IT-ОСВІТА В УКРАЇНІ ЯК НОСІЙ ЦІННОСТЕЙ МЕРЕЖЕВОГО СУСПІЛЬСТВА
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.24Ключові слова:
ІТ-освіта, мережеве суспільство, цифрова трансформація, відкриті дані, інтероперабельність, академічна доброчесність, цифрова етика, освітня політика, УкраїнаАнотація
Стаття пропонує філософсько-методологічне обґрунтування моделі «ІТ-освіта в Україні як носій цінностей мережевого суспільства», у якій ІТ-підготовка розглядається як простір відтворення відкритості, мережевої взаємодії, інноваційності, відповідальності та глобальної мобільності. Мета дослідження – описати й операціоналізувати механізми інтеграції цих цінностей у зміст освітніх програм і практики управління, узгоджені з рамкою цифрової трансформації освіти та науки. Методологія поєднує філософський аналіз ціннісних підвалин мережевого суспільства, аналіз освітньої політики, контент-аналіз джерел і елементів кейс-стаді державних цифрових сервісів (зокрема, ВШО, ЄДЕБО/АІКОМ, SELFIE, е-вступ, е-ліцензування). Розроблено цілісну модель, що містить: (1) мету – інтеграцію цінностей мережевого суспільства у зміст, форми й управління ІТ-освітою; (2) два напрями – змістовий (креативність, критичне мислення, командна робота, цифрова етика, інформаційна безпека) та діяльнісний (трансляційна, інноваційна, комунікативна, ціннісна функції); (3) принципи – партнерство, інноваційність, відповідальність, доброчесність, відкритість; (4) механізми реалізації – інтероперабельні платформи, реєстри та сервіси, що забезпечують прозорість процедур, даноцентричне управління та справедливий доступ. Новизна полягає у зв’язуванні компетентнісної архітектури курикулуму з інфраструктурою даних і державно-керованими е-процесами як носіями цінностей. Практичний ефект моделі – формування індикаторів результативності (цифрова зрілість закладу, частка відкритих ресурсів і мікрокреденшлів, інтероперабельність даних, дотримання доброчесності), а також дорожньої карти політик для Міністерства освіти і науки України, ЗВО, ринку праці та громадянського суспільства. Окреслено ризики цифрової нерівності, фрагментації стандартів і загроз безпеці даних, запропоновано шляхи їх мінімізації через підтримку слабших інституцій, уніфікацію стандартів і регулярні аудити впливу. Зроблено висновок, що ІТ-освіта є стрижнем цифрової трансформації, який укорінює цінності мережевого суспільства та посилює конкурентоспроможність України у глобальних мережах знань.
Посилання
Андрущенко, В. П. (2011). Світанок Європи: Проблема формування нового учителя для об’єднаної Європи ХХІ століття. Київ : Знання України, 1099 с.
Нечітайло, І. С., Нечітайло, О. В. Якість IT-освіти в умовах війни: ключові тенденції та шляхи покращення. ГАБІТУС. Секція 2: Спеціальні та галузеві соціології. Одеса : Видавничий дім «Гельветика». 2025. Випуск 70. С. 55–60. https://doi.org/10.32782/2663-5208. 2025.70.8
Процька, С. М., Руденко, А. В. (2022). Нормативно-правове забезпечення якості вищої освіти України за роки незалежності. Молода наука – 2022: соціально-освітні розвідки: збірник матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної заочно-дистанційної конференції. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. 210 с. С. 94–98.
Процька, С. М. (2023). Освітня політика України з питань цифровізації освітнього процесу ЗВО: практичні аспекти онлайн навчання. Концептуальні, методологічні та практичні проблеми соціальної філософії, філософії освіти та освітньої політики : матеріали доповідей та виступів IV Міжнародної науково-практичної конференції, 11 травня 2023 р., м. Київ ; Український державний університет імені Михайла Драгоманова. Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, С. 84–89.
Цифрова трансформація у сфері освіти і науки. Міністерство освіти та науки України. URL: https://mon.gov.ua/tag/tsifrova-transformatsiya-osviti-i-nauki?&type=posts&tag=tsifrova-transformatsiya-osviti-i-nauki
Artyukhov, A., Simakhova, A., Artyukhova, N., Bojaruniec, M., Wit, B. (2023). Information Support of E-Learning: Ukrainian Challenges and Cases During the War. Journal of Modern Science. 54 (Special issue 5). P. 338–354. https://doi.org/10.13166/jms/176381
Bobrytska, V. I., Reva, T. D., Protska, S. M., Chkhalo, O. M. (2020). Effectiveness and Stakeholders’ Perceptions of the Integration of Automated E-Learning Courses into Vocational Education Programmes in Universities in Ukraine. International Journal of Learning, Teaching, and Educational Research, 19 (5), 27–46. https://doi.org/10.26803/ijlter.19.5.3
Bobrytska, V., Reva, T., Krasylnikova, H., Protska, S., Krasylnikov, S., But, I. (2025). Enhancing higher education: Integrating micro-credentials and digital badges into university curricula in Ukraine. Ricerche Di Pedagogia E Didattica. Journal of Theories and Research in Education, 20 (1), 63–79. https://doi.org/10.6092/issn.1970-2221/20293
Horbatiuk, L., Nestorenko, T., Zhyhir, V., Kalinichenko, A., Glazova, Y. (2025). Digital Transformation of Relocated Higher Education Institutions in Ukraine under Martial Law. Problems and Perspectives in Management. 23 (2) (special issue), 71–85. http://dx.doi.org/10.21511/ppm.23(2-si).2025.06
Lazareva, A., Sikora, Y., Zadorina, O., Rizak, G., Kaminskyy, V. (2024). Adapting Curricula to the Needs of the Modern Digital Society in Ukraine. Futurity Education. 4 (3), 236–252. https://doi.org/10.57125/FED.2024.09.25.14
Londar, L., Pietsch, M. (2023). Providing Distance Education During the War: The Experience of Ukraine. Information Technologies and Learning Tools. 98 (6), 31–51. https://doi.org/10.33407/itlt.v98i6.5454
Pasichnyi, R., Serhieiev, V., Shevchenko, S., Petrukha, N., Hryvnak, B. (2024). Digital Transformation of Higher Education as a Driver of Ukraine’s Integration into the European Educational Space. Cadernos de Educação Tecnologia e Sociedade. 17 (Special issue se4), 232–245. https://doi.org/10.14571/brajets.v17.nse4.232-245
Protska, S. М. (2021). Formation of IC-competence of the future master of public administration. Economics, Entrepreneurship, Management. Lviv Polytechnic National University; editor-in-chief O. Kuzmin. Lviv : Lviv Polytechnic National University, 8 (1), 108–115. https://doi.org/10.23939/eem2021.01.108
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






