СТАНОВЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ БОГДАНА СТУПКИ В ДИТЯЧІ ТА ЮНАЦЬКІ РОКИ: ВПЛИВ РОДИННОГО ВИХОВАННЯ
Ключові слова:
Богдан Ступка, історична постать, родинне виховання, формування особистості, освіта, театрАнотація
Протягом історії розвитку суспільства людина від народження проходила шлях поступового засвоєння соціальних норм, формування системи цінностей та індивідуальних рис характеру, що й визначало наступний етап – становлення її як особистості. Першим соціальним простором для будь-якої людини є сім’я та/або її близькі. Соціальний досвід, який людина отримує у своїй родині, формує її початкову модель поведінки та спілкування, життєву траєкторію тощо. Складання історичного портрету особистості необхідно розпочинати саме з аналізу початкового соціального кола, засад виховання та взаємодії членів родини, аналізу роду й спадщини.Статтю присвячено аналізу історичної постаті, відомого актора театру (а згодом художнього керівника) та кіно, державного службовця, Героя України – Богдана Сильвестровича Ступки. Богдан Ступка народився в 1941 році, у період Другої світової війни, коли німецькі війська окупували Західну Україну. Історичний контекст визначав нові умови життя для місцевого населення: політичні репресії, соціальна нестабільність, економічна криза та загальне почуття невизначеності щодо майбутнього. Пізніше про Богдана Ступку та його діяльність буде написано чимало книг українськими авторами, про його талант «зорового та ментального контакту» із глядачем писатимуть зарубіжні автори, його змісту фільмографії зможуть позаздрити відомі актори сьогодення, його вміння та навички стали стимулом для багатьох акторів театру та кіно. Дослідження постаті українського діяча та його значення для історії України в умовах збереження української культури є надзвичайно важливим. Аналіз історичної постаті здійснено в контексті сімейного виховання, виокремлено питання, чи був вибір професії свого життя династичним вибором чи все ж це свідомий особистий нетиповий вибір, коли представник одного ремесла в межах своєї родини свідомо вибирає іншу лінію розвитку свого майбутнього. Проаналізовано роль і значення рідних йому людей, які сприяли його формуванню та розвитку, як театрального діяча, актора різноманітних за жанром фільмів вітчизняного й іноземного виробництв, громадського діяча тощо.У період дитячих і юнацьких років актор вбирав для себе необхідні знання, зростав у своєрідному соціокультурному середовищі, відзначався високим прагненням до театрального мистецтва. Розуміння його початкової лінії життя дасть змогу глибше зрозуміти світогляд, мотивацію, цінності й особливий підхід до творчості.
Посилання
Вергеліс, О. (2016). Українська драма. Епізоди. Київ: Радуга.
Герун, В., Осередчук, О. (2015). Пам’яті Богдана Ступки. URL: https://archive.lnu.edu.ua/pamyati-bohdana-stupky/
Гусакова, Н., Хвостова, Т. (2022). Формування творчої особистості Богдана Ступки як майстра українського театру. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, (1), 201–206.
Доленко, В. (2002). Богдан Ступка. Акторська династія. Кіно-Театр, (6), 55.
Козак, Т. (2024, лютий). Богдан Ступка: актор, творець і громадянин. URL: https://www.libr.dp.ua/?do=ukrainica&lng=1&id=4&idg=358
Козігора, М., Замелюк, М., Оксенчук, Т. (2020). Вплив сімейних відносин на особистість дитини. Академічні
записки. Серія: Педагогічні науки, 1 (191), 256–258. DOI: 10.36550/2415-7988-2020-1-191-256-258
Коломієць, Р. (2006). Пристрасті за Богданом. Київ: Факт.
Маценко, Л. (2019). Педагогіка сімейного виховання (3-тє вид.). Київ: Компринт.
Мельниченко, В. (2001). Богдан Ступка: (Штрихи до портрета). Київ: Знання України.
Нич, О. (2016). К. Д. Ушинський про родинне виховання. Витоки педагогічної майстерності, (18), 254–257.
Саква, О. (2020). Людина гри. Портрет Богдана Ступки. Кіно-театр, (3), 29–32.
Тарасова, Д. (2016). Сотні причин захоплюватись Богданом Ступкою. URL: https://espreso.tv/article/2016/08/27/ukrayinskyy_metr_svitovogo_kino_sotni_prychyn_zakhoplyuvatys_bogdanom_stupkoyu
Тримбач, С. (2022). Богдан Ступка. Метаморфози. Київ: Дух і літера.