IMMERSIVE CULTURAL PRACTICES OF THE 21ST CENTURY: FEATURES AND TECHNIQUES

Authors

  • Olena Hubernator

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.36

Keywords:

immersiveness, cultural practices, immersion, virtual reality technologies, experience, aesthetic influence

Abstract

The article examines the peculiarities of modern immersive cultural practices. The role of immersiveness in modern culture is analyzed – immersiveness is considered as a phenomenon of the illusory-affective structure of modern culture (according to R. van den Akker, A. Gibson and T. Vermeulen), which consists in the transformation that occurs with a person in a short-term period thanks to bodily-tactile immersion in the environment and increasing the effect of presence. The main aspects of the peculiarities of immersive practices in modern theater art, cinematography, video art, exhibition activities, and representation of cultural heritage are highlighted. It is proposed to define the concept of “immersive cultural practices” as modern cultural practices that offer an immersive experience and use innovative technologies to achieve this result. Immersive cultural practices were found to use technologies such as: video mapping, spatial sound system, augmented reality, virtual reality, digital art/content creation software, tactile sensing and mobile technologies.

References

Копієвська О.Р. Трансформаційні процеси в культурних практиках України: глобальний, глокальний контекст та локальні особливості (кінець ХХ – початок ХХІ ст.) : дис. … д-ра культурології : 26.00.06. Київ, 2018. 487 с.

Копієвська О.Р. Культурні практики в дискурсі cultural studies. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 2. С. 49–53.

Кундеревич О.В., Кириленко К.М., Бенюк О.Б. Імерсивність як мистецька стратегія початку ХХІ століття (аналіз театрального досвіду та його філософських підвалин). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство». 2021. Вип. 45. С. 174–182. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247390.

Леонтьєв С.А., Чулкова Т.М., Гранатирко Б.В. Роль цифрових технологій у презентації сучасного українського мистецтва на прикладі виставкової діяльності Шевченківського національного заповідника. Сучасне українське мистецтво: концепти, стратегії, візуальні практики. Збірник матеріалів VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції (11-12 листопада 2021 року). Черкаси : ФОП Гордієнко, 2021. С. 81–84.

Чепелик О. Імерсивні середовища, VR, AR в українському сучасному мистецтві останніх років. Сучасне мистецтво. 2021. С. 23–40.

Шибер О.О. Еволюція рекреаційно-дозвіллєвих практик: від класичного до креативного консьюмеризму. Культура і сучасність. 2021. № 1. С. 93–98.

Alston A. The Art of Light on Stage: Lighting in Contemporary Theatre, by Yaron Abulafia. Theatre & Performance Design. 2016. No. 2(3-4). рр. 341–342. DOI: 10.1080/23322551.2016.1232796.

Beato M. R. Opacità e trasparenze della cornice performativanel teatro immersive. URL: https://www.academia.edu/63068862/Opacit%C3%A0_e_trasparenze_della_cornice_performativa_nel_teatro_immersivo. рр. 181-198.

Jost F. L`Introduction a l`analyse de la television. Paris : Elipses, 2004. 174 p.

Іmmersive. Merriam-webster dictionary. 2023. URL: https://www.merriam-webster.com/dictionary/immersive.

Kadlubek V., Blaise G. How immersion makes art accessible. American Alliance of Museums. Retrieved April 25, 2. 2021. URL: https://www.aam-us.org/2018/11/12/how-immersion-makes-art-accessible.

Mccallum К. Immersive Experience: Convergence, Storyworlds, and the Power for Social Impact. Handbook of Research on the Global Impacts and Roles of Immersive Media. Jacquelyn Ford Morie and Kate McCallum. 2020. рр. 453–484.

Soto-Martin O., Fuentes-Porto A., Martin-Gutierrez J. (2020). A Digital Reconstruction of a Historical Building and Virtual Reintegration of Mural Paintings to Create an Interactive and Immersive Experience in Virtual Reality. Appl. Sci. Issue 10. P. 597.

van den Akker R., Gibbons A., Vermeulen T. Metamodernism: Period, Structure of Feeling, and Cultural Logic – A case study in Contemporary Autofiction. in Askin, R., Beckman, F. and Rudrum, D. (eds) New Directions in Philosophy and Literature, Edinburgh University Press. 2019. pp. 41–54.

White G. On Immersive Theatre. Theatre Research International. 2012. Volume 37. Issue 3. pp. 221–235.

Published

2022-12-22

How to Cite

Hubernator О. І. (2022). IMMERSIVE CULTURAL PRACTICES OF THE 21ST CENTURY: FEATURES AND TECHNIQUES. Культурологічний альманах, (3), 283–289. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.3.36

Issue

Section

Статті