ЦІННІСНО-ЕКЗИСТЕНЦІЙНІ ПОШУКИ ЛЮДИНИ В ЕКСТРЕМАЛЬНИХ СИТУАЦІЯХ НА ПРИКЛАДІ ФІЛЬМІВ «ВТОРГНЕННЯ ВИКРАДАЧІВ ТІЛ» (1956, 1978, 1993, 2007)
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.36Ключові слова:
цінності, аксіологія, наукова фантастика, американський кінематограф, НЛО, суспільство, війна.Анотація
В статті розглянуто ціннісні та екзистенційні пошуки, які постають перед людиною в умовах екстремальної ситуації. Виявлено та охарактеризовано основні питання та протиріччя, які виникають перед особистістю у процесі вибору між довірою до близьких та власним виживанням, між самовіддачею та доцільністю ризику в умовах різних небезпек, і яким чином людина вирішує ці дилеми. Дану проблематику розглянуто на матеріалі теми протистояння людства та інопланетян, що представлена у фільмі жанру наукової фантастики «Вторгнення викрадачів тіл» (1956, реж. Д.Сігел) та його рімейків «Вторгнення викрадачів тіл» (1978, реж. Д.Кауфман), «Викрадачі тіл» (1993, реж. А.Феррара), «Вторгнення» (2007, реж. О.Шіршбігель, Д.Майктіг). За допомогою компаративного, системного та аксіологічного методів було виявлено, які вчинки головних героїв фільму можуть бути ціннісним взірцем в умовах небезпеки, а які є протипоказанням, і як кожна з екранізацій розкриває дані цінності. В результатах дослідження виявлено моральні риси та цінності, яким слідують люди в екстремальних ситуаціях, та важкі психологічні ризики, на які їм доводиться йти у цій обстановці. Окрім того, в роботі проаналізовано специфіку теми протистояння людей та інопланетян, яка є однією з центральних в кінофантастиці, і викликає значний інтерес і дискусії серед глядачів та наукової спільноти. В дослідженні розкрито, як саме серія фільмів «Викрадачі тіл» розширює проблематику відносин людей та прибульців у порівнянні з іншими стрічками кінофантастики, і які нові риси вона надає цій сюжетній схемі жанру.
Посилання
Bökös, B. (2019). Human-Alien Encounters in Science Fiction: A Postcolonial Perspective. Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies. Vol. 16, pp. 189–203. doi: 10.2478/ausfm-2019-0010.
Burfeind, S. (2011). Becky Driscoll as femme fatale? Elements of film noir in Don Siegel’s «Invasion of the Body Snatchers». Of Body Snatchers and Cyberpunks: Student Essays on American Science Fiction Films. (Pp. 151–157). Göttingen: Göttingen University Press.
Butler, S. (2006). A million little differences : polysemy, performativity and posthumanism in Invasion of the Body Snatchers. Re-visioning research and knowledge for the 21st century. (Pp. 69–87). Teneriffe: Post Pressed.
Diaz, R. (2018). Alien Invasions, Vulnerable Bodies: Science Fiction and the Biopolitics of Embodiment from H. G. Wells to Octavia Butler. (Extended abstract of doctor’s thesis). University of California. Berkeley.
Loock, K. (2012). The Return of the Pod People: Remaking Cultural Anxieties in Invasion of the Body Snatchers. Film Remakes, Adaptations and Fan Productions. (Pp. 122–144). London: Palgrave Macmillan.
Norton, E.H. (2016). Monsters Like Us: Reexamining Invasion of the Body Snatchers Through the Decades. (Extended abstract of master’s thesis). University of North Texas. Denton.
Stifflemire, B.S. (2010). Physicians, Society, and the Science Fiction Genre in the Film Versions of Invasion of the Body Snatchers: or Doctors with a Serious Pod Complex. (Extended abstract of master’s thesis). Brigham Young University. Provo.
Ulonska, B.R. (2011). Human Monsters: The Function of the Horror Motif in Don Siegel’s «Invasion of the Body Snatchers» and Its Remakes. Of Body Snatchers and Cyberpunks: Student Essays on American Science Fiction Films. (Pp. 161–172). Göttingen: Göttingen University Press.