АНТРОПОЛОГІЯ КОЛЕКЦІОНУВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.27

Ключові слова:

антропологія колекціонування, колекціонер, колекціонування, повсякденні практики культури, принцип алегоризму, реалогія, символізм речі, символічний капітал, українська фарфорова скульптура малих форм

Анотація

Проведено культурологічний аналіз колекціонування як процесу, що впливає на життєвий світ людини, формування її світогляду. Доведено, що колекціонування є унікальною формою причетності особистості до культури, шляхом реалізації її культурного «Я», формою автономного цілепокладання, індивідуалізації вибору колекціонера як особистості. Виявлений методологічний поворот у сучасному гуманітарному знанні до реалогії як аналізу світу речей у повсякденних практиках культури, що дозволяє трактувати символізм речі у процесі колекціонування як форми особистісної вкоріненості у бутті культури. Основним методологічним принципом, на якому базується стаття, є принцип алегоризму, konstellation. З’ясовано, що антропологія колекціонування – ознака рефлексії культури на основі власної історії людини. Як інституція культури, колекціонування є впорядкованою нормою культурних об’єктів, що утворюють культурний шар, який визначає символічний капітал. Обґрунтовано, що інститут колекціонування має на меті не лише збирання, індексування, систематизацію, зберігання. Колекціонування культурних цінностей створює багатофакторний простір. Сучасна антропологія колекціонування передбачає особливе ставлення до предметів: колекціонер переводить їх з розряду товарів у розряд спогадів. Спогади визначають нове мислення, шукають нове вираження: фрагментарне, цитатне, що перетворює упорядника на автора. Доведено, що завдяки такій авторській метаморфозі виникає нова методологія. Вона базується на тому, що колекціонування постає як особливий світогляд. Обґрунтовано, що колекціонер здатний надавати речам сенс і цінність. Феномен колекціонування проаналізовано як різновид універсальної інтелектуальної філософсько-культурної діяльності, що демонструє світу цінності, які вибрав колекціонер. Емпіричною основою, на якій базується стаття, є колекціонування авторами української фарфорової скульптури малих форм.

Посилання

Вальтер Беньямін. (2002). Вибране. / Пер. з нім. Юрій Рибачук, Наталя Лозинська. Львів : Літопис. 214 с.

Варивончик А.В. (2016). Порцеляна в контексті художніх промислів України. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Серія «Мистецтвознавство». Вип. 34. С. 61–66.

Єрмоленко В. (2011). Оповідач i філософ. Вальтер Беньямін та його час. Київ : Критика. 280 с.

Корусь О.П. (2018). Твори київської скульпторки-фарфористки Оксани Жникруп у колекції Національного музею українського народного декоративного мистецтва. Науковий вісник Національного музею історії України. Випуск 3. Київ. С. 443–449.

Лампека М.Г. (2014). Владислав Щербина – провідний пластик української порцеляни другої половини ХХ століття. Праці Центру пам’ятникознавства. Вип. 25. Київ. С. 152–161.

Ревенок Н.М. (2017). Стильова еволюція українського класичного фарфору-фаянсу ХІХ – початку ХХ століття у практиці мистецтвознавчих експертних досліджень. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Серія «Мистецтвознавство». № 3. С. 174–179.

Розова Т.В., Лись Д.А. (2022). Місце SMART WATCH у реалогії: кіберкультурний аналіз. Культурологічний альманах. № 3. С. 255–262.

Титаренко А.О. (2014). Фарфор-фаянс Волині кінця ХVІІІ – початку ХХ століття в музейних колекціях України : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня канд. іст. наук. Київ. 18 с.

Школьна О. (2009). Ар Деко як явище мистецтва фарфору радянської доби. Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. Мистецькі обрії 2009 : збірник наукових праць. Київ, Софія. Вип. 2 (11). С. 295–304.

Школьна О. (2011). Київський художній фарфор ХХ століття. Київ. 400 с.

Arendt H. (1978). Men in Dark Times. New York : Harcourt, Brace & World, 1968. Baudrillard, Jean. Le système des objets. Paris, Gallimard. 288 p.

Gershom Scholem. (1975). Walter Benjamin – die Geschichte einer Freundschaft. Suhrkamp, Frankfurt am Main. 1975. 299 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-28

Як цитувати

Розова, Т. В., & Кубко, В. П. (2023). АНТРОПОЛОГІЯ КОЛЕКЦІОНУВАННЯ. Культурологічний альманах, (1), 202–212. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.1.27

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають