СЦЕНІЧНЕ ЖИТТЯ БАЛЕТІВ АНІКО РЕХВІАШВІЛІ В НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Богдан Вадимович Тищенко Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М. Т. Рильського Національної академії наук України https://orcid.org/0009-0008-2008-3997

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.47

Ключові слова:

балетний театр, хореографія, репертуар, А. Рехвіашвілі, Національна опера України

Анотація

У статті досліджено сценічне життя балетів Аніко Рехвіашвілі – однієї із провідних постатей українського балетного театру кінця ХХ – початку ХХІ століття. Стаття спирається на історико-хронологічний, інтерпретативний і культурологічний методи, що дозволяють комплексно осмислити сценічний доробок Аніко Рехвіашвілі. Дослідження спрямоване на виявлення нових підходів до вивчення балетної спадщини як динамічного культурного феномену в умовах воєнних і соціальних викликів. Творчість балетмейстерки розглядається як складник трансформаційного процесу в українській хореографії, що охоплює період Незалежності, зміни репертуарної політики, реформу академічного театру й активізацію процесу переосмислення значення української культури внаслідок повномасштабного вторгнення Росії в Україну. У статті проаналізовано постановки Аніко Рехвіашвілі на сцені Національної опери України, простежено їхню хронологію, художню специфіку та долю в репертуарі театру. Особливу увагу приділено виставам «Віденський вальс», «Даніела», «Дама з камеліями», «Снігова королева», «Юлій Цезар», «Дафніс і Хлоя», «Ночі в садах Іспанії» та “El sombrero de tres picos”. У тексті статті окреслено провідні естетичні принципи балетмейстерки: синтез академічної школи та сучасної пластики, уважна робота з музичною драматургією, гнучкість режисерських рішень і стилістична витонченість. Водночас висвітлено, як зміна соціокультурного ландшафту, зокрема публічного ставлення до російської культури, зумовила редагування окремих вистав, оновлення музичного супроводу та перегляд сценічних редакцій.

Посилання

Афоніна, О. (2020). Музичний ряд балету «Дама з камеліями». Мистецтвознавчі записки: збірник наукових праць, (38), с. 57–63.

Зінич, О. (2019). Тенденції інтеграції образних систем сучасного українського балетного (пластичного) театру у світовому контексті: аспект інтерпретації тексту вистави. У Г. Скрипник (Ред.), Образні системи української художньої культури в історичному та типологічному аспектах: театр, музика, образотворче мистецтво (с. 315–460). НАН України, ІМФЕ ім. М. Т. Рильського.

Коваленко, Є. (2015). Прем’єра балету Моріса Равеля «Дафніс і Хлоя» у Національній опері України: сучасна інтерпретація античного сюжету. Студії мистецтвознавчі, (1), с. 77–86.

Курінна, М. (2018). Сучасний погляд на історію Давнього Риму в Національній опері України (рецензія на балетну прем’єру «Юлій Цезар»). Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії, (18), с. 280–282.

Небесник, А. (2024). Творчість Аніко Рехвіашвілі – актуальний предмет мистецтвознавчого дослідження. Актуальні питання, проблеми та перспективи розвитку гуманітарних наук у сучасному соціокультурному просторі. Вид. центр КНУКіМ, 69–71

Овчаренко, Е. (2023, 30 червня). Віктор Іщук: «Найбільше щастя – виконувати власну хореографію!». I-UA.tv. URL: https://i-ua.tv/culture/82419-viktor-ishchuk-naibilshe-shchastia-vykonuvaty-vlasnu-khoreohrafiiu

Хоцяновська, Л. (2020). Балет Аніко Рехвіашвілі «Снігова королева» – вистава для дорослих та дітей. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку (напрям: Культурологія), 34 (34), 207–211.

Чембержі, М. (2025, 10 липня). Михайло Чембержі та його ода коханню. Національна опера України. URL: https://opera.com.ua/performance/daniela

Чуприна, П. (2017). Національна опера України: Сім кроків до ювілею. Музична Україна. 304 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Тищенко, Б. В. (2025). СЦЕНІЧНЕ ЖИТТЯ БАЛЕТІВ АНІКО РЕХВІАШВІЛІ В НАЦІОНАЛЬНІЙ ОПЕРІ УКРАЇНИ. Культурологічний альманах, (3), 387–393. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.47

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ