CULTURAL MEMORY OF THE HOLOCAUST ON SOCIAL MEDIA INSTAGRAM AND TIKTOK
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2023.4.38Keywords:
Holocaust, social network, cultural memory, Instagram, TikTok, JewsAbstract
The growing popularity of social networks has led to their impact on society and the dynamics of modern culture. Apps have the ability to create trends, allowing every user to join in. Through media products, platforms are transforming the understanding of narrative events such as the Holocaust. It is the informative content of the applications that allows us to trace how the cultural memory about an event of the past. The article singles out the social networks Instagram and TikTok because they have indicative visual material covering the Jewish tragedy. Our research aims to identify and track the impact of apps on the adaptation of cultural memory of the Holocaust among users. The methodology is based on the use of a culturological approach to determining the specifics of modern culture and social media; it is based on the method of content analysis, with the help of which the features of the representation of the Holocaust are considered through the prism of a visual product. Based on the review of illustrative examples of content, we recorded the moments of transformation in the audience's perception of the Jewish tragedy. With the help of the structural method, the ratio of individual and collective reflection on the event within these social networks was determined. The novelty of the obtained results lies in the fact that, for the first time, an analysis of Instagram and TikTok content about the Holocaust is presented. It allows us to expand our idea of how the cultural memory of an event is transformed. We have proved that, along with traditional commemorative practices, the Holocaust needs a modern understanding with the help of a digital tool. This makes it possible to adjust the tragedy to the needs of society: accessibility and informativeness.
References
Ассман, А. (2012). Простори спогаду. Форми трансформації культурної пам’яті. Київ : Ніка-Центр. 400 с.
Довгополова, О. (2020). Мапування пам’яті. Verbum, 68. URL: https://www.verbum.com.ua/02/2020/cartography/memory-mapping/.
Киридон, А. (2013). Простір пам’яті: інституціоналізація пам’яті. Україна – Європа – Світ. Міжнародний збірник наукових праць. Серія «Історія та міжнародні відносини». № (12). С. 203–208.
Кислюк, К. (2023). Рівень українізації та суспільної актуальності топових акаунтів YouTube, Instagram, TikTok. Культура України. № (79). С. 7–18.
Мусієнко, О. (2022). Новітні аудіовізуальні інструменти репрезентації української ідентичності на відеохостингах в умовах російсько-української війни. Культура України. № (78). С. 30–37.
Нора, П. (2014). Теперішнє, нація, пам’ять. Кліо, 272 с.
Семерин, Х. (2020). Меморілізація Голокосту в Острозі: місця і простори пам’яті та (ко)меморативні практики роботи з ними. Місто: історія, культура, суспільство. № 9. С. 127–140.
Семен, Н. (2021). Особливості подачі інформації про пандемію COVID-19 в Instagram-акаунтах таких українських медіа (на прикладі профілів телеканалів «НТА» та «Україна 24»). Держава та регіони. Серія «Соціальні комунікації». № 2. С. 130–135.
Assmann, J. (2011). Cultural Memory and Early Civilization: Writing, Remembrance, and Political Imagination. Cambridge University Press. 332 p.
Bareither, C. (2020). Mediated Pasts – Popular Pleasures. Medien und Praktiken populärkulturellen Erinnerns. Hrsg. mit Ingrid Tomkowiak. Königshausen & Neumann, Würzburg. 273 p.
Commane, G. (2021). Instagram and Auschwitz: a critical assessment of the impact social media has on Holocaust representation. 24 p.
Gerbaudo, P. (2012). Tweets and the Streets: Social Media and Contemporary Activism. 208 p.
Salvo, M. (2017). Trauma, narration, technology: user-ordered representation and the Holocaust. Computers and Composition. Volume 16 (2). Р. 283–301.
Volo, S., Irimiás, A. (2021). Instagram: Visual methods in tourism research. Annals of Tourism Research. № 91. 10 p.
Wight, A.C. (2020). Visitor perceptions of European Holocaust heritage: A social media analysis. Tourism Management. № 81. Р. 104–142.