РОЗВИТОК ДУХОВНОЇ КУЛЬТУРИ НА УКРАЇНСЬКИХ ТЕРЕНАХ В ЕПОХУ РЕНЕСАНСУ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.1.43Ключові слова:
світські капели, музичні цехи, кафедральні хори, багатоголоса музика, католицькі та протестантські школиАнотація
Стаття присвячена складовим духовної культури в епоху Ренесансу, простеженню південнослов’янських та західноєвропейських впливів на українську культуру в окреслений період. Методологія дослідження включає системний аналіз, що сприяв осмисленню архівних матеріалів та рукописів; для окреслення часових характеристик досліджуваного матеріалу використано хронологічний метод, порівняльний аналіз дав змогу прослідкувати поступове удосконалення музичної теорії та майстерності багатоголосої музики. Актуальність публікації пов’язана із зростаючим інтересом до з’ясування південнослов’янського та західноєвропейського впливу на українську духовну культуру. Наукова новизна дослідження полягає у розкритті головних складових духовної культури в епоху Ренесансу, їх аналізі та виявленні південнослов’янських і західноєвропейських впливів в окреслений період. Підсумовано, що південнослов’янська духовна культура XІV–XVІІ ст. суттєво вплинула на українську культуру, що виявилося у певних орфографічних і стилістичних змінах в українських богослужбових збірниках та активізації розвитку українського музично-гімнографічного мистецтва. Запровадженню багатоголосої музики в Україні сприяло не тільки польське музичне мистецтво, а й різноманітні реформаційні течії, які поширювалися на українських етнічних землях. Музична культура «чеських братів», лютеран, кальвіністів, соціан та інших європейських реформаційних течій сприяла ознайомленню православних із багатоголосим співом та лінійною нотацією. Заможна українська шляхта стала першими популяризаторами багатоголосої музики серед українців. Вони організовували музичні капели, керівниками яких у більшості випадків були іноземні майстри, які чудово знали лінійну нотацію і володіли знаннями та навичками в написанні поліфонічних композицій. На початку XVІ ст. поступово формується новий центр розвитку музичного мистецтва – світське середовище, в якому відбувається підготовка професійних кадрів поза церковними стінами. Це світські музичні капели в маєтках магнатів та музичні цехи в містах. Наступними осередками музичної освіти стали католицькі і протестантські школи та колегіуми, де українська молодь ознайомлювалася і засвоювала григоріанський хорал разом із чотириголосними протестантськими піснями. Не достатньо з’ясованими залишається ряд питань, пов’язаних з діяльністю світських музичних капел та музичних цехів у популяризації багатоголосої музики на українських теренах.
Посилання
Гнатенко, Л. А. (2010). Графіко-орфографічні особливості передачі звука «Йот» у староукраїнських пам’ятках другої половини XIV – початку XVII ст. Рукописна та книжкова спадщина України: Археографічні дослідження унікальних архівних та бібліотечних фондів. Київ, Вип. 14. С. 179–197.
Дадзіёмава, В. У. (2015). З гісторыі музычнага выканальніцтва ў Беларусі: старажытныя часы. Весцi Беларус- кай Дзяржаўнай Акадэмii Музыкi. № 26. С. 105–110.
Дадиомова, О. В. (2015). Музыкальная культура Беларуси Х–ХІХ вв. Минск : Ковчег, 246 c.
Ісаєвич, Я. Д. (1971). Братства і українська музична культура XVI–XVIII століть. Українське музикознав- ство. Вип. 6. Київ: Музична Україна, С. 48‒57.
Петровъ, А. Л. (1906). Статьи объ Угорской Руси. Санкт-Петербург: Сенатская типография, 71 с.
Сумцов, Н. Ф. (1885). Іоанн Вишенській. Киевская старина. Кн. 4. С. 649–677.
Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди; [редкол.: В. І. Шинкарук (голова) та ін.]. Київ : Абрис, 2002. 742 с.
Фільц, Б. М. (1982). Музичні цехи на Україні. Українське музикознавство. Київ, Вип. 17. С. 33–45.
Харлампович, К. В. (1898). Западнорусскія православные школы XVI и начала XVII века отношеніе их к инославным, религіозное обученіе в них и заслуги их в деле защиты православной веры и церкви. Казань, 524 с.
Baužienе, M. (2012). Pasižvalgymas po senojo Vilniaus mūrus. Vilnius: Savastis, 415 p.
Drеma, V. (2013). Dingęs Vilnius. Vilnius : Versus Aureus, 446 p.
Ivinskis, Z. (1953). Kirchengesang in Litauen im XVI–XVIII Jahrhundert. Commentationes Balttticae. Bonn, S. 68–106.
Kochanowicz, J. (2006). Jesuit Music Seminaries in Poland and Lithuania during the 17th and 18th Centuries. Studia Comeniana et Historica. Vol. 36. P. 172–178.
Lulewicz, H. (1987). Radziwiłł Mikołaj zwany Rudym h. Trąby (1512–1584). Polski Słownik Biograficzny: Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Tom XXX/2. S. 321–335.
Morawska, K. (1998). Renesans. Warzawa : Sutkowski ed, 413 s.
Przybyszewska-Jarminska, B. (1969). The History of Music in Poland. Warszawa : PWM, 263 s.
Targosz, K. (2003). Michelangelo i Vincenzo ml. Galilei jako muzycy dzialajacy w Rzeczpospolitej. Muzyka. № 4. S. 119–128.
Zaremba, J. (1989). Pieśni chwał boskich. Monumenta Musicae in Polonia / red. J. Morawski. Kraków, S. 443–456.
Žukas, S. (1996). Das erste litauische Buch und sein historisches umfeld. URL: https://annaberger-annalen.de/ jahrbuch/1996/Annaberg%20Nr.4%20Kap3.pdf (дата звернення: 08.03.2020).