СЮРРЕАЛІСТИЧНІ ТЕНДЕНЦІЇ СУЧАСНОЇ АУДІОВІЗУАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ: КІНЕМАТОГРАФІЧНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.1.31Ключові слова:
сюрреалізм, аудіовізуальна культура, сучасний кінематограф, фільми, режисер, наратив, несвідоме, ірраціональні образиАнотація
У статті досліджено проблематику впливу сюрреалізму на сучасну аудіовізуальну культуру на прикладі кінематографа. Уточнено основні принципи та ідеї (на основі аналізу маніфесту А. Бретона), а також особливості формування і розвитку сюрреалізму в кінематографі 1920–1930-х рр. («Андалунський пес» Л. Бунюеля і С. Далі, 1928 р. та ін.). Констатовано, що сюрреалізм справив глибокий вплив на кіно та кінематограф, створивши унікальний жанр, який кидає виклик традиційним структурам оповіді та охоплює дивне й абстрактне. Простежено еволюцію сюрреалістичного кіно протягом ХХ – першої чверті ХХІ ст. Проаналізовано фільми «Малхолланд Драйв» Д. Лінча (2001 р.), «Дивергент» Н. Бергера (2014 р.), «Початок» К. Нолана (2010 р.) та окреслено специфіку сюрреалістичних проявів і особливості режисерських інтерпретацій сюрреалістичних мотивів на сучасному етапі. Виявлено особливості побудови сюрреалістичного кінематографічного твору крізь призму особливостей побудови сюрреалістичних просторів. Як джерело натхнення для сучасного кінематографа, сюрреалізм бере ідею відірвану від реальності, що перебуває поза межами реальності та межами розуму, як керівну ідеологію свого створення. Символізм може позиціонуватися як образ мислення, що відкриває індивідууму постійну можливість прояву світу різноманітними способами, що не можуть і не повинні бути категорично поясненими в логічних термінах. Сучасні сюрреалістичні тенденції аудіовізуальної культури засвідчують прагнення побачити світ за межами соціальних умовностей. У цьому контексті кінематограф продовжує лишатися унікальним засобом, наділеним величезним потенціалом надихати й відновлювати втрачене (міфічне) бачення світу. Поняття сюрреалістичності засновується на прагненні нової свідомості засобами досвіду «розширеної душі» митця-філософа, що ефективно реалізується засобами кінематографа.
Посилання
Мусієнко, О. (2015). Сюрреалізм у кінематографі: Біля витоків. Мистецтвознавство України, 15, 85–98.
Нікітчук, В. (2018). Образи сновидінь у мистецтві сюрреалізму. Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна: матеріали міжнародної науково-теоретичної конференції. Харків, 108–109.
Русін, Р. М. (2014). Деструктивність і креативність як чинники формування художньо-образної системи сюр- реалізму. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка, 2, 28–31.
Сваткова, Н., Кулініч, Л. (2024). Сюрреалізм в сучасному образотворчому мистецтві. Наукові тренди постіндустріального суспільства, 26 квітня 2024 р., Івано-Франківськ, 280–286.
Alquie, F. (1965). The Philosophy of Surrealism. Ann Arbor, Michigan: University of Michigan Press.
Ballard, А. (2012). Where in the World, the Modern World. URL: https://www.academia.edu/6842220/Surrealist_ Cinema.
Breton, A. (1924). First of Manifesto of Surrealism. URL: http://poetsofmodernity.xyz/klineasmanifesto.htm.
Breton, A. (1972). Manifestoes of Surrealism, translated by Richard Seaver and Helen R. Lane. Ann Arbor, Michigan: University of Michigan Press.
Gille, V. (2013). Surrealism Movement, Artists and Major Works. The Art Story. The Art Story: Modern Art Move- ments, Artists, Ideas and Topics. URL: http://www.theartstory.org/movement-surrealism.htm.
Gould, M. (1976). The Surrealist Sensibility. In Surrealism and the cinema: (open-eyed screening). Cranbury, N.J.: A. S. Barnes.
Hammond, P. (2000). Off at a Tangent. In The Shadow and its shadow: surrealist writings on cinema. San Francisco: City Lights Bookstore.
Siagkri, R. (2016). The Surrealistic Spaces Through the Films. Thesis. Nicosia, University of Nicosia, 41 р. URL: https://www.academia.edu/35361462/The_Surrealistic_Spaces_Through_the_Films_pdf.
Surrealism Definition. Oxford Dictionaries. 2015. URL: http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/surre- alism.