ЛЕКСИЧНІ ЗАСОБИ ВИРАЖЕННЯ ХУДОЖНЬОГО ЗАДУМУ В АВТОРСЬКИХ ПІДПИСАХ І НАЗВАХ КАРТИН МАРІЇ ПРИМАЧЕНКО
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.38Ключові слова:
Марія Примаченко, авторські назви, підписи до картин, іменники-назви тварин, лексичні засоби, лексико-семантична група, авторські неологізми, діалектизми, художній задум, вербально-візуальна комунікаціяАнотація
У статті проаналізовано лексико-семантичні особливості назв картин та підписів до них, створених українською народною художницею Марією Примаченко. Творчість Примаченко постає як унікальне явище на перетині візуального й вербального мистецтва, де слово й образ функціонують у тісному взаємозв’язку. У процесі аналізу встановлено, що лексеми, використані в назвах і підписах, виконують не лише номінативну функцію, а також є важливим засобом смислового й емоційного розширення художнього простору. На рівні лексики в назвах картин чітко простежено переважання іменників, які структурно та семантично організовують авторський текст й утворюють кілька основних тематичних груп, кожна з яких виконує певну смислову й стилістичну функцію в композиції підпису. Визначено, що іменники, які домінують у текстах підписів та назвах картин, можна умовно поділити на кілька лексико-семантичних груп, які називають тварин, рослини, продукти сільськогосподарської діяльності, спорідненість і свояцтво, народні обряди. В окрему групу можна об’єднати іменники-власні назви (оніми), які також мають різноманітну семантику. Дослідження фокусує увагу на тому, як мовні засоби, зокрема іменникові лексеми на позначення назв тварин, слугують допоміжним засобом для вираження художнього задуму. У статті розглянуто роль різних тематичних груп іменників-назв тварин у формуванні образного й естетичного простору творів. Також подано класифікацію іменників, які називають різних тварин, наведено приклади використання цих лексем у назвах і підписах до картин Марії Примаченко. Визначено, що важливою ознакою іменників-назв тварин і фантастичних звірів, які використовує Марія Примаченко в підписах до картин, є те, що вони майже завжди антропоморфізовані, тобто властивості й ознаки людини перенесено на тварин, а їх зображення доповнено вербальним образом, що втілює характер, емоцію, дію. Визначено, що, використовуючи для вербалізації зображеного іменники цієї семантичної групи, деякі з яких характеризуються певними діалектними особливостями, художниця моделює власну картину світу, де тварини постають активними учасниками уявного простору, часто близькими за своїми ознаками й характером до людей.
Посилання
Бойченко, В. (2025). Короткий огляд художніх робіт Марії Примаченко з фондової колекції НМНАПУ. Національний музей народної архітектури та побуту України. С. 1–13. URL: https://www.pyrohiv.com/activities/nauk/korotkiy_oglyad_khudozhnikh_robit_marii_primachenko
Вербич, С. (2008). Сучасна онімна лексика: функціональний аспект. Вісник Національної академії наук України. № 5. С. 54–60. URL: https://surl.li/ewacss
Ворон, Б. (2016). Чорнобильський бестіарій Марії Приймаченко. Мистецький альманах АРТЕС. 26.04.2016. URL: https://artes-almanac.com/maria-pryimachenko/
Горболіс, Л. (2012). Суголосність художніх світів закоханих у життя українців. Дивослово. № 8. С. 56–59.
Казковий живопис Марії Примаченко (2019): бібліограф. список / Миколаївська обл. б-ка для дітей ім. В. О. Лягіна; уклад. В. Є. Щербак. Миколаїв, 32 с. URL: https://uhb.chl.kiev.ua/images/uploaded_files/mbm/1471/pdf/1471.pdf
Конєєва, О., Конєєва, К. (2024). Мовні та художньо-виражальні засоби назв картин і підписів до них українських художників-наївістів. Українська мова вчора, сьогодні, завтра в Україні і світі : матеріали XVIII Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю до Дня української писемності й мови, м. Київ, 29 жовтня 2024 року / редкол.: С. Шевчук (відп. ред.), О. Дияк (відп. за вип.). Київ : УДУ імені Михайла Драгоманова. С. 87– 94. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/46956
Крижко, О. А., (2019). Образно-номінативна та оцінна характеристика фольклорних зоосемізмів української мови. Наукові записки Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка: філологічні науки. Кам’янець-Подільський: Аксіома. Вип. 50. С. 80–85. DOI: 10.32626/2309-9771.2019-50-80-85.
Мойсієнко, В. М. (2015). Північноукраїнське наріччя: окресленість у просторі й часі. Глотогенез. Матеріали міжнародної наукової конференції. № 1. С. 144–165. URL: https://eprints.zu.edu.ua/20206/
Пономаренко, О. (2022). Справдешні чудовиська Марії Примаченко. Світогляд. № 3 (95). С. 41–49. URL: https://www.mao.kiev.ua/biblio/jscans/svitogliad/svit-2022-17-3/svit-3-2022-ponomarenko-013.pdf
П’ятаченко, С. (2020). Фольклорні джерела назв і підписів до картин Марії Примаченко. Virtus. Scientific Journal. № 44. С. 204–207. URL: https://surl.li/dznwgh
Рудяченко, О. (2018). Марія Приймаченко. 1. Якби Ной умів малювати. Укрінформ. 30.12.2018. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2610303-maria-prijmacenko-1-akbi-noj-umiv-maluvati.html
Собуцька, Л. А. (2023). Сміливість – бути геніальною Марією Примаченко. Український мистецтвознавчий дискурс. № 2. С. 121–129. DOI https://doi.org/10.32782/uad.2023.2.15
Сулима, М. (1998). Ритміка підписів під малюнками Марії Примаченко. Народна творчість та етнографія. № 2–3. С. 30–33. URL: https://nasplib.isofts.kiev.ua/handle/123456789/200622
Цифровий каталог робіт Марії Примаченко у фонді Національного музею Тараса Шевченка (2021). URL: https://collection.museumshevchenko.org.ua/documents/26
Шестакова, О. І. (2012). Примаченко (Приймаченко) Марія Оксентіївна. Інститут історії України. Енциклопедія історії України. URL: http://www.history.org.ua/?termin=Prymachenko_M
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






