ГЕРОЇЗАЦІЯ ЗЛОЧИНЦІВ: ФІЛОСОФСЬКО-АНТРОПОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.3.25Ключові слова:
злочинці, злочин, героїзація злочинців, самотність, самітники, метамодернАнотація
У статті досліджено феномен героїзації злочинця, який упроваджують сучасні засоби масової інформації. Зазначено, що вагомою причиною героїзації злочинців є використання їх носіями влади з метою прикриття власних злочинів або відвертання уваги суспільства від інших, більш вагомих злочинів та порушень, які допускає влада. На основі роботи К.Ґ. Юнґа зроблено висновки, що однією з причин героїзації злочинця є наявність у кожного з нас архетипу Тіні, яка уособлює собою негативні, а часто і злочинні аспекти нашої поведінки чи характеру, тому злочинець, якого популяризують ЗМІ, є фактичним віддзеркаленням нашої Тіні. На основі аналізу історичних та міфологічних особистостей та героїв зроблено висновки, що людство тисячі років героїзує злочинців. На основі праць Е. Фромма показано, що прийняття суспільством та возведення злочинців у ранг кумирів зумовлено переходом європейського суспільства назад у язичництво та поступовим відходом від іудео-християнських цінностей. Доведено, що більшість героїзованих злочинців є язичницькими персонажами, більшість яких є трікстерами за архетипом. На основі робіт М. Фуко виявлено, що влада часто використовує злочинців та самотніх людей зі злочинним минулим для задовільнення власних цілей та потреб, що підтверджується багатьма прикладами з праць Фуко. Прийняти до уваги, що концепція метамодерну, яка була вперше запропонована в 2010 р. Вермейленом та Р. ван дер Аккером, не спроможна пояснити всіх феноменів сучасності та скоріше є черговим симулякром від постмодернізму, бо основні ідеї метамодерну допомагають сучасному суспільству виправдовувати власні злочини, але вони не вирішують тих питань та проблем, які є актуальними для сучасності та, навпаки, спроможні втягнути людство у хаос та допомагають героїзувати злочинців, знищуючи основні західноєвропейські моральні цінності. Визначено, що героїзовані злочинці здебільшого є самітниками, а їхня самотність зумовлена неприйняттям як із боку суспільства, так і тим, що вони є особистостями буденного буття за класифікацією метаантропології як філософської антропології Н. Хамітова і характеризуються волею до влади та деструктивними інтенціями.
Посилання
Baudrillard, J. L'esprit du terrorisme. URL: https://www.lemonde.fr/disparitions/article/2007/03/06/l-esprit-duterrorisme-par jean-baudrillard_879920_3382.html
Francis Crowley: The Mad Bomber of New York City. Crimelibrary.org. 2023. URL: https://www.crimelibrary.org/notorious_murders/mass/francis_crowley/7.html
Жижек, С. (2019). Як читати Лакана? Пер. з англ. П. Швед. Київ: Комубук. 168 с.
Лютий, Т. (2020). Культура принад і спротиву. Київ: Темпора. 576 с.
Скорофатова, А. (2024). Ефект Медузи: прокляття дзеркал і мечів у шедеврах світової літератури. Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Філологія», 57, 80–92, doi: https://doi.org/10.24919/2522-4565.2023.57.10
Фромм, Е. (2023). Мати або бути? Пер. з англ. Г.В. Яновська. Харків: Книжковий клуб «Клуб сімейного дозвілля». 304 с.
Фуко, М. (1998). Наглядати й карати. Пер. з франц. П. Таращук. Київ: Основи. 398 с
Хамітов, Н.В., Крилова, С.А. (2023). Людина і культура. Словник. Київ: КНТ, 296 с.
Юнг, К.Г. (2018). Архетипи і колективне несвідоме. Пер. з нім. К. Котюк. Львів: Астролябія. 608 с.
Vermeulen, T., van der Akker, R. Notes on metamodernism. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/jac.v2i0.5677