CULTURAL AND CREATIVE INDUSTRIES IN THE FIELD OF MUSEUM STUDIES AND MONUMENT STUDIES: INNOVATIONS IN MUSEUM PEDAGOGY

Authors

  • Viacheslav Hryhorovych Tsivatyi

DOI:

https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.1.15

Keywords:

creative industries, cultural industries, cultural diplomacy, museum, institution, innovation

Abstract

The article examines the transformations of museum and monument practice under the influence of the development of creative industries and modern communication technologies. It is noted that the spread of modern creative practices has contributed to the diversification of communicative and pedagogical strategies of the modern museum. The author highlights the subject-subject orientation of modern museum practice as a program necessity in the globalized world, the central feature of which is active socialization. The political-diplomatic and institutional dimension of the use of creative industries in the field of museum and monument practice is emphasized. The ambivalence of terminological and conceptual distinction between creative and cultural industries in the context of modern post-industrial production is noted. The author educes the potential for the development of creative industries for the modern post-industrial sector at the global and national levels. It is described the specifics of the institutionalization of creative industries in Ukraine. The tendency towards the intensification of the development of creative industries is fitted into the general logic of the “cultural turn” as a dynamic component of globalization.

References

Ціватий В.Г., Громико О.А. Поліцентричність сучасного світоустрою: мегатренд ХХІ століття (інституційний контекст). Зовнішні справи. 2014. № 08. С. 26–29.

Public Diplomacy: A New Strategic Imperative, 2016. 196 р.

Циватый В.Г. Публичная и культурная дипломатия Украины ХХІ века: институциональное измерение и стратегии развития. Дискурс-Пи: научный журнал. 2014. С. 124–130.

Культурологічний альманах: зб. наукових праць / за ред. С.С. Русакова. Вінниця–Київ, 2019. Вип. 11. 126 с.

Зеленцова Е. Креативные индустрии. Зарубежный опыт прикладных исследовании. URL: http://www.mista.in.ua

Креативные индустрии как сектор новой экономики. Креативная экономика. 2011 № 1. С. 20–24.

Циватый В.Г. Языковая картина мира и национальные менталитеты в контексте европейских дипломатических практик: исторические традиции и новации. Молодёжь и наука: слово, текст, личность. Сборник научных статей. Ульяновск : УлГПУ, 2015. С. 175–185.

Український культурний фонд (УКФ). URL: https://ucf.in.ua/

Циватый В.Г. Внешняя культурная политика Украины ХХI века: достижения, проблемы, институциональное развитие. Восточная Европа. Перспективы. М., 2013. № 03–04. Июль-декабрь. С. 45–52.

Бистрицький Є. Вступ. Комунікація і культура в ґлобальному світі / Є. Бистрицький, Р. Зимовець, С. Пролеєв. Київ : Дух і Літера, 2020. С. 2–18.

Published

2022-07-11

How to Cite

Tsivatyi В. Г. (2022). CULTURAL AND CREATIVE INDUSTRIES IN THE FIELD OF MUSEUM STUDIES AND MONUMENT STUDIES: INNOVATIONS IN MUSEUM PEDAGOGY. Культурологічний альманах, (1), 47–50. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2022.1.15

Issue

Section

Статті