TRANSFORMATION OF MEDIA CONSUMPTION IN DIGITAL CULTURE: A CROSS-CULTURAL ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.39

Keywords:

culture, media, media landscape, digitalization, media consumption.

Abstract

Current trends in media consumption are analyzed, including the growing popularity of online platforms for content consumption, changes in audience perception and response to media content, as well as new forms of communication and interaction with media content. The influence of digital culture on media consumption processes and its crosscultural aspects is studied. thus, the article examines key aspects of the transformation of media consumption, such as the impact of digitalization on the media landscape, changes in perceptions of cultural values and consumption, the role of bloggers and media intermediaries in this process. The article analyzes the interaction between cultural contexts and media platforms in the modern digital environment and examines its influence on the formation of consumer culture. The results of the study indicate complex changes in the perception and consumption of media in modern society, which significantly affect cultural practices and media behavior.

References

Гаврілова, Л., Топольник, Я. (2017). Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання, 61, вип. 5, 1–14.

Гаврілова, Л., Воронова, Н. (2018). Цифрова культура як феномен сучасного інформаційно-комунікаційного педагогічного середовища. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 48, 21–34.

Гурова, І. (2023). Культури співучасті у нових медіа як феномен сучасного культуротворення.

Женченко, М. (2013). Поняття мультимедіа, крос-медіа, трансмедіа у науковому дискурсі цифрової доби. Наукові записки Інституту журналістики, 52, 72–75.

Зражевська, Н., Литвиненко, О. (2023). Комунікативні трансформації як наслідок розвитку сучасних цифрових інтернет-технологій. Інтегровані комунікації, 1 (15), 36–41.

Пушкар, Т. (2023). Світовий досвід сприяння розвитку цифрових трендів у стратегіях розумних міст. Інтернет-конференції Харківської національної академії міського господарства імені О.М. Бекетова.

Сегень, Я. (2023). Нові медіа як продукт і конструкт інформаційного світу. Актуальні проблеми філософії та соціології, 96.

Тілікіна, Н. (2021). Медіа-, інформаційна і комп’ютерна грамотність як компоненти цифрової грамотності. Scientific notes of Lviv University of Business and Law, 29, 46–56.

Gallagher, S., Savage, T. (2013). Cross-cultural analysis in online community research: A literature review. Computers in Human Behavior, 29 (3), 1028–1038.

Kincl, T., Štrach, P. (2021). Born digital: Is there going to be a new culture of digital natives?. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 31 (1), 30–48.

Lifintsev, D., Wellbrock, W. (2019). Cross-cultural communication in the digital age. Estudos em Comunicação, 1 (28).

Lichy, J., Stokes, P. (2018). Questioning the validity of cross-cultural frameworks in a digital era: The emergence of new approaches to culture in the online environment. International Studies of Management & Organization, 48 (1), 121–136.

Published

2024-08-16

How to Cite

Baida І. В. (2024). TRANSFORMATION OF MEDIA CONSUMPTION IN DIGITAL CULTURE: A CROSS-CULTURAL ANALYSIS. Культурологічний альманах, (2), 324–328. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.39

Issue

Section

CULTUROLOGY