ТРАНСЦЕНДЕНТАЛЬНИЙ АРГУМЕНТ В ОБҐРУНТУВАННІ УНІВЕРСАЛЬНОЇ МЕТАНОРМИ К.-О. АПЕЛЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.18

Ключові слова:

трансцендентальний метод, трансцендентальний аргумент, філософська аргументація, К.-О. Апель, трансцендентальна прагматика, постулат самонадолуження.

Анотація

Здавна філософи намагаються побудувати обґрунтування моралі. Разом із тим вони шукають обґрунтування, яке має бути якщо не універсальним, то принаймні максимально значущим. Але проблема остаточного обґрунтування стосується не тільки моралі, але й інших сфер людської діяльності. Тому питання філософської аргументації, що вирішує проблему обґрунтування, досі відкрите. У статті підкреслено актуальність піднятої Апелем проблеми універсального обґрунтування моралі й акцентовано на продуктивності трансцендентального методу у відповідній царині, що дозволяє сформулювати успішні трансцендентальні аргументи для складних систем, що знаходяться в постійному розвитку. Для цього в статті розглянуто видозміни трансцендентального методу в неокантіанстві Когена та в трансцендентальній прагматиці Апеля і Габермаса, уточнено поняття самозастосовності, рефлективності, які дають змогу говорити про апріорі комунікації, та показано, як Апель пов’язує інтерсубʼєктивність із фактичністю, яку він вслід за Гайдеггером вважає передструктурою людського буття. Спираючись на роботи Апеля, показано, як перформативна суперечність демонструє трансцендентальність апріорі комунікації і як постулат самонадолуження реконструктивних наук дозволяє відмовитися від постулату компліментарності у сфері застосовності моральних норм. Показано, як трансцендентальний аргумент Апеля обґрунтовує те, що люди повинні бути відданими певним нормам, оскільки ці норми є передумовами для можливості дискурсу, і як учасники дискурсу люди не можуть раціонально уникнути цих зобов’язань. Апель потужно використовує трансцендентальний аргумент для дослідження умов існування людського буття, необхідності етичної основонорми та трансцендентальної необхідності логосу. Трансцендентальний аргумент у використанні його в контексті трансцендентальної прагматики здійснює таке обґрунтування за рахунок рефлектування як поступової реалізації консесуально- комунікативної раціональності.

Посилання

Apel, K.-O. (1996a). The condition humana as an ethical problem/ Karl-Otto Apel: selected essays. New Jersey. P. 174–191.

Apel, K.-O. (1996b). The rationality of human communication / Karl-Otto Apel: selected essays. New Jersey. P. 316–339.

Cohen, H. (1877). Kants Begründung der Ethik. Berlin, F. Dümmler.

Düwell, M. (2016). Frankfurt Goes Kantian – But How Does It Work? Netherlands Journal of Legal Philosophy, 3. URL: https://www.elevenjournals.com/tijdschrift/rechtsfilosofieentheorie/2016/3/NJLP_2213-0713_2016_045_003_003

Stern, R., Cheng, T. (2023). Transcendental Arguments. The Stanford Encyclopedia of Philosophy. URL: https://plato.stanford.edu/archives/fall2023/entries/transcendental-arguments/

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-15

Як цитувати

Козаченко, Н. П. (2024). ТРАНСЦЕНДЕНТАЛЬНИЙ АРГУМЕНТ В ОБҐРУНТУВАННІ УНІВЕРСАЛЬНОЇ МЕТАНОРМИ К.-О. АПЕЛЯ. Культурологічний альманах, (2), 158–163. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.18