МИСТЕЦТВО ЯК СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ФЕНОМЕН: ЗМІСТОВНО-ФУНКЦІОНАЛЬНІ ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ

Автор(и)

  • Оксана Володимирівна Когут Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтва https://orcid.org/0000-0002-6664-5288

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.1.23

Ключові слова:

мистецтво, соціокультурна дослідницька призма, система смислових, значеннєвих і символічних координат, змістовний інваріант, критеріальні маркери, причинно-наслідкові зв’язки.

Анотація

Розгляд мистецтва як конкретно-історичного та трансісторичного феномена крізь соціокультурну дослідницьку призму є очевидним, закономірним і навіть тривіальним, оскільки мистецтво практично неможливе поза соціальними й культурними контекстами та впливами – воно завжди істотно віддзеркалює соціокультурні тенденції, симптоматизує про світоглядні виклики і сенсожиттєві альтернативи. Однак окреслена очевидність виявиться неповною, якщо залишити поза межами предметного розгляду два аспекти. По-перше, потребує увиразнення змістовний інваріант мистецтва, який надасть змогу здійснити переконливу аргументаційну демаркацію явищ і процесів, які коректно маркувати номінацією «мистецтво», та явищ і процесів, які до категорії мистецтва не належать. По-друге, необхідно систематизувати та ієрархізувати змістовно-функціональну специфіку мистецтва, притаманну нашому сьогоденню. Йдеться про подвійну проблему: з одного боку, інформаційне суспільство істотно урізноманітнює і диверсифікую смислову й значеннєву палітру мистецтва; з іншого боку, атрибутивною особливістю епохи постмодерну є посилення релятивізації у формі розпорошення смислових демаркацій і розмивання значеннєвих ієрархій, внаслідок чого на статус мистецтва починають претендувати смислові антиподи й антагоністи, що надає цій ситуації не лише іронічного, а й абсурдного підтексту. Також треба враховувати, що кожне соціокультурне середовище генерує власну систему смислових, значеннєвих і символічних координат, екстраполюючи її на всі сфери буття й на мистецтво зокрема. Проблемний виклик пов’язаний із тим, що ці системи функціонують у режимі парадигм – тобто не лише автономних, а й значною мірою замкнених середовищ, члени яких, скажімо так, спілкуються спільною мовою, але ні вони не розуміють (не визнають смислових ієрархій) інших середовищ, ні їхню мову не розуміють репрезентанти інших середовищ.

Посилання

Бауман, З. (2008). Глобалізація. Наслідки для людини і суспільства / Пер. з англ. І. Андрущенко, М. Винницький. К. : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія». 109 с.

Пайн, Дж. В. ІІ. (2022). Економіка вражень: битва за час, увагу та гроші клієнта / Б. Джозеф Пайн ІІ, Джеймс Ґ. Гілмор; пер. з англ. А. Цвіри. Х. : Віват. 416 с.

Рафальський, О. О., Самчук, З. Ф. (2018). Цивілізаційні перехрестя сучасного суспільства. К. : ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України. 688 с.

Спірідонов, М. Ю. (2024). Демократія як соціокультурний феномен: загальне та особливе. Дис. … доктора філософії за спеціальністю «033 – Філософія». Київський національний університет будівництва і архітектури Міністерства освіти і науки України, Київ. 239 с.

Уорхол, Е. (2016). Філософія Енді Ворхола (від А до Б і навпаки). Ad Marginem. 256 с.

Ферґюсон, Н. (2020). Глобальний занепад. Як помирають інститути та економіки. К. : Наш Формат. 144 с.

Agamben, G. (2005). Profanazioni. Roma: Nottetempo. 108 р.

Baudrillard, J. (1994). Simulacra and Simulation (The Body, In Theory: Histories of Cultural Materialism). University of Michigan Press. 164 р.

Benjamin, W. (2008). The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility, and Other Writings on Media.

Belknap Press: An Imprint of Harvard University Press. 448 р.

Bergson, H. (2021). L'évolution créatrice: L’Évolution créatrice est un ouvrage philosophique rédigé. Independently published. 428 р.

Flassbeck, H., Steinhardt, P. (2020). Failed Globalisation: Inequality, Money, And The Renaissance Of The State. Singapore : World Scientific. 319 р.

Florida, R. (2003). The Rise of the Creative Class: And How It's Transforming Work, Leisure, Community, and Everyday Life. Basic Books. 434 р.

Han, B.-Ch. (2022). Hyperculture: Culture and Globalisation. Polity. 106 р.

Hegel, G. W. F. (2006). The Philosophy of Art. Barnes and Noble. 128 р.

Lasch, C. (2018). The Culture of Narcissism: American Life in An Age of Diminishing Expectations. W. W. Norton & Company ; Reissue edition. 368 р.

Moss, A. (2024). The Work of Art: How Something Comes from Nothing. Penguin Press. 432 р.

Silva, M. (2022). Aesthetics and the Philosophy of Art: Arthur Danto, Hume, Kant: From Traditional Aesthetics To The Contingency Of Art. B0B6TX9G17. 25 р.

Tollefson, G. L. (2018). The Thinking Arts. Palo Flechado Press. 50 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-03-27

Як цитувати

Когут, О. В. (2025). МИСТЕЦТВО ЯК СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ ФЕНОМЕН: ЗМІСТОВНО-ФУНКЦІОНАЛЬНІ ВИКЛИКИ СЬОГОДЕННЯ . Культурологічний альманах, (1), 207–214. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.1.23