PHILOSOPHY OF SCIENCE IN THE POST-NONCLASSICAL ERA: NEW ASPECTS OF ETHICAL RESPONSIBILITY
Keywords:
post-nonclassical science, ethics, philosophy of science, technoscience, responsible knowledge, epistemology of trust, global challengesAbstract
The article explores the ethical dimensions of post-nonclassical philosophy of science, which is taking shape amid profound transformations in contemporary scientific knowledge. The author analyzes the shift in epistemological foundations, marked by the growing importance of interdisciplinarity, the increasing influence of social and human factors in science, and the emergence of new types of scientific rationality that go beyond classical objectivity and neutrality. Special attention is given to the phenomenon of technoscience – a new type of scientific activity that integrates science and technology, aimed not only at explaining reality but also at actively transforming it. This calls for a reconsideration of the scientist’s ethical responsibility, which can no longer be confined to adherence to internal scientific norms. The author introduces the concept of “responsible knowledge”, which involves taking into account the long-term consequences of scientific decisions for individuals, society, and the environment. In this context, the epistemology of trust is examined as a key condition for the functioning of science in a world characterized by complexity and global interdependence. The article also addresses the ethical challenges posed by biotechnology, artificial intelligence, and the ecological crisis – challenges that confront post-nonclassical science.Through this analysis, the author concludes that the philosophy of science in the post-nonclassical era requires a new ethical horizon – one that combines intellectual integrity with social responsibility, and that is capable of responding to the challenges of technogenic civilization. Ethics of science ceases to be a narrowly specialized discussion and becomes a platform for global dialogue about the future of humanity.
References
Броннікова, Л. (2015). Постнекласична наука: новий тип виробництва знання. Наукові праці. Філософія. Т. 262, № 250. URL: https://philosophy.chdu.edu.ua/article/view/57250
Добронравова, І. (2014). Практична філософія постнекласичної науки про наукову істину та людську свободу. Філософія освіти. № 2. С. 224–234. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/PhilEdu_2014_2_15
Йонас, Г. (2001). Принцип відповідальності. У пошуках етики для технологічної цивілізації. Пер. з нім. Київ:
Лібра. 400 с. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Yonas_Hans/Pryntsyp_vidpovidalnosti_U_poshukakh_etyky_dlia_tekhnolohichnoi_tsyvilizatsii/
Кононова, Я. (2014). Антропологія сучасності Бруно Латура. Культура і сучасність. № 2. С. 42–48. URL: https://journals.uran.ua/kis/article/view/147134
Кун, Т. (2001). Структура наукових революцій. Port-Royal. 227 c. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Kun_Tomas/Struktura_naukovykh_revoliutsii.pdf
Лебідь, Є. (2016). Етичні проблеми науки і техніки: навчальний посібник. Суми : Сумський державний університет, 2016. 184 с. URL: https://essuir.sumdu.edu.ua/bitstream-download/123456789/44687/1/Lebid_technology.PDF
Попович, О., Жабин, С., Клименкова, В. (2021). Етика науки як фактор її збереження і розвитку. Наука та наукознавство. № 3 (113). С. 39–49. URL: https://nasu-periodicals.org.ua/index.php/sofs/article/view/8759/7958
Поппер, К. (1994). Відкрите суспільство та його вороги. Том 1. Переклад з англ. О. Коваленка. Київ: Основи, 1994 р. 444 с. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Popper_Karl/Vidkryte_suspilstvo_ta_ioho_vorohy_Tom_1.pdf
Ратніков, В. (2022). Етика та раціональність у науковому дослідженні: навчальний посібник. Вінниця: ВНТУ. 143 с. URL: https://iq.vntu.edu.ua/repository/getfile.php/5005.pdf
Рижак, Л. (2024). Етика відповідальності у контексті кантівського «категоричного імперативу». Вісник Львівського університету. Серія «Філософсько-політологічні студії». Випуск 56. С. 104–114. URL: http://fps-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/56_2024/14.pdf
Севрук, І. (2016). Етика відповідальності (Г. Йонас) та межі керованості постсучасної армії. Науковий вісник. Серія «Філософія». Харків: ХНПУ. Вип. 46 (частина ІІ). С. 182–194. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/229041955.pdf
Турчин, М. (2015). Етико-екологічна проблематика у період постнекласичної епохи становлення наукового знання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 7 «Релігієзнавство. Культурологія. Філософія» : збірник наукових праць. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова. Вип. 34 (47). С. 222–229. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/22447
Ягодзинський, С. (2007). Сучасний науковий дискурс і вчення В. І. Вернадського про наукову думку як планетарне явище. Вісник Національного авіаційного університету. Філософія. Культурологія. С. 157–162.
Feyerabend, P. (1993). Against Method. 3rd ed. London: Verso. P. 20–27. URL: https://monoskop.org/images/7/7e/Feyerabend_Paul_Against_Method.pdf
Floridi, L. (2014). The fourth revolution: how the infosphere is reshaping human reality, Oxford: Oxford University Press.
Haraway, D. (1988). Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective. Feminist Studies, 14, рр. 575–599. URL: https://doi.org/10.2307/3178066
Khan, А., Badshah, S., Liang, P. (2021) Ethics of AI: A Systematic Literature Review of Principles and Challenges. URL: https://arxiv.org/pdf/2109.07906
Latour, B. (1987) Science in Action: How to Follow Scientists and Engineers through Society. Harvard University Press, Cambridge.
Laudan, L. (1990). Science and Relativism: Some Key Controversies in the Philosophy of Science. Chicago: University of Chicago Press.
Matthias, A. (2004). The Responsibility Gap. Ethics and Information Technology, 6 (3), 175–183. URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s10676-004-3422-1
Putnam, H. (1994). Words and Life (Ed. J. Conant). Cambridge, MA: Harvard University Press.
Responsible Research and Innovation (RRI) in support of sustainability and governance, taking account of the international context. An official website of the EU URL: https://cordis.europa.eu/programme/id/H2020_SwafS-23-2017
Vallor, S. (2016). Technology and the Virtues: A Philosophical Guide to a Future Worth Wanting. Oxford: Oxford University Press. URL: https://academic.oup.com/book/25951