МОК’ЮМЕНТАРІ ТА ТРАНСФОРМАЦІЯ КІНОАВАНГАРДУ: КУЛЬТУРНО-ІСТОРИЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.53Ключові слова:
кіноавангард, мок’юментарі, документальне кіно, експеримент, пост-модерністська естетика, кінокультура, медіареальністьАнотація
Стаття присвячена дослідженню особливостей становлення мок’юментарі як жанру кінематографу в історико-культурній проєкції парадигмального розвитку кіноавангарду. Аналізуючи основні чинники і динаміку трансформації кіноавангарду, особливу увагу авторка приділяє демаркації голлівудського кінематографу та «незалежного кіно», кіноавангарду, що характеризується експериментальністю, нестандартними методами зйомки, монтажу та обробки зображення відкриттями, часто виходить за межі традиційних жанрових уявлень. Його суть – революційність, спроба розширити межі можливого у кіноіндустрії. Показано, що згодом ця революційність спадає і кіноавангард через поміркований етап приходить до пізніх рефлексій та пошуків, якщо говорити про ХХ ст., і саме в цей час, 1960-ті рр., з’являється не лише Homo Medialis, а й жанр «мок’юментарі». Його найхарактернішими рисами в кіно є невідповідність форми і змісту, блеф, мікшування фактів і вигадок, єдність непоєднуваного та розділення монолітного, ігрова імітація та пародіювання документального кіно, а це дозволяє дійти висновку, що мок’юментарі відповідає вимогам і нормам постмодерністської естетики. Кінорежисери, які працюють у жанрі мок’юментарі використовують пародії, сатиру та за часту гумор, коментуючи поточні події та ідеї. Наголошено, що мок’юментарі допомагає глядачеві виробити нові візії та підштовхує до відкриття несподіваних смислових контекстів життєвої реальності, коли на зміну бажанню транслювати та пропагувати владний дискурс приходить внутрішня художня інтенція кіно до саморозвитку, детермінована специфікою художньої свідомості. Таким чином мок’юментарі здійснює «кіносоціалізацію» та соціалізацію загалом через демонстрацію тих чи інших зразків поведінки, вчить глядача засвоювати норми та цінності кінокультури, розвиваючи естетичну культуру, перетворює його на співучасника соціальної дійсності через утвердження фіктивності.
Посилання
Брюховецька Л. (2011). Кіномистецтво: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Логос. URL: https://kmaecm.edu.ua/wp-content/uploads/2021/06/bryuhoveczka-l.i.-2011-kinomystecztvo.pdf
Гончарук, С., Левченко, О., Цімох, Н. (2022). Жанр мок’юментарі як кінематографічний феномен доби постмодерну. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Аудіовізуальне мистецтво і виробництво, 5(2), 181–188.
Коробко, В. І. (2017). Характеристика телевізійної документалістики у дискурсі журналістикознавства та її форми. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, V (23/1) (139), 57–60.
Косачова, О. О. (2023). Історична тематика в ігровому і документальному кінематографі: порівняльний аналіз. Культура України, 79, 46–59.
Тримбач С. (2013). Екранні медіа та нові технології в контексті сучасної доби. Стратегії дослідження екранних медіа / НАН України; (12–49). Київ: ІМФЕ ім. М.Т. Рильського.
Чайка, М. А. (2018). Мок’юментарі, як “особливий” стиль кіновиробництва. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки, 2(61), 310–315.
Чайка, М. А. (2019). Жанр мок’юментарі: мистецтвознавчий аспект. Молодь і ринок, 12(167), 143–148.
Allen, M. (2003). Contemporary US Cinema. Harlow: Longman.
Arici, C., Yucel, E. (2019). An Economic Perspective to Independent Cinema. Ihsan Dogramaci Bilkent University, Ihsan Dogramaci Bilkent University. URL:https://mpra.ub.uni-muenchen.de/98679/1/MPRA_paper_98679.pdf
Backman Rogers, A. (2015). American Independent Cinema. Rites of Passage and the Crisis Image. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Carneiro Albuquerque, L. (2013). Mockumentaries and the Music Industry: Between Flattery and Criticism. Tesi doctoral. Departament de comunicació. Pompeu Fabra University. URL: https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/125712/tlca.pdf
Cook, D. A. (2004). Lost Illusions: American Cinema in the Shadow of Watergate and Vietnam 1970-1979. University of California Press, Berkeley.
Dixon, W. (1986). Producers Releasing Corporation: A Comprehensive Filmography and History. McFarland, Jefferson.
E’James, D. (1989). Allegories of cinema: American film in the sixties. Princeton, NJ: Princeton. University Press.
Finler, J. (2003). The Hollywood Story. Edition: [3rd ed.]. London; New York : Wallflower.
García-Carpintero, M. (2021). Documentaries and the fiction/nonfiction divide. Studies in Documentary Film, 15, 163–174.
Hillier, J. (2001). American Independent Cinema: A Sight and Sound Reader. London: BFI.
Napolitano, V. (2020). The Mock Doc Film Series: History of the Mockumentary Film. CUNY Academic Works. URL: https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/3583
Ortner, S. B. (2012). Against Hollywood American independent film as a critical cultural movement. HAU: Journal of Ethnographic Theory, 2 (2), 1–21.
Psaltidis, N. (2024). American indie cinema between DIY cultures and global Hollywood: Exploring the paradigm of Slacker. DIY, Alternative Cultures & Society. URL: https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/27538702241229379
Tzioumakis, Y. (2006). American independent cinema: an introduction. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Tzioumakis, Y. (2014). Between ‘indiewood’ and ‘nowherewood’: American independent cinema in the twentyfirst century. International Journal of Media & Cultural Politics, 10(3), 285–300.