ЕКЗИСТЕНЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНІ ОСНОВИ ХАРИЗМИ ЕКСПЕРТА ЯК ЧИННИК СОЦІАЛЬНОГО ВИЗНАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.2.26Ключові слова:
харизма експерта, особистість, квазіхаризма експерта, знання, практика, світогляд, діалогічність, об’єктивна експертність, суб’єктивна експертність.Анотація
У цій статті аналізується феномен харизми експерта як такого екзистенціального шарму людини, що виникає в результаті її особистісного становлення, практики власних знань та щирої співтворчої комунікації із оточуючими у процесі служіння власній місії. Осмислюється феномен квазіхаризми експерта, що виступає результатом напрацьованих зовнішніх поведінкових сигналів за відсутності значного багажу знань, навичок та щирої залученості як у власну діяльність, так і у діяльність і комунікацію з Іншими. Відзначається, що екзистенціально-комунікативними основами дійсної харизми експерта виступають: знання, практика знань, переживання експертом власної діяльності як «сродної» та діалогічність риторики. Аналізуються феномени об’єктивної та суб’єктивної експертності людини. Розвивається думка, що харизма експерта зумовлена сприйняттям загалу і виступає результатом не лише особистісної проявленості, а також напрацьованого досвіду людини, її соціальної та зокрема професійної репутації. Обґрунтовується положення, що жвавість знань, доповнених досвідом і креативним підходом, дає експерту можливість знайти новаторські методи дослідження дійсності, здійснюючи нові відкриття із глибин власної особистості. Таким чином, дійсно харизматичний експерт створює і виражає ексклюзивність власної діяльності. Робиться висновок, що харизма експерта виступає вираженням його відкритості до себе самого, світу та іншого у процесі особистісного зростання та служіння власній місії, що змінює життя інших на краще. Дійсна харизма експерта завжди максимально розкривається у контексті служіння Іншому своєю діяльністю, що стає місією. Пропонуючи певну завершену цінність у власній діяльності та адаптуючи її подачу під сприйняття послідовника, експерт укріплює свою харизму як людини, що є джерелом ексклюзивності та унікальності, пусковим механізмом життєвих змін на краще та яскравим маяком на шляху особистісних трансформацій оточуючих.
Посилання
Крилова В. О. Світла Вселена. (2022). Харизма людини як духовно-душевна та тілесна цілісність: метаантропологічний аналіз. Культурологічний альманах. Вип. 3. С. 131–136.
Сковорода Г. C. (2005). Твори. Т. 1 : Поезії. Байки. Трактати. Діалоги. [пер., авт. прим. М. Кашуба, пер., авт. прим. В. Шевчук, авт. передм. О. Мишанич]. 2-ге вид. Київ : Обереги. 528 с. URL: https://royallib.com/book/ skovoroda_grigory/bayki_harkvsk.html
Препотенська М., Кайс-Красовська З. (2020). Риторика. 10 ключових тем + практикум. Навчальний посібник (друге доповнене видання). Київ : Інтерсервіс. 295 с.
Хамітов Н.В. (2022). Філософська антропологія: актуальні проблеми. Від теоретичного до практичного повороту. 5-е видання, виправлене і доповнене. Київ: КНТ. 394 с.
Pareto V. (1984). The Transformation of Democracy (Social Science Classics Series) 1st Edition. Oxfordshire. 104 p.
Fuller S. (2009). The sociology of intellectual life: the career of the mind in and around the academy (Published in association with Theory, Culture & Society) California: SAGE Publications Ltd. 192 p.
Fuller S. (2018). Post-Truth: Knowledge As A Power Game (Key Issues in Modern Sociology). London : Anthem Press. 218 p.
Weber M. (2009). Economy and Society : A New Translation. London : Harvard University Press. 520 p.