical dilemma between training technically proficient practitioners and cultivating morally autonomous physicians capable of responsible decision-making. Based on longitudinal experience at the Department of Otorhinolaryngology, Shupyk National University of Healthcare of Ukraine, the study analyzes educational mechanisms that foster ethical maturity among postgraduate trainees. The empirical material comprises over twenty postgraduate training cycles, integrating clinical rotations, seminars, role-playing, simulation-based scenarios, group discussions, and ethical portfolio development. Ethical competence is conceptualized as the ability to act responsibly under clinical uncertainty, emotional stress, and interpersonal conflict. Its structure includes moral reflection, emotional resilience, communicative sensitivity, ethical reasoning, and accountability. The theoretical framework combines bioethical principles (autonomy, beneficence, nonmaleficence, justice), medical deontology (norms of professional conduct), and pedagogical strategies for nurturing moral autonomy. Special emphasis is placed on the mentor’s role as an ethical exemplar and facilitator of reflective dialogue. The study demonstrates that the most effective formats integrate clinical experience with ethical analysis through simulations, case-based learning, reflective writing, and portfolio assessment. Evaluation of ethical competence is conducted via qualitative pedagogical tools rather than standardized testing, enabling dynamic tracking of internal moral development. The findings suggest that ethical competence evolves through sustained mentorship, reflective practice, and contextual engagement. It transcends formal codes, requiring an inner readiness to act with dignity and responsibility in complex clinical settings. The presented model offers a transferable framework for postgraduate medical education and contributes to the discourse on ethics integration in clinical training.
References
Андрущенко, В. П. (2009). Філософія освіти. НПУ імені М. П. Драгоманова.
Андрущенко, В. П. (2012). Філософія освіти в європейському контексті. Знання України.
Beauchamp, T. L., & Childress, J. F. (2013). Principles of biomedical ethics (7th ed.). Oxford University Press.
Бойченко, Н. М. (2016). Етичні цінності сучасної університетської освіти: філософська рефлексія. Інформаційно-видавничий центр УБЕНТЗ Товариства «Знання України». URL: http://lib.inmeds.com.ua:8080/jspui/handle/lib/1418
Clincasequest Academy. (2023). Симуляційне навчання в медичній освіті. URL: https://clincasequest.academy/simulation/
Демченко, А. В., Мукoмель, С. А., & Пасинчук, К. В. (2024). Формування духовності особистості майбутнього фахівця у процесі професійної підготовки. Grail of Science, (36), 405–411. https://doi.org/10.36074/grailof-science.16.02.2024.068
Дудікова, Л. В. (2018). Формування професійно-етичної компетентності майбутніх лікарів у медичних університетах: теорія і практика. ТОВ «ТВОРИ». URL: https://www.researchgate.net/publication/368536126
Євтух, М. Б. (2023). Євтух Микола Борисович. Українська електронна енциклопедія освіти. URL: https://eduglos.iitta.gov.ua/index.php/Євтух_М._Б.
Гичко, Ю. В. (2021). Емоційна компетентність як важлива умова формування професійного фахівця. Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Зязюн, І. А. (2018). Іван Андрійович Зязюн: Педагог. Вчений. Філософ. Біобібліографічний покажчик. НПУ імені М. П. Драгоманова. URL: https://ipood.com.ua/data/BIBLIOTEKA/Ziziun_2018.pdf
Кейс-метод як симуляційна технологія при викладанні освітньо-професійних програм та практичних медичних освітніх компонентів. (2021). Репозитарій Харківського національного медичного університету. URL: https://repo.knmu.edu.ua/entities/publication/bed5dec4-e719-4bfe-935f-f9cfa52d9f4a
Кисельов, М. М. (2024). Кулініченко Валентин Леонідович. У Енциклопедія сучасної України (т. 16). Інститут енциклопедичних досліджень НАН України. URL: https://esu.com.ua/article-51349
Кірієнко, С. В., & Лапутько, А. В. (2024). Питання впливу наукового знання на світогляд здобувачів медичної вищої освіти. Культурологічний альманах, (2), 152–157. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.17
Кулініченко, В. Л. (2002). Філософсько-методологічні засади валеології (Дисертація доктора філософських наук). Національний медичний університет імені О. О. Богомольця. URL: https://uacademic.info/ua/document/0502U000349
Лазуренко, О. О. (2017). Формування емоційної компетентності майбутнього лікаря. Науково-методичний центр вищої освіти.
Лазуренко, О. О. (2018). Modernization tendencies of professionally-psychological preparation of doctors: competence approach. Psychological Journal, 4(1), 87–99. https://doi.org/10.31108/1.2018.1.11.7
Potter, V. R. (1971). Bioethics: Bridge to the future. Prentice-Hall.
Пустовіт, С. В. (2023). Біоетика, моральні дилеми та професійна відповідальність. Наука і освіта, (2), 45–52.
Пустовіт, С. В. (2023). Витоки та концептуальні засади глобальної біоетики В. Р. Поттера. Humanities Studies, (15), 92–101. https://doi.org/10.32782/hst-2023-15-92-05
Пустовіт, С. В., & Палєй, Л. А. (2023). Від етики Гіппократа до глобальної біоетики В. Р. Поттера: освітні аспекти. Discourse, (6), 44–52. URL: https://www.journal-discourse.com/uk/kataloh-statei/2023/2023r-444-6/vid-etykyhippokrata-do-hlobalnoi-bioetyky-v-r-pottera-osvitni-aspekty
Світова медична асоціація. (2017). Женевська декларація ВМА. URL: https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-geneva/decl-of-geneva-v-2017/
Світова медична асоціація. (2022). Міжнародний кодекс медичної етики ВМА. URL: https://www.wma.net/policies-post/wma-international-code-of-medical-ethics/
Шмалєй, С. В., & Редька, І. В. (2024). Ефективність використання симуляційного навчання в домедичній підготовці. У Матеріали конференції «New Learning». URL: https://newlearning.org.ua/sites/default/files/tezy/2024/Shmaley_2024.pdf







