СИНЕСТЕЗІЯ В СОЦІАЛЬНОМУ ПЛАКАТІ: КОГНІТИВНІ МЕХАНІЗМИ ВПЛИВУ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.1.46Ключові слова:
синестезія, соціальний плакат, когнітивна психологія, візуальне сприйняття, багатосенсорний дизайн, когнітивне навантаження, пам’ять, увага, емоційний вплив, інтерактивний дизайнАнотація
У статті досліджується використання синестезії в дизайні соціальних плакатів через призму когнітивної психології. Розглянуто взаємозв’язок між багатосенсорним сприйняттям, пам’яттю та увагою в процесі візуальної комунікації. Аналізуються механізми когнітивного навантаження та їх вплив на ефективність соціальних плакатів. Підкреслюється значущість інтеграції візуальних, тактильних та інших сенсорних елементів у дизайні для посилення емоційного резонансу та формування довготривалого запам’ятовування. Висвітлено світові тенденції у використанні тривимірних, тактильних і AR-плакатів та їх вплив на глядацьке сприйняття. Особливу увагу приділено ролі когнітивних механізмів у сприйнятті складних візуальних меседжів, які використовують асоціативні зв’язки та емоційні тригери. Розглянуто зв’язок між дизайном соціального плаката та поведінковими реакціями аудиторії, включаючи ефект когнітивного занурення та сприйняття реальності через багатосенсорні стимули. Окреслено перспективи подальших досліджень у сфері синестезійного дизайну, які можуть сприяти розширенню можливостей соціального плакату як ефективного інструменту візуальної комунікації. Окрему увагу приділено українському соціальному плакату, його візуальним традиціям та можливостям запровадження нових методик у сучасний дизайн. Наведено приклади креативних плакатів, що демонструють принципи синестезії та когнітивної взаємодії, включаючи роботи, які використовують оптичні ілюзії, інтерактивні елементи та асоціативні метафори. Описано рекомендації для дизайнерів, що допомагають створювати ефективні соціальні плакати, здатні викликати глибокий емоційний відгук і мотивувати аудиторію до дій. Доведено, що використання принципів когнітивної психології та синестезії в соціальних плакатах підвищує рівень їх впливовості, сприяючи залученню уваги глядачів, збереженню інформації в пам’яті та емоційному залученню в соціальні проблеми.
Посилання
Arnheim, R. (2004). Art and Visual Perception: A Psychology of the Creative Eye. 2nd ed. University of California Press.
Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Barrett, L. F. (2006). Are emotions natural kinds? Perspectives on Psychological Science, 1(1), 28–58.
Chen, R. (2020). Research on Public Welfare Poster Design Based on Cognitive Psychology – Taking the Poster Design for Wildlife Protection as an Example. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 515. DOI: 10.2991/assehr.k.210106.122.
Gallace, A., Spence, C. (2011). In Touch with the Future: The Sense of Touch from Cognitive Neuroscience to Virtual Reality. Oxford University Press.
Heller, M. A. (2019). The Psychology of Touch. Routledge.
Jaenichen, C. (2017). Visual Communication and Cognition in Everyday Decision-Making. IEEE Computer Graphics and Applications, 37(6), 10–18. DOI: 10.1109/MCG.2017.4031060.
Lacey, S., Sathian, K. (2014). Multisensory Imagery. Springer.
Mayer, R. E., Moreno, R. (2003). Nine ways to reduce cognitive load in multimedia learning. Educational Psycholo- gist, 38(1), 43–52. DOI: 10.1207/S15326985EP3801_6.
Sathian, K., Ramachandran, V. S. (2020). Multisensory Perception: From Laboratory to Clinic. Elsevier.
Schacter, D. L. (1999). The Seven Sins of Memory: How the Mind Forgets and Remembers. Houghton Mifflin Har- court.
Shirky, C. (2021). Cognitive Surplus: Creativity and Generosity in a Connected Age. Penguin Books.
Sweller, J. (2011). Cognitive Load Theory. Springer.
Tufte, E. R. (2001). The Visual Display of Quantitative Information. 2nd ed. Graphics Press.
Zhao, Y., Li, W. (2024). The Combination of Cognitive Psychology and Creative Thinking Skills in Art and Design. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 9(1). DOI: 10.2478/amns.2023.2.00808.