ФЕНОМЕН K-POP У КОНТЕКСТІ ГЛОБАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ ЦИФРОВОЇ ЕПОХИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.1.21Ключові слова:
K-pop, покоління K-pop, «корейська хвиля», айдол, онлайн-платформа, фандом, оцифрування, вестернізація, маркетинг, корейська ідентичністьАнотація
У статті досліджено феномен південнокорейської попмузики як унікального культурного явища, що здобуло світову популярність завдяки інноваціям, інтеграції та глобалізації. Проаналізовано історію розвитку K-pop, його поділ на покоління, кожне з яких зробило вагомий внесок у формування жанру та його адаптацію до умов цифрової епохи. Особливу увагу приділено швидкому оцифруванню музичної індустрії Південної Кореї, що сприяло глобальному поширенню жанру через онлайн-платформи YouTube, Spotify, Apple Music, Naver, Instagram та інші. Розглянуто вестернізацію K-pop як стратегічного процесу інтеграції елементів західної культури, зокрема музичних стилів, використання англійської мови та міжнародну співпрацю. Значну увагу приділено маркетингу жанру, який базується на привабливій візуальній естетиці: яскраві кліпи, сценічні образи, хореографія та інтерактивний контент. Водночас підкреслено роль корейської ідентичності, що залишається основним чинником стратегічної диференціації K-pop. Це проявляється через використання національних мотивів, мови та культурних елементів, які додають жанру унікальності на світовій музичній арені. Як наслідок, K-pop став не лише музичним напрямом, а й інструментом популяризації корейської культури, важливим компонентом «корейської хвилі», що формує нові культурні тенденції у сучасному світі. Ця робота підкреслює значення K-pop як феномену культури цифрової епохи, який демонструє, що інновації та збереження культурної ідентичності можуть створити потужний глобальний вплив на світову культуру та суспільство.
Посилання
Учасники проєктів Вікімедіа. Gangnam Style – Вікіпедія (26 листопада 2024 р.). Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Gangnam_Style (дата звернення: 17.01.2025).
Учасники проєктів Вікімедіа. K-pop – Вікіпедія (11 січня 2025 р.). Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/K-pop#:~:text=K-팝)%20–%20музичний%20жанр,сучасний%20ритм-енд-блюз (дата звернення: 15.01.2025).
Учасники проєктів Вікімедіа. Psy – Вікіпедія (28 листопада 2024 р.). Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Psy (дата звернення: 17.01.2025).
Учасники проєктів Вікімедіа. Японський ідол – Вікіпедія (12 січня 2025 р.). Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki/Японський_ідол (дата звернення: 15.01.2025).
Яскрава еволюція K-Pop: від 1-го до 5-го покоління K-Pop груп. (11 травня 2024 р.). Blog | Delivered Korea. URL: https://blog.delivered.co.kr/uk/k-pop/korean-artist/vibrant-evolution-of-k-pop-from-1st-to-5th-gen-k-pop-groups/ (дата звернення: 14.12.2024).
Binark, M. (2018). Interview with Dal Yong Jin: creative industries and South Korea. Moment journal. Vol. 5, no. 2. P. 281–293. URL: https://doi.org/10.17572/mj2018.2.281293 (date of access: 16.12.2024).
Contributors to Wikimedia projects. Crayon (song) – Wikipedia (30 June 2024). Wikipedia, the free encyclopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Crayon_(song) (date of access: 20.01.2025).
Contributors to Wikimedia projects. Dynamite (BTS song) – Wikipedia (10 January 2025). Wikipedia, the free ency- clopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Dynamite_(BTS_song)#:~:text="Dynamite"%20is%20a%20song%20 recorded,Agombar%20and%20produced%20by%20Stewart. (date of access: 20.01.2025).
Contributors to Wikimedia projects. Gone (Rosé song) – Wikipedia (15 January 2025). Wikipedia, the free encyclope- dia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Gone_(Rosé_song) (date of access: 21.01.2025).
Contributors to Wikimedia projects. I Got a Boy (song) – Wikipedia (17 November 2024). Wikipedia, the free encyclo- pedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/I_Got_a_Boy_(song) (date of access: 18.01.2025).
Contributors to Wikimedia projects. Kill This Love (song) – Wikipedia (23 January 2025). Wikipedia, the free ency- clopedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Kill_This_Love_(song)#:~:text="Kill%20This%20Love"%20is%20 a,play%20of%20the%20same%20name. (date of access: 25.01.2025).
Contributors to Wikimedia projects. Korean wave – Wikipedia (25 January 2025). Wikipedia, the free encyclopedia. URL: http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_wave (date of access: 27.01.2025).
Contributors to Wikimedia projects. R (single album) – Wikipedia (26 January 2025). Wikipedia, the free encyclope- dia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/R_(single_album) (date of access: 27.01.2025).
Contributors to Wikimedia projects. Seo Taiji and Boys – Wikipedia (13 January 2025). Wikipedia, the free encyclo- pedia. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Seo_Taiji_and_Boys (date of access: 18.01.2025).
Hallyu 2.0: The Korean wave in the age of social media / ed. by S. Lee, A.M. Nornes (2015). Ann Arbor: University of Michigan Press. 268 p. URL: https://www.fulcrum.org/concern/monographs/vt150k31t (date of access: 16.01.2025).
Hogarth, H.-k. K. (2013). The Korean wave: an Asian reaction to western-dominated globalization. Perspectives on global development and technology. Vol. 12, no. 1–2. P. 135–151. DOI: https://doi.org/10.1163/15691497-12341247 (date of access: 12.01.2025).
Jin, D.Y., Ryoo, W. (2014). Critical interpretation of hybrid K-pop: the global-local paradigm of English mixing in lyrics. Popular music and society. Vol. 37, no. 2. P. 113–131. URL: https://www.researchgate.net/publication/262862433_ Critical_Interpretation_of_Hybrid_K-Pop_The_Global-Local_Paradigm_of_English_Mixing_in_Lyrics (date of access: 23.12.2024).
Joo, R.M., Epstein, S. (2012). Multiple exposures: Korean bodies and the transnational imagination. さまざまなさ らし方ーー韓国の体型美志向と国境をこえる想像力. Asia pacific journal: Japan focus. Vol. 10, no. 33 (1). URL: https://apjjf.org/2012/10/33/stephen-epstein/3807/article (date of access: 09.01.2025).
Kang, J. (2020). Here's the breakdown of K-pop's 4 generations, according to IDOLOGY webzine. Koreaboo. URL: https://www.koreaboo.com/lists/breakdown-kpop-4-generations-according-idology-magazine/ (date of access: 14.12.2024).
K-Pop around the world – Spotify. (without date). Spotify. URL: https://newsroom.spotify.com/media-kit/k-pop- around-the-world (date of access: 20.12.2024).
Lee, W. (2018). Diversity of K-pop: a focus on race, language, and musical genre: A thesis for the degree of master of arts. Bowling Green. 109 p. URL: https://etd.ohiolink.edu/acprod/odb_etd/ws/send_file/send?accession=bgsu152606730 7402648&disposition=inline (date of access: 23.01.2025).
Messerlin, P.А., Shin, W. (2017). The success of K-pop: how big and why so fast? Asian journal of social science. No. 45 (4–5). P. 409–439. URL: https://www.researchgate.net/publication/318996586_The_Success_of_K-pop_How_ Big_and_Why_so_Fast (date of access: 27.12.2024).
Oh, I. (2013). The globalization of K-pop: Korea's place in the global music industry. Korea observer – institute of Korean studies. No. 44 (3). P. 389–409. URL: https://www.researchgate.net/publication/296774877_The_Globaliza- tion_of_K-pop_Korea's_Place_in_the_Global_Music_Industry (date of access: 04.01.2025).
South Korea – Place Explorer – Data Commons (2023). Home – Data Commons. URL: https://datacommons.org/place/country/KOR?utm_medium=explore&mprop=amount&popt=EconomicActivity&cpv=activitySour ce,GrossDomesticProduction&hl=en (date of access: 21.01.2025).
Valean, N.S. (2017). Creative industries of South Korea: The Korean wave. Prezi.com. URL: https://prezi.com/ n3-wobqbezao/the-korean-wave/ (date of access: 16.12.2024).
Wandering Shadow (30 May 2019). The “BTS effect” on south Korea’s economy, industry and culture. Medium. URL: https://shadow-twts.medium.com/the-bts-effect-on-south-koreas-economy-industry-and-culture-975e8933da56 (date of access: 22.12.2024).