ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЧИННИК ПОЕТИКИ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Станіслав Вікторович Сумятін Східноукраїнський національний університет імені Володимира Даля https://orcid.org/0009-0007-8181-2383

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.46

Ключові слова:

інформація/інформаційне, інформаційні технології (ІТ), код, краса, культура, поетика, смисл, цифрове

Анотація

Метою роботи є конкретизація зв’язку сучасних інформаційних технологій з поетикою культури, з урахуванням існуючих теоретичних моделей такого зв’язку, множинності видів і потрактувань самої поетики, структурної складності культурного цілого, а також специфічної та міцно пов’язаної із цифровою культурою ІТ-галузі. Методологія ґрунтується на комплексному культурологічному підході, який включає: загальнонауковий інструментарій системного мислення, аналітико-синтетичного та порівняльно-аналітичного методів, а також герменевтичні процедури в межах поетики культури та культурологічну рефлексію, зокрема, власного досвіду програмування. Наукова новизна полягає в порівнянні поглядів Марка Коекелберга та Вілема Флюссера стосовно моделей зв’язку технологія – поетика, а також у розгляді різних рівнів впливу чинника інформаційних технологій на поетику культури й уведення концептів «поетика ІТ» та «поетика коду». Висновки: 1. Модель Коекелберга (технé-поетика) та модель Флюссера (поетика апаратів/алгоритмів) доповнюють одна одну, відповідаючи різним культурним контекстам, а саме: перша застосовна до ситуацій творчого розроблення (створення, апробації, вдосконалення/модернізації) інформаційних технологій і за умов нерутинного їх використання людиною як культурним суб’єктом, друга – до ситуацій, в яких людина в інформаційній дійсності втрачає свою суб’єктність. 2. Чинник інформаційних технологій впливає на поетику культури на трьох теоретично виокремлених рівнях: (а) на загальнокультурному/системному (вплив на культуру як ціле), де інформаційні технології відіграють роль засобу й структуроутворюючого складника поетики культури сучасності (цифрової культури); (b) на «галузевому» рівні, у поетичній квінтесенції – творчо-мистецькому (на рівні цифрового мистецтва), в якому технології функціонально й за культурним смислом збігаються з поетикою, дорівнюють їй (як за моделлю технé-поетики Коекелберга, так і за моделлю поетики апаратів/ алгоритмів Флюссера); (c) на ІТ-рівні – поетики інформаційних технологій, яка базується на поетиці коду й відбиває риси обох розглянутих моделей технологія – поетика. Отже, в основу поетики цифрової культури доцільно покласти поетику коду, а за провідний культурологічний вимір інформаційних технологій визнати їхній поетичний вимір.

Посилання

Безклубенко, С. Д. (2018). Поетика як технологія. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Сценічне мистецтво, (2), 31–39. https://doi.org/10.31866/2616-759x.2.2018.153221

Гончаренко, К. С. (2023). Поетика як методологічний інструмент дослідження філософсько-культурних явищ. Культурологічний альманах, (2), 151–156. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.20

Леонтьєва, В. М. (2024). «Культуротворчий феномен»: щодо теоретичних передумов дефініції і практичних засад виявлення/визнання. У Пріоритетні шляхи розвитку науки і освіти: матеріали ХІІ Міжнародної науково-практичної конференції, 19–20 червня (с. 29–33). Львів: Львівський науковий форум. http://lviv-forum.inf.ua/save/2024/19-20.06/Збірник.pdf

Смоліна, О. О. (2024). Поетика культури: підручник для здобувачів третього освітньо-наукового рівня вищої освіти спеціальності «Культурологія». Київ: СНУ ім. В. Даля.

Смоліна, О. О. (2018). Poetics of culture as a cultural studies problem area. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтва, (2), 37–40. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2018.161199

Сумятін, С. В. (2024). Теоретичні і практичні підстави дослідження ІТ у контексті поетики культури. У Феномен культури постглобалізму: повоєнні світи та культурна демократія. Збірка наукових матеріалів V Міжнародної науково-практичної конференції, 27 листопада 2024 р. (с. 266–270). Київ: Маріупольський університет.

Сумятін, С. В. (2025). Цифрові інформаційні технології та поетика культури: трансформація смислів та форм. SWorldJournal (The International Scientific Periodical Journal), (30) 3, 154–166. https://doi.org/10.30888/2663-5712.2025-30-03-036

Чембержі, Д. А., Пашукова, С. Г., Єрмак, І. (2023). Цифрове мистецтво у соціально-культурному просторі: вплив, взаємодія та перспективи. Актуальні питання гуманітарних наук, (64) 2, 144–149. https://doi.org/10.24919/2308-4863/64-2-23

Acerbi, A. (2019). Cultural evolution in the digital age. Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780198835943.001.0001

Brannigan, J. (1998). Cultural poetics: After the New Historicism? In New Historicism and Cultural Materialism. Transitions (pp. 83–93). Palgrave. https://doi.org/10.1007/978-1-349-26622-7_4

Coeckelbergh, M. (2018). The art, poetics, and grammar of technological innovation as practice, process, and performance. AI & Society, 33 (4), 501–510. https://doi.org/10.1007/s00146-017-0714-7

Levin, O. (2020). Techno-poetics in microstories of the digital age: The case of Alex Epstein. Digital Scholarship in the Humanities, 35 (2), 342–352. https://doi.org/10.1093/llc/fqz035

Manovich, L. (2013). Software takes command. Bloomsbury Academic. https://doi.org/10.5040/9781472544988

Flusser, V. (2011). Into the universe of technical images (N. A. Roth, Trans.). University of Minnesota Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Сумятін, С. В. (2025). ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЧИННИК ПОЕТИКИ КУЛЬТУРИ. Культурологічний альманах, (3), 378–386. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.46

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ