“PLAY IN THE ARTS” BY BORIS MIKHAILOV (1981–1988): HISTORICAL AND CULTURAL ANALYSIS OF THE ARTISTIC CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.3.47Keywords:
playful thinking, play, a carnival sense of the world, Mikhailov’s creativity, artistic narrative, photography stankovization, Serio-comical genres, Menippean satireAbstract
The article analyzes important historical events and facts from Boris Mіkhaіlov’s biography (born August 25, 1938, Kharkiv, Ukrainian SSR), іn which the artist’s playful thinking was actualized at the first stages of artistic creativity. References are made to documents that are rather rare and have not been introduced into the theoretical discourse before. The artistic and intellectual environment of the artist and the mutual influences of the environment in the 1970s and 1980s are studied. The modeling of Mіkhaіlov’s ‘Play in the Art’ is carried out in accordance with Baranovskaya’s concept of ‘playful thinking’, Lavrentiev’s concept of ‘photography stankovization’, Bakhtin’s concept of ‘serio-comical’, etc. Mikhailov’s works belong to the serious-comical genres. After meeting with Lithuanian photographers and Moscow Avant-garde artist circles in the 1970–1980s, he turned to artistic practices that have a narrative nature. As a result of communication during the meeting ‘At The Round Table’ – ‘POSSIBILITIES OF PHOTOGRAPHY’ (Moscow) in November 1981, Mikhailov has developed easel photography towards his creativity. Some of Mikhailov’s artistic narratives, which were made between 1981 and 1988, have elements of photography carnivalizing and Menippean satire. The properties of Mikhailov playfully thinking – redundancy, substitutions and shifts, intensity, unpredictability, and randomness make it possible for play events to take place in the artist’s artistic work. The article analyzes selected Mikhailov’s artworks, which were created at the second, ‘conceptual’ stage of his creativity. In the course of the study, biographical, conceptual, descriptive-phenomenological methods of analysis, comparativistics and hermeneutics were applied.
References
Барановская О. Н. (2018). Игровое мышление и нормативная организация жизни культуры. Наукове видання Філософія та гуманізм, 1(7), 11–18.
Бернар-Ковальчук Н. (2020). Харківська школа фотографії: гра проти аппарату. Харків : MOKSOP. 368 с.
Вартанов А. (1989) Черкашин Валерий. На перекрестке. Советское фото. № 4. С. 28–30.
Кабаков И. (1999) 60–70-е: Записки неофициальной жизни в Москве. Wiener Slavistische Almanach. Wien : Sonderband 47. 267 с.
Кабаков И. (1984) Культура, “я”, “оно” и Фаворский Свет. Беседа. Религиозно-философский журнал. Ленинград–Париж. С. 164–193.
Кривенцова А., Ридный Н. (2008) Борис Михайлов: «Концептуализм для меня – это аналитическая позиция». URL: http://xz.gif.ru/numbers/70/mihailov (дата звернення: 24.06.2023).
Лаврентьев А. (1988) Непосредственная фотография. Советское фото. № 9. С. 19–23.
Лаврентьев А. (1982) Родченко в фотографии. Техническая эстетика. № 6. С. 1–6.
Нарушите А. (2020) Незакінчена справа незакінченої дисертації: Борис Михайлов та «Естетика нудьги». KHARKIV PHOTO FORUM 2020: [каталог]. Київ : Букша. С. 126–129.
Николаев О. Семинар в Таллине. Советское фото. 1982. № 8. С. 27.
Павлова Т. (2020a) До історії Харківської школи фотографії. KHARKIV PHOTO FORUM 2020: [каталог]. Київ : Букша. С. 22–49.
Павлова Т. (2020b) Перша публічна виставка групи «Время» в Харкові: маніфест нового артмедіуму. ВІСНИК ХДАДМ, 3, 54–61. URL: https://doi.org/10.33625/visnik2020.03.054.
Павлова Т. В. (2018) Авангард в образотворчому мистецтві Харкова ХХ століття. Doctor Thesis. Львів. 36 с.
Павлова Т. В. (2021) Авангард червоний та зелений: Від «теорії удару» до «Контакту». URL: https://ksp.ui.org.ua/uk/researcher-txt/t-pavlova-blow-theory-kontact (дата звернення: 24.06.2023).
Павлова Т. В. (2007) Фотомистецтво в художній культурі Харкова останньої третини XX століття (на матеріалі пейзажного жанру). PhD Dissertation. Харків. 219 с.
Раппапорт А. (1982) Специфика фотографической эстетики. Техническая эстетика. № 6. С. 17–19.
Рупин Ю. (2008) Дневник фотографа. URL: http://samlib.ru/r/rupin_j_k/dnevnik_fotografa-2.shtml (дата звернення: 24.06.2023).
Рупин Ю. (2007) Лурики. URL: http://samlib.ru/r/rupin_j_k/luriki.shtml (дата звернення: 24.06.2023).
Скляренко Г. Я. (2020) Українські художники: з відлиги до Незалежності. У 2-х книгах. Книга друга. Київ : Huss . 304 с.
Черневич Е. (1972) Коментар до теми. Техническая эстетика. № 6. С. 7–11.
Чех Н. (2022) «Нефотографічне»: Сергій Братков та Борис Михайлов. Докса. Збірник наукових праць з філософії та філології, 1(37), 118–137. URL: https://doi.org/10.18524/2410-2601.2022.1(37).281827.
Чех Н. (2022) Просто граючись: Валера та Наташа Черкашини. Науковий журнал Художня культура. Актуальні проблеми, 18 (1), 146–153. URL: https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260444.
Чех Н. (2021) Символічна подорож «Скрипки» Є. Павлова від актуального світу до віртуального та назад. ВІСНИК ХДАДМ, 2, 389–391. URL: https://doi.org/10.33625/visnik2021.02.389.
Чех Н. Б. (2023) Феномен гри в художньої творчості Бориса Михайлова: 1966–1980. Науковий журнал Художня культура. Актуальні проблеми, 19(1), 168–180. URL: https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283146.
Яковенко К. (2019, 15 липня) Татьяна Павлова: «Ми подбирали мифы как ключи. URL: http://www.korydor.in.ua/ua/voices/tatyana-pavlova-my-podbirali-mify-kak-kljuchi.html (дата звернення: 24.06.2023).
Bakhtin М. & Emerson C. (Tr.) (1999) Problems of Dostoevsky’s Poetics. Theory and History of Literature. The University of Minnesota Press. Vol. 8. 334 p.
Chekh N. B. (2019), ‘Unfinished dissertation’ by Boris Mikhailov: structural and narrative analysis of the photo series, RSUH/RGGU Bulletin. “Literary Theory. Linguistics. Cultural Studies” Series, 8, 241–258. URL: https://doi.org/10.28995/2686-7249-2019-8-241-258.
Eerikäinen H. & Eskola Т. (1988) Toisinnakiat. Uusi Neuvostoliiton valokuvaus. Helsinki : SN-Kirjiat Publishing. 120 р.
Jung C. G. (1978) The Spirit in Man, Art and Literature. Princeton University Press. 184 р.
Mikhailov B. (2006) Crimean Snobbism. Tokio : Rat Hole Press.
Mikhailov B. (2002) Salt Lake. Göttingen : Steidl Verlag. 80 p.
Mikhailov B. (2007) Suzi et Cetera. Köln : Walther König Verlag, 208 p.
Mikhailov B. (2019) Suzi et Cetera (Part 2). Palermo : 89 books Press, 204 p.
Mikhailov B. (2020) Viscidity. PPP Editions Press.
Mikhailov B. (2006, 2009) Yesterday’s Sandwich. London : Phaidon Press. 124 р.
Mikhailov B. (2019) Yesterday’s Sandwich II. Tokyo : Super Labo. 90 р.
Mikhailov B., Kabakov I., Tupitsyn M. and Tupitsyn V. (2004) Verbal Photography: Ilya Kabakov, Boris Mikhailov and the Moscow Archive of New Art. Porto : Porto Museu Serralves. 247 p.
Mikhailov B. & Schube I. (2009) Boris Mikhailov: Maquette Braunschweig. Göttingen : Steidl Verlag.
Mikhailov В., Stahel U. (Ed.), Dyogot E., Heiden Von der A., Schischkin M., Schube I., Petrovsky H. and Tupitsyn M. (2003) Exhibition Catalogue, Winterthur, Fotomuseum Winterthur, Boris Mikhailov : A Retrospective / Eine Retrospektive, Zurich : Scalo Verlag Ac. 176 p.
Mikhailov B., Tupitsyn M. and Schwarzenbach A. (1998) Unfinished dissertation by Boris Mikhailov. Zürich : Scalo Verlag Ac. 220 p.
Misiano V. (2015, 2022) Boris Mikhailov on Liberation, Vulgarity, and Chance in Photography. Retrieved June 24, 2023 from https://aperture.org/editorial/boris-mikhailov-on-liberation-vulgarity-and-chance-in-photography.
Misiano V. und Peschler, E. (Hrsg.) (1988) Die zeitgenössische Photographie in der Sowjetunion – Reportagen sozialer Wirklichkeit. Edition Stemmle Verlag. 224 p.
Mrazkova D., Remes V. & Jeffrey I. (Ed.) (1986) Another Russia: Through the Eyes of the New Soviet Photographers. London : Thames & Hudson Ltd. 176 p.
Musvik V. (2022). Boring Photographs: American New Topographies, ‘Socialist Boredom’, and Post-Soviet Deadpan Photographs. European Journal of American Studies, 17-4. Retrieved June 24, 2023 from https://journals.openedition.org/ejas/19138.
Pavlov E. & Pavlova T. (2018) Violin. Kyiv : Rodovid. p. 128.
Salzirn T. Exhibition Catalog. (1994) ‘I am not Me’. Saint Petersburg: PhotoPostscriptum.