MODIFICATIONS OF TECHNICAL CREATIVITY IN THE CULTURE OF POST-INDUSTRIAL SOCIETY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.10

Keywords:

technical creativity, technological nature, AI, technologies, anthropotechnology, homo faber, homo creator, communication, life-creation, post-industrial society

Abstract

The article is dedicated to the exploration of modifications of technical creativity in the context of post-industrial society. Special attention is given to the examination of the issue of alienation of the result and product of technical creativity from the individual. It is demonstrated that the sociocultural transformations of post-industrial society affect all spheres of material and spiritual culture. In the culture of post-industrial society, framework conditions are established that disrupt the balance between homo faber and homo creator, which no longer complement each other, but rather clash. This is especially relevant in the realm of advanced information technologies, where an illusion is created that the subject of technical creativity has nothing in common with their creation. The saturation with innovative updates and the high technological nature of the everyday world of modern individuals leads to a fundamental misunderstanding of the ontological foundations of human improvement. In the sense of commentary-based philosophical anthropology and commentary-based pedagogy, the act of creative self-realization of individuals is reduced to following algorithms and mechanically acquiring skills for survival in the world of “techne”. The article argues that both the realization of life-creating potential in the modes of euphoria from technical innovations and the modeling of life strategies based on technophobia are equally destructive for humans. This is because they lose their bearings in the space of the high-tech world, disrupting the balance between creative adaptation and the compulsion of training or the denial of their fear of technical innovations. The risks and possible consequences of technical creativity surpassing the established ethical boundaries are analyzed, particularly in the field of artificial intelligence. The ambivalence of technical creativity in the perspectives of war and peace is also identified.

References

Вілбер К. (2019). Трамп і епоха постправди / Пер. з англ. М. Климчука. Львів : Видавництво Terra Incognita. 136 с.

Вінчестер С. (2019). Перфекціоністи. Як інженери створили сучасний світ / Пер. з англ. Є. Даскал. Харків : Віват. 448 с.

Вюллер Т. (2018). Що таке час / Пер з норвезьк. Київ : Ніка-Центр ; Львів: Видавництво Анетти Антоненко. 160 с.

Култаєва М. Д. (2014). Антропотехнічний поворот та його соціально-філософські та філософсько-освітні імплікації у теоретичних розвідках П. Слотердайка. Філософія освіти. № 1 (14). С 54–75.

Новіков Б. В., Потіщук О. О., Бубон Т. В. (2023). Творчий потенціал людини як рушійна сила розвитку сучасного суспільства. Освітній дискурс. № 43 (1–3). С. 7–16.

Пилипенко С. (2020). Людина в епоху технологічних зсувів: у пошуках опертя. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки». Випуск 61. С. 82–89.

Слотердайк П. (2015). Ти мусиш змінити своє життя (уривки з твору) ; пер. з нім. М. Култаєвої. Філософська думка. № 2. С. 95–106.

Смайт К. (2021). Цілісне життя планети: возз’єднання землі, історії, тіла та розуму / Пер. з англ. О. Самойленко. Київ : Ніка-Центр. 208 с.

Published

2023-12-25

How to Cite

Bakumenko О. В. (2023). MODIFICATIONS OF TECHNICAL CREATIVITY IN THE CULTURE OF POST-INDUSTRIAL SOCIETY. Культурологічний альманах, (3), 84–88. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.10