FEATURES OF FORMING A HUMANISTIC WORLDVIEW IN STUDENTS OF THE UKRAINIAN STATE UNIVERSITY NAMED AFTER MYKHAILO DRAHOMANOV IN THE PROCESS OF STUDYING ETHICAL AND AESTHETIC DISCIPLINES
DOI:
https://doi.org/10.31392/cult.alm.2025.3.26Keywords:
humanism, humanistic worldview, ethics, aesthetics, humanities education, existential crisis, humanity, spiritual resilience, universityAbstract
This article explores the formation of a humanistic worldview among students of higher education during wartime as a strategic task of the modern educational space. The existential crisis caused by war highlights the need for higher education to engage with fundamental domains of the humanities – ethics, aesthetics, philosophy, and the arts – as essential instruments for sustaining spiritual integrity, moral orientation, empathy, and trust in being. The analysis focuses on the conceptual foundations of contemporary humanism in Ukrainian philosophical discourse, particularly on the emergence of a renewed humanistic approach shaped by the experience of war as a response to the threat of dehumanization. The article outlines the role of the higher education system as a space for worldview stabilization and emphasizes the significance of the Department of Ethics and Aesthetics at Dragomanov Ukrainian State University as an institution that fosters axiological resilience, moral agency, critical thinking, and a culture of dialogue. It examines the structure and content of the department’s educational programs and teaching technologies, which are grounded in the principles of humanism and person-centeredness. Particular attention is paid to the importance of preserving the humanities core – especially ethics- and aesthetics-based disciplines – within higher education as a precondition for sustaining humanistic values, moral responsibility, and social solidarity both during the war and in the process of postwar recovery. The article concludes that cultivating a humanistic worldview in the modern university is not merely an academic priority but a civilizational imperative.
References
Андрущенко, В. (2015). Філософія освіти ХХІ століття: у пошуках перспективи. Філософія освіти. 1 (3), 6–12. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/2450
Андрущенко, Т. (2022). Війна: духовно-естетичні та моральні цінності – утвердження чи перегляд. Післявоєнний світ: люди, проблеми, цінності. Київ, Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 45–48. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38247/Andrushchenko.pdf?sequence=1
Гончаренко, К. (2020). Коли гуманітарій плакав, або Криза гуманітарної освіти в Україні: симптоми і шляхи лікування. Філософія освіти. Philosophy of Education, 26 (1), 142–161. https://doi.org/10.31874/2309-1606-2020-26-1-9
Етика: навчальний посібник для педагогів. Київ: Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023, 510. URL: http://www.npu-etestet.com.ua/etyka-navchalnyj-posibnyk-dlya-pedagogiv/#more-1674
Естетика: навчальний посібник для педагогів. Київ: Вид. НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014, 594. URL: http://www.npu-etestet.com.ua/pidruchnik-estetika/#more-128
Линдіна, Є., Кот, Н. (2024). Освіта і виховання в умовах війни: досвід і виклики для закладів вищої освіти (на прикладі Бердянського державного педагогічного університету). Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору, 92 (І (2)), 61–78. https://doi.org/10.38014/osvita.2023.92.06
Русаков, С. (2024). Роль та місце філософської освіти і науки в сучасному університеті. V Академічні Читання пам’яті професора Г. І. Волинки: філософія, наука та освіта. Львів – Торунь: Liha-Pres, 19–23. https://doi.org/10.36059/978-966-397-381-4-4
Хамітов, Н., Крилова, С. (2023). Людина і культура: словник. Філософська антропологія, філософія культури, культурологія. Київ: КНТ, 295.
Шульга, Т. (2017). Роль навчальної культурологічної практики у формуванні цілісного світогляду студентів. Рекомендовано до друку вченою радою Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова (Протокол № 10 від 27 квітня 2017 р.), 27.
Khamitov, N. (2023). The War in Ukraine and the New Humanism: David versus Goliath. Meta-anthropology of history of 21st century. Sofia: Kibea, 124.







