ВИТОКИ ТА УМОВИ РОЗВИТКУ «СУБ’ЄКТИВНОЇ ФОТОГРАФІЇ» В СРСР В ОСТАННІЙ ТРЕТИНІ XX СТОЛІТТЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.49

Ключові слова:

авторська суб’єктивність, суб’єктивна фотографія, Отто Штайнерт, Жан-Поль Сартр, Альбер Камю, гуманізм, екзистенціалізм, «Інтерпрес–фото 66», латиська фотографія, литовська фотографія, харківська фотографія, «Безпосередня фотографія», Олександр Слюсарев, Борис Михайлов.

Анотація

У статті розглянуто культурно-історичні та філософські передумови виникнення «суб’єктивній фотографії» у Радянському Союзі в другій половині XX ст. Простежено впливи авангардних течій у світовій та радянській культурі на формування суб’єктивного погляду на фотографію серед професіоналів та фотоаматорів у СРСР в середині XX ст. Поняття «суб’єктивність» та «авторська суб’єктивність» розглянуто в дусі ідей французьких екзистенціалістів про «гуманізм» та «екзистенціалізм» тощо. Дійсність, сутність, буття людини є предметами дослідження не тільки екзистенційних філософів. Фотографи також здібні схопити своє суб’єктивне переживання та переживання Іншого в його миттєвості та загостреності. Виявлено, що поряд із закордонними колегами, радянські фотографи в останній третині ХХ ст., звертаються до дослідження умов людського існування та людської природи тощо. У повоєнний час авторська суб’єктивність стає помітною серед радянських фотографів у мережах творчих угруповань (самоорганізацій), створених на тлі чисельних художніх студій, фотографічних клубів тощо, які входили до системи державних самодіяльних клубів. Незалежні творчі угрупування, створені у 1970–1980-і рр., використали фотографію як засіб (медіум) до створення photo-based Art. Іншій (інша людина) виявляється умовою існування авторської суб’єктивності у мистецтві фотографії. У ході дослідження було застосовано концептуальний, дескриптивно-феноменологічний методи аналізу та компаративістику й герменевтику. Здійснено історико-культурний аналіз маловідомих джерел.

Посилання

Вишеславський, Г. А. (2020). Contemporary art України – від андеграунду до мейнстріму. Київ: ІПСМ НАМУ. 256 с.

Горбань, А. В. (2006). Авторская субъективность как структурная модель художественного текста. Вісник Житомирського державного університету, 26, 113–116.

Дрофань, Л. (2018). Українське шістдесятництво в іменах. Мистецтвознавство України, 18, 53–64. https://doi.org/10.31500/2309-8155.18.2018.152369

Йосипенко, О. (2020). Суб’єкт і суб’єктивність: В. Декомб vs С. Ложьє. Філософська думка, 6, 42–57. https://doi.org/10.15407/fd2020.06.042

Матвієнко, О. В. (2024). Суб’єкт, суб’єктність та ефективна комунікація. Культурологічний альманах, 1, 213–218. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.26

Морозов, С. (1986). Творческая фотография. М.: Планета. 415 с.

Мотрошилова, Н. В. (2012). Отечественная философия 50–80-х годов XX века и западная мысль. М.: Академический Проект. 376 с.

Осадча, О., Павлова Т. В. (2020). KHARKIV PHOTO FORUM 2020: [каталог]. Київ: Букша.

Павлова, Т. В. (2018). Авангард в образотворчому мистецтві Харкова ХХ століття. Doctor Thesis. Львів. 36 с.

Павлова, Т. В. (2007). Фотомистецтво в художній культурі Харкова останньої третини XX століття (на матеріалі пейзажного жанру). PhD Dissertation. Харків. 219 с.

Чех, Н. Б. (2023a). «Гра в мистецтво» Бориса Михайлова (1981–1988): історико-культурний аналіз художнього контексту. Культурологічний альманах, 3, 340–356. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.47

Чех, Н. (2021). Символічна подорож «Скрипки» Є. Павлова від актуального світу до віртуального та назад. ВІСНИК ХДАДМ, 2, 389–391. https://doi.org/10.33625/visnik2021.02.389.

Чех, Н. (2023b). Феномен гри в художньої творчості Бориса Михайлова: 1966–1980 роки. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, 19 (1), 168–180. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283146

Camus, A. (1958). Discours de Suédois. Retrieved March 14, 2024 from https://athenaphilosophique.net/wp-content/uploads/2019/07/Camus-Albert-Discours-de-suède.pdf

Muchnic, S. (1990, January 3). ART REVIEW: ’The New Subjectivity’ Closes Getty Museum Photography Series. Retrieved March 14, 2024 from https://www.latimes.com/archives/la-xpm-1990-01-03-ca-66-story.html

Sartre, J.–P. (1970). L’existentialisme est un humanisme. March 14, 2024 https://psychaanalyse.com/pdf/L%20 EXISTENTIALISME%20EST%20UN%20HUMANISME%20-%20JEAN-PAUL%20SARTRE%201970%20(14%20Pages%20-%20106%20Ko).pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-16

Як цитувати

Чех, Н. Б. (2024). ВИТОКИ ТА УМОВИ РОЗВИТКУ «СУБ’ЄКТИВНОЇ ФОТОГРАФІЇ» В СРСР В ОСТАННІЙ ТРЕТИНІ XX СТОЛІТТЯ. Культурологічний альманах, (2), 392–401. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.49

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОЛОГІЯ